Den här artikeln är inaktuell eller har något år på nacken.      Här är Berghs aktuella kursutbud!

Experter kurerar Berghs slutevent

Berghs slutevenemang närmar sig med stormsteg. Mellan den 19 och 21 maj förvandlas Sveavägen 34 till ett upplevelsecenter, där vi genom konceptet Act/react bjuder in besökarna att lämna egna avtryck genom reaktioner på de projekt som producerats under studenternas hela tid på skolan. Men vilka studentarbeten är det vi kommer att få se under evenemanget? Det bestämmer Curators of Content - nio framstående personer inom kommunikation.

Nio framstående personer inom kommunikation har valts ut att kurera Berghs slutevent. Dessa så kallade Curators of Content ska tillsammans välja ut vilka av studenternas projekt som ska visas upp under årets sluthändelse. Panelen består av en blandning av personer med olika bakgrund och kompetens för att på bästa sätt representera skolans olika heltidsprogram. Projekten som väljs ut ska öppna upp för reaktioner hos besökarna och omvandla dem till deltagare för att passa årets koncept Act/React.

Olika perspektiv ger nya perspektiv

På Berghs är just integration mellan olika yrkesdiscipliner en av de viktigaste principerna. Det upplevelsen på sluteventet bjuder in till är medvetet och omedvetet deltagande, som pekar på att olika perspektiv ger nya perspektiv. Därför var det viktigt att kuratorerna också består av personer med olika yrkesroller. Pedagogiken på Berghs handlar till stor del om att omsätta teorier i praktiken genom att lyfta in verkligheten i klassrummet. Mellan den 19-21 maj lyfts verkligheten in till hela skolan.

1588

För att på ett rättvist sätt kunna representera skolans olika heltidsutbildningar behövde panelen bestå av personer med varierande bakgrunder och kompetenser. Av den anledningen samlade Berghs Studentbyrå erfarna kommunikatörer som idag arbetar som art directors, strateger, copywriters, PR-konsulter, digitala kreatörer, designers, beteendevetare, eventansvarig och en demokratiagent. Dessa personer bildade den panel av kuratorer som bestämde innehållet:

Curators of Content 2016

  • Erika Fondin – M&C Saatchi
  • Leo Forssell – Trädgården / Under Bron
  • Anja Melander – Tankeapoteket
  • Barakat Ghebrehawariat – barak@communication
  • Tomas Carrfors – Svenssons Kommunikation
  • Linda Waxin – Below Beneath / Another Above / Cohen + Co Talent Agents
  • Malin Johansson – Garbergs
  • James Göransson – Trippple Rainbow
  • Johanna Beckman – Nobelberget

Linda Waxin, en av kuratorerna, berättar:

– För första gången kommer det som tidigare varit Berghs slututställning handla lika mycket om deltagarnas reaktioner som om studenternas arbete. Utifrån studentbyråns koncept Act/React gick vi i högt tempo igenom alla inskickade studentcase, utifrån den instinktiva bedömningspunkten – väcker det här reaktioner hos oss? De som väckte reaktioner bland studenternas arbeten valdes ut till något av de mer speciella reaktionsrum som studentbyrån skapat.

Kuratorerna gick igenom över hundra case som studenterna arbetat med under sin tid på Berghs för att välja ut vilka som ska lyftas fram. De valda projekten ansågs passa bäst till konceptet Act/React och frammanade antingen ett ”yes”, ett ”no” eller ett ”wtf”.

1587

Läs mer om Berghs slutevenemang 2016 här!