”För att lyckas med digital spridning krävs det att du vet vad, var, när och till vem”

Hur du lyckas med digital spridning är inget du kan gissa dig till, det kräver strategi, planering och kunskap. Vi har pratat med en person som har koll på ämnet: Cecilia Wirseen, ansvarig för kursen Digital spridnings- och kanalstrategi.

Hej Cecilia! Du jobbar med digital PR, vad är det egentligen?

Med traditionell PR menas ofta den PR som sker via tryckt media, rapporter, event och mässor. Digital PR är ett samlingsnamn för all PR som använder digital teknik: digitala tidningar, bloggar, vloggar, nyhetsbrev, sociala medier, appar, poddar och så vidare. Digital PR samsas dessutom med reklam och influencer marketing som ofta använder samma digitala kanaler, fast med annat syfte och innehåll. Det är den här mixen som blir svår att hålla isär, eller snarare, att förstå kopplingarna mellan PR och reklam och utnyttja den här nya potentialen! När du lyckats med det – då kommer det att sätta fart på spridningen av målgruppsanpassat innehåll i ägda, köpta och förtjänade digitala kanaler.

Digital spridnings- och kanalstrategi är en ny kurs på Berghs som du ansvarar för, varför behövs den?

Den behövs för att medielandskapet ändras så himla snabbt, hela tiden. Det är supersvårt för oss alla som jobbar med kommunikation att hänga med och få grepp om alla nya plattformar och format som dyker upp, vilka algoritmer som gäller just nu och vilka regler du måste följa. Kursen handlar mycket om att lära sig att lyfta blicken och ta ett holistiskt helhetsgrepp på kommunikationen. Även om du mest jobbar med reklam är det viktigt att du har koll på både PR och internkommunikation och vice versa.

Vad är det vanligaste misstaget som företag gör när de ska sprida en kampanj eller innehåll?

Många företag har kommit en bra bit på vägen nu med att se över sina arbetsprocesser och ändra det traditionella innifrån-ut-perspektivet där produkten/tjänsten var i fokus, till ett målgruppsrelevant perspektiv. Dock missar de ofta de små viktiga detaljerna som får spridningen att ta fart, allt ifrån en tydlig CTA, att lägga en noggrann plan för och tid på sociala medier, men kanske framförallt att förstärka sitt budskap via länkningar mellan olika kommunikationsaktiviteter. För detta krävs det att man integrerar PR-arbetet med marknadsföring och internkommunikation.

Hur ser en lyckad spridnings- och kanalstrategi ut?

De företag som lyckas med spridning har alltid en riktigt bra och kreativ idé i grunden. Sedan lägger de stor möda, tid och pengar på själva spridningen, det är inget som sker av sig självt. Se om du själv kan hitta exempel där du möts av samma övergripande budskap, förpackat i olika format, på olika kanaler och på ett sätt som absolut inte känns påträngande, utan som ger dig något slags mervärde. Där har du en lyckad spridnings- och kanalstrategi!

Cecilia Wirseen, kursansvarig Digital spridnings- och kanalstrategi.