Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

”Just nu tar vi steget in i en annan värld”

jesper

Jesper Eriksson gick grafisk design på Mediagymnasiet och fick tips av sina lärare att läsa vidare. Han kollade upp Berghs, Beckmans och Forsbergs. Jesper tittade också på australiensiska skolan Billy Blue eftersom han villa lära sig kommunicera på engelska. Jesper valde att gå introkurs i Grafisk design på Berghs för att höja sin nivå och kunna söka Bachelor – där fortsättningen kan ske på Billy Blue. Efter en termin på Berghs Bachelor gick resan som önskat till skolan i Australien för att läsa Grafisk design.

April 20, 2012

”Svenskarna har ett gott rykte här nere. De jobbar hårdast av alla. Visar upp professionella lösningar och har med sig det svenska modernistiska arvet inom grafisk design – stark typografi och ’less is more’.  I Australien är det mer postmodernistiskt och anything goes som gäller designmässigt”. Jesper tvingades utmana sitt modernistiska arv och bryta lite regler.

”På Billy Blue pushar de koncept, det är deras stora styrka. Det gäller även den grafiska formen. Varje linje måste kunna förklaras och hänvisas till konceptet. Förväntan ligger högt på oss svenskar.”

Jesper tog examen från Billy Blue mitt under finanskrisen och effekten av den märktes i Australien. Han valde dock att stanna och frilansa. Det blev både filmdistributionsbolag, designbyrå, tv-formatutveckling samt production design.

Idag har Jesper återvänt till Sverige och Berghs för att uppdatera sina digitala färdigheter genom den ettåriga utbildningen Interactive Communication. ”Känslan jag får är att skolan har blivit ännu bättre. Berghs har vässat armbågarna och känns mer internationell.”

Berghs har fått ett bra rykte bland dem som nu åker från Billy Blue till Stockholm. Jesper hoppas att studenterna som kommer hit kan få känna sig lite som ”designturister” och ta del av vad Sverige erbjuder inom all form av design. Nivån på de visuella intryck är lägre i Australien än i Sverige, så han tycker att det som svensk, är kul att få vara stolt över vårt utbud.

”Min lärdom av de senaste åren är att de nya grafiska formgivarna måste kunna mer än trycksaksproduktion, de måste även förstå After Effects och animation. Jag upplevde det själv när jag blev utkonkurrerad i ett uppdrag av en designer som kunde både tryck och digitalt.”

Jesper ser sin framtid som multidisciplinerad konceptutvecklare med stora allround-kunskaper. ”Vi tar steget in i en annan värld just nu när de tryckta och digitala världarna möts. Steget sker nu, och vi får uppleva det. De flesta utbildningar inom grafisk design har fortfarande tyngdpunkt i det tryckta. Den erfarenheten ska man vara rädd om, men ta med sig in i det nya.”

”Just nu är det lite av en mischmash på alla plattformar där vi möter varumärken och jag kan förstå att det är läskigt för uppdragsgivarna att lämna över sitt varumärke till media i stark utveckling. Jag tror därför att vi kreatörer kommer behöva få en ny typ av ansvar, vi kanske blir mer av brand managers. Uppdragsgivare och kreatörer kommer att behöva ha närmare relationer. Alla möjligheter utvecklas i ett högt tempo så vi löpande måste kunna ändra och anpassa så att varumärken får rätt känsla på alla touchpoints.”

Michael Haneke - Regissör
Steve Jobs - Apple
Paul Rand - Grafisk designer
Alfred Hitchcock - Regissör
Sergey Brin & Lawrence Page - Google Grundarna
OnLive - Streamade spel. Väcker funderingar kring framtiden för cloud computing.