Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Magnus Äng: ”testa, analysera och optimera!”

magnusang
Människans förutsättningar att kommunicera och göra affärer har dramatiskt förändrats de senaste åren. Det vet Magnus Äng, som arbetat med kommunikation och försäljning på internet sedan slutet av 90-talet och bl.a. varit delaktig i EuroFlorist framgångar på nätet i Europa. Idag undervisar Magnus också på Berghs, i kursen Sociala Medier.

Skrivet av Berghs School of Communication
April 3, 2012

Hej Magnus Äng, berätta lite om dig själv! 

Jag är passionerad av det vårt beteende online, allt från kommunikation till försäljning. Människans förutsättningar att kommunicera och göra affärer har dramatiskt förändrats de senaste åren. Jag har arbetat med kommunikation och försäljning på Internet sedan slutet av 90-talet och bl.a. varit delaktig i EuroFlorist framgångar på nätet i Europa. Idag arbetar jag med nya projekt som exempelvis ehandelsföretaget SkickaTårta.se, sökbyrån TopSEM.se och som webstrateg åt kommunikationsbyrån Navigator.

Du är kursansvarig för Berghs dagkurser i Sociala medier i Gbg och Sthlm – vem passar kursen för?

Kursen riktar sig till de som vill förstå hur sociala medier påverkar dagens kommunikation och varumärket, exempelvis den som arbetar inom en marknadsavdelning.

Sociala medier verkar vara ett hett ämne, till exempel blir våra frukostseminarier i frågan fulla snabbare än alla andra. Varför är det så, tror du?

Det sker extremt mycket inom sociala medier och dessutom snabbt. Vi blir matade med successhistorier om hur man kan lyckas.

Med tre punkter, vad är det viktaste att tänka på när man arbetar med Sociala Medier på en organisation eller företag?

* identifiera målgruppernas behov

* ta fram en strategi för att tillgodose målgruppens behov

* testa, analysera och optimera! testa, analysera och optimera! testa, analysera och optimera!

Kan du nämna något/några företag du tycker arbetar bra med sociala medier?

Oj, det finns mängder av företag; SJ, Coolstuff och EuroFlorist är några få.

Vilket är det klassiska misstaget man gör?

Man saknar ofta en strategi och mål samtidigt som man inte vet vad målgruppen har för behov.

Så, hur gör man egentligen för att få många followers? 

Man ger det som målgruppen har behov av och vad det är kan endast de svara på. 🙂

Magnus Äng är kursansvarig för Sociala Medier.