Kampanjer vi minns: #2 Innovation

Innovation är ett återkommande ord som byråer, marknadsavdelningar och tävlingar prisar och hyllar. Ordet kommer från latinets Innovare och betyder kort och gott: att förnya. Vi listar kampanjer vi minns som har innoverat.

Innovation definieras ofta som nya produkter eller teknologier. Den definitionen speglar inte innovationsbegreppet korrekt. En innovation bör definieras som ”något radikalt nytt av betydelse – inom vilket område som helst – som vinner insteg i ett samhälle”. Innovation kan handla om långt mer än bara teknik och produkter. Det tycker vi att dessa tre kampanjer visar.

The Swedish Number – Svenska turistföreningen

Sverige har länge haft ett gott rykte internationellt. Vi har varit representanter för välfärd, frihet och vanlighet. När kampanjen The Swedish Number skapades så kombinerades dessa värden med historien om att Sverige var världens första land att förbjuda censur. Storytelling, interaktion och spänning i något så enkelt som att ge ett land ett eget telefonnummer. Till och med Stefan Löfven svarade i luren.

 

Humanium – Individuell Människohjälp

Kampanjen IM – Individuell Människohjälp är en svensk organisation som bekämpar fattigdom och utanförskap genom bistånd, fair trade och integration. De tog tillsammans med Åkestam & Holst fram Humanium – en metall gjord på nersmälta illegala skjutvapen, för att bekämpa våld och fattigdom. En kampanj som vann Grand Prix i Cannes kategori ”Innovation” 2017. 

 

Million – Department of Education + Verzion

Med tio år på nacken håller den här kampanjen fortfarande världsklass i innoveringskategorin. Hur får du en miljon barn att engagera sig i skolan? Hur vinner du kampen om uppmärksamheten när telefonen gång på gång ligger steget före? Du innoverar!

 

Taggar: