Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Lev som du lär, satsa på transparens och bidra till något meningsfullt!

skarmavbild    kl

Resultatet av ett bra PR-arbete kan inte mätas i pengar. Men för att veta vad som kommer att lyckas gäller det att hålla koll på kunskaper som är föränderliga. Få vet mer om det än Mandarva Stenborg, kommunikations­chef på Tink och kursansvarig för Berghs kvällskurs PR Start.

Skrivet av Berghs School of Communication
Februari 1, 2016

När Mandarva Stenborg inte leder Berghs kurs PR – start, arbetar hon som kommunikations­chef för den svenska ekonomiappen Tink. Tidigare har hon jobbat som rådgivare på PR-byrån Jung Relations med ansvar för kunder som Facebook, Volvo och Procter&Gamble samt jobbat med pressfrågor och sociala medier på Saab. Snabbrörlig konsumentkommunikation, smart och kostnadseffektiv influencer marketing och meningsfullhet inom kommunikation är några av de områdena Mandarva brinner för.

Här berättar hon om vilka de tre viktigaste delarna bakom ett lyckat PR-arbete är, enligt henne – och ger en liten försmak på vad du lär dig på hennes kurs!

Hej Mandarva! Vilka egenskaper tycker du är viktigast att ha om man vill jobba med PR?
Jag tror att man ska vara lyhörd och nyfiken på omvärlden. Att gilla människor, nya möten och att knyta och bibehålla relationer är också en bra början.

Vilka företag tycker du jobbar inspirerande och nytänkande med sitt PR-arbete?
Det finns otroligt många skickliga företag och organisationer som är bra på PR, det som enar dem tycker jag är att de lever som de lär, satsar på transparens och bidrar med något meningsfullt till världen.

Hur ska en PR-kommunikatör göra för att kunna sticka ut idag?
Ja, det är den stora frågan… Det får studenterna lära sig på min kurs!

Vilka är de tre viktigaste sakerna man ska tänka på när man jobbar med PR?
1. Att hålla koll på sin omvärld – trender, nyheter och snackisar.
2. Alltid leverera kvalité och aldrig spä på det enorma informationsbrus som redan finns där ute.
3. Att verkligen hitta kärnan i budskapet och skapa berättelser som berör och tillför mottagaren något.

Vilken var förra årets bästa PR-kampanj enligt dig?
Jag är inte så intresserad av PR-kampanjer utan inspireras mer av långsiktigt och snyggt PR-arbete. Kampanjer kan lätt bli som tomtebloss och PR för mig är något som handlar om långsiktiga relationer med sin målgrupp. Älskar aktörer som verkligen har hittat sitt ”why” och som har en differentierande, personlig röst som byggs upp över tid.

Tycker du att PR-yrket har förändrats under åren – och vad ser du för kommande förändringar?
Absolut, PR-yrket är under ständig förändring – det är just det som gör det så roligt! Som PR-person måste du alltid hålla dig à jour med omvärlden för att vara relevant.

Din kurs heter ju PR Start – vad innebär ”start” i det här sammanhanget?
Det betyder att du inte behöver ha några förkunskaper eller erfarenheter av PR – bara ett stort intresse av omvärld, mänskliga beteenden, varumärken och kommunikation. Resten får du på utbildningen!