Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Maurício Mota talar transmedia storytelling på Berghs

mota

Underskatta aldrig kraften hos en bra historia! Stockholm och Berghs School of Communication fick i förra veckan besök av brasilianaren Maurício Mota som titulerar sig Chief Storytelling Officer och är medgrundare av transmedia storytelling-byrån The Alchemists.

Skrivet av Berghs School of Communication
Oktober 9, 2010

Brasilien är ett land som utvecklas med enorm kraft inom kreativitet och media. Dess invånare är faktiskt det folk i världen som spenderar mest tid med sociala medier just nu. Maurício Mota har sin bas i Rio och startade The Alchemists för två år sedan tillsammans med sin partner Mark Warshaw. Idag har byrån även öppnat i Hollywood och de arbetar med allt från ett stort projekt med skolböcker i Brasilien till mode- och livsstilsmagasinet Elle.

Maurício blev inbjuden till Stockholm av Berghs för att hålla ett föredrag om hans specialitet transmedia storytelling. Han fick också chansen att ta del av case från Berghsstudenter och få reda på mer om världens bästa reklamskola. Jag träffar Maurício i Berghs café för att få en pratstund innan hans föredrag.

51

– Transmedia storytelling har funnits sedan 3000 år före Kristus, människor har alltid berättat och varit intresserade av historier, det är ingen ny företeelse. Men med dagens teknologi och utveckling har vi fler mediala plattformer som underlättar för oss att nå ut med, och berätta historier. Tänk vad Shakespeare skulle kunna gjort om han hade haft dagens teknologiska landskap, säger Maurício.

Hur skulle du beskriva transmedia storytelling?
Det är den disciplin som låter en historia berättas på olika mediala plattformer. Istället för att kopiera och repetera så ska du använda dig av det bästa varje media har att erbjuda får att nå ut med historien. I framtiden ser jag mer djup i historierna och att människor blir mer och mer involverade, bryr sig, och börjar konversera. Det är en nyckelfaktor i god kommunikation genom transmedia storytelling.

52

Maurício finner stor inspiration i sina favoritböcker och favoritfilmer men även i sin 5-åriga dotter.

– Det är sättet hon lever sig in i historierna jag berättar. Barn är ständigt nyfikna och kan inte riktigt skilja på vad som är historia och vad som är verklighet, det är fascinerande hur lätt de dyker in i fantasins värld.

Kan du ge ett exempel på ett riktigt bra case där transmedia storytelling har varit en viktig del?

Det mest framgångsrika caset är utan tvekan TV-serien Heroes där min partner Mark Warshaw jobbade som transmedia director. Han insåg vikten av att nå människor på olika mediala plattformer och utvecklade sedan detta på ett unikt sätt för serien. Se Mauricío berätta mer om Heroes-caset här.

53

Vad är dina intryck av Berghs School of Communication så här långt och har du några viktiga tips till oss studenter?
Jag har fått ta del av några häpnadsväckande bra case från Berghs studenter under dagen! Berghs har en innovativ utveckling och jag ser det som en kommunikationsskola i framkant. Då ska tilläggas att jag reser en hel del och har sett många skolor genom åren. När det gäller tips till er studenter så måste jag betona vikten av att studera berättelser. Läs mycket, gå ner på djupet i ämnet och lär er att förstå att de mest viktiga historierna redan är berättade. När det gäller transmedia storytelling så är det viktigt att tänka på att det inte alltid handlar om att få ut en historia på alla plattformer. Ni måste välja den eller de som matchar den specifika historien bäst. Respektera berättelsen, anpassa den inte och underskatta aldrig kraften hos en bra historia!

Text: Carolin Jaques SKPR 10/11
Foto: Alison De Mars von Blixen http://alisondemars.se