Kampanjer vi minns: #4 Påverkan

I den här sista delen av artikelserien "Kampanjer vi minns” fokuserar vi på de kampanjer som gjort avtryck, och som genom kommunikation haft stor påverkan, även långt efter att kampanjen är över. 

I grunden handlar all kommunikation om att påverka. Det kan handla om att få folk att känna till sina rättigheter eller om att få fler att välja en viss typ av sko framför en annan. Hur vet vi då att en kampanj har haft stor påverkan? Oavsett om en kampanj vill åstadkomma en beteendeförändring, en attitydförändring eller uppmuntra till köp, så behöver utslaget följas upp över tid. Detta är något som dessa tre kampanjer gemensamt, de har antingen kunnat påvisa påverkan, eller spås ha det under en lång tid framöver.

Palau Pledge

Öriket Palau ligger i Stilla havet, en plats som är plågad av havets föroreningar, men framförallt av plast. Palaus naturliga ekosystem i haven är källan till deras tillgångar; mat och turism. Denna källa hotas av det växande berget av platsavfall. Därför skapades denna kampanj, som får Palaus besökare att dyrt och heligt lova att inte skräpa ner. Genom en briljant design och stark kommunikation förmedlar Palau vikten av samarbete för att komma åt ett problem som växter runt om i världen.

Häagen Dazs Loves Honey Bees

Den här kampanjen har många år på nacken, men är fortfarande lika relevant idag. Visste du att du räddar bin genom att äta glass? Den här kampanjen fick så stort genomslag att företaget hamnande i amerikanska senaten för att prata om problemet med att bin dör i en takt som påverkar jordens matproduktion.

Dumb Ways to Die

Är det någon som inte hört Dumb Ways to Die? En catchy sång och en charmig animerad video resulterade i att fler fick behålla livet i Australiens tågtrafik. Filmen nedan säger allt.

Taggar: