Den här artikeln är inaktuell eller har något år på nacken.      Här är Berghs aktuella kursutbud!

Michaela Palombo: ”två veckor senare började jag jobba inom företaget”

Under förra årets examensprojekt tilldelades Michaela Palombos grupp kunden SoliferPolar, tillverkare av husvagnar och husbilar. Michaela, som inte hade någon egen erfarenhet av camping, tänkte genast på träningsoveraller och sången "Man ska ha husvagn". Under månaderna som följde blev hon dock expert på varumärket. Lagom till slututställningen i maj hade hon erbjudits en tjänst på företaget, där hon idag arbetar som PR-ansvarig. Här berättar Michaela om examensprojektet och om sin snabba resa från student till anställd.

Hej Michaela, vem är du?
Jag är 28 år, kommer från en italiensk familj men är född och uppvuxen i Stockholm. På Berghs läste jag Strategisk kommunikation och PR.

För ganska precis ett år sedan var du en av alla Berghs-studenter som ”drabbades” av exprojekten. Minns du vad du hade förväntat dig?
I många projekt på Berghs jobbar man under tidspress. Det har definitivt sin tjusning, men jag minns att jag inför examensprojektet såg fram emot att få tid till att grotta ner mig ordentligt i ett varumärke och en bransch. Jag såg också fram emot att få vara ensam om en kund – att inte behöva dela den med alla andra som man exempelvis gör i Brand-X.

Berätta lite om den kund som ni tilldelades? Hur kändes det? Vad tänkte ni?
Vi blev tilldelade ett företag som heter SoliferPolar och som tillverkar husvagnar och husbilar. Jag såg genast den stereotypa bilden av campare i träningsoverall framför mig och hörde tonerna av ”Man ska ha husvagn”… Jag hade ingen erfarenhet av vare sig camping eller husvagnar sedan tidigare men kände väldigt fort att det här både skulle bli annorlunda och roligt. Och det blev det!

Temat förra året var mod, hur kändes det när ni fick veta det?
Temat kändes först väldigt stort och svårt att ta på. Mod kan innebära så många olika saker. Samtidigt innebar det att vi hade mycket spelrum och frihet att tolka temat som vi själva ville. Vår uppdragsgivares bransch är ganska konservativ vad gäller kommunikation. I vårt fall handlade modet därför mycket om att göra något som ingen i branschen vågat sig på tidigare.

Vad var absolut svårast med briefen och temat?
Det svåraste med briefen var att den var så omfattande. Solifer och Polar är två varumärken under ett och samma tak. Uppdragsgivaren ville dels att vi skulle differentiera dem från varandra, dels att vi skulle göra kommunikation för båda varumärkena. Därtill var målet att höja försäljningen med 100 % under det kommande året… Vi insåg att uppdraget var för stort för den givna tiden vi fått att spela på och diskuterade fram vilka punkter vi tyckte var allra viktigast att satsa på för SoliferPolar. Det resulterade i en debrief där vi kom överens om att vi skulle ta fram en ny varumärkesplattform för de båda varumärkena samt kommunikation för ett av varumärkena, Polar. Verksamhetsmålet stod dock kvar – att öka affären med 100 %.

Mod som tema var svårt då mod kan betyda så otroligt många olika saker. Däremot var det bra att ha ett övergripande tema att alltid mäta sina idéer mot. Var det någon idé som inte var tillräckligt modig så fick vi jobba fram en ny. Och så där höll vi på tills vi tyckte att vi hade lyckats.

Hur förflöt sedan vintern och våren med examensprojekten?
De flesta i gruppen var för mig helt nya människor och inledningsvis lade vi mycket tid på att lära känna varandra. Vi skrev ett slags kontrakt tillsammans. I det stod det till exempel om vilka förväntningar vi hade på varandra och hur vi skulle göra om det uppstod konflikter. Inledningsvis jobbade vi väldigt tight, alla på en gång. Fördelen var att alla var med på tåget, men rent effektivt hade vi säkert kunnat dela upp arbetet ytterligare och briefat varandra allteftersom.

Hur valde ni att lägga upp arbetet? Fastnade ni någonstans på vägen? I så fall, hur tog ni er ur det?
Vi arbetade mycket utifrån den projektplan som skolan tagit fram; enligt tvåveckorsintervaller arbetade vi fram en nulägesanalys, en kreativ brief, ett kreativt koncept och avslutningsvis kokade vi ihop allt till vår slutpresentation för kund. Vi utnyttjade alla möjligheter till feedback från vår handledare Richard Sjöberg vilket var otroligt givande.

Mot slutet av projektet när vårt arbete började ge resultat ställdes vi på nytt inför våra olika förväntningar och vi visade oss ha lite olika mål och ambitioner inom gruppen. Vi försökte diskutera fram lösningar som alla kände sig okej med och sen körde vi på mot slutet. Grupperna på sju personer är ganska stora så det är inte konstigt om förväntningarna kommer att se väldigt olika ut.

Berätta om er lösning!
I vår research såg vi att samtliga aktörer i husvagnsbranschen i princip för en identisk kommunikation och att budskapet ofta handlar om rationella värden och ekonomiska erbjudanden. När vi lärde känna Polar och husvagnslivet såg vi att det var många mjuka värden som stod i centrum, som gemenskap. Vi valde att fokusera på dessa mer emotionella värden och därmed gick vi emot branschnormen. Vi landade i konceptet ”Polarfamiljen” som blev en slags plattform som all Polars kommunikation skulle utgå ifrån.

Utifrån konceptet gjorde vi dels en årligt återkommande aktivitet i samband med Husvagnens dag som på kortare sikt skulle främja försäljning och som gick under namnet Polarträffen. Dels en långsiktig varumärkesbyggande kampanj under namnet Polar Smekmånad som kortfattat handlade om att placera Polar i helt nya sammanhang och på så sätt både nå ut till nya målgrupper och i nya medier.

Slututställningsdags, hur var det?
Det var såklart riktigt kul att äntligen få visa upp för både vänner, familj och kund vad man ägnat sig åt under hela våren. Det är en relativt liten yta man har att förfoga över i montern så kreativiteten sattes på prov igen. Det gäller att hitta ett enkelt och tydligt sätt som beskriver hela ens projekt. Under slututställningen mer eller mindre bodde vi i montern. Gemenskap var ju en av våra grundstenar och det körde vi fullt ut på även i montern. I vår monter såg vi till att det alltid fanns kaffe och hembakade kakor så det var alltid fullt med folk hos oss!

317

Vad var dina tankar om framtiden när du gick dina sista veckor på Berghs? Var ville du jobba?
Jag var riktigt sugen på att få komma ut och jobba! Innan utbildningen på Berghs hade jag läst två år på Stockholms universitet så nu kände jag mig redo. Jag ville jobba någonstans där jag både fick utlopp för strategen i mig och för min kreativitet. Gärna på beställarsidan med fokus på ett varumärke. När jag sökte jobb sökte jag dock ganska brett och var även öppen för byråjobb.

Din historia är extra rolig eftersom du faktiskt gick och blev anställd under examensprojektets gång – berätta lite om det!
Kort efter slututställningen fick jag ett samtal från Viggo som var vår kontaktperson på SoliferPolar. På SoliferPolar hade man tidigare jobbat med en PR-byrå men nu berättade Viggo att om jag var intresserad ville de gärna prova att se hur det var att jobba med en anställd PR-ansvarig. Det här var såklart ett härligt erkännande efter allt det arbete vi lagt ner under projektet och två veckor senare började jag jobba inom företaget.

Så. Vad gör du idag?
Jag jobbar som PR-ansvarig på SoliferPolar. Mina arbetsuppgifter är mycket varierade och utöver PR-arbetet som innebär mycket mediala kontakter, jobbar jag med marknadsstrategier för Solifer respektive Polar. Arbetet innebär även att planera och genomföra event och mässor genom vilka jag får möjlighet att även träffa slutkund. Det roligaste med de produkter vi erbjuder är att de är livsstilsprodukter som kräver högt engagemang både från vår sida och från kunderna.

Det ryktas om att Berghsstudenter är redo för ”plug and play” när de kommer ut i arbetslivet, tycker du att den bilden stämmer?
På Berghs får man öva sig i flertalet skarpa projekt, man har möjlighet att delta i olika tävlingar och alla gör praktik. Om man som jag inte arbetat i branschen tidigare tycker jag att man är så startklar som man kan bli efter att ”bara” ha gått i skolan. Men det är när man börjar jobba som jag tycker att man verkligen förstår vad jobbet handlar om.

Kan du ge något råd till de studenter som snart släpps iväg inför en intensiv vår med examensprojekt och tema collaboration?

– Ge järnet under examensprojektet! Dels för att det kan ge jobb, dels för att alla presterar så högt på slututställningen och när man väl står där känns det verkligen fantastiskt bra att kunna känna sig stolt över det man har gjort.

– Bestäm roller och ansvarsfördelningar i gruppen så tidigt som möjligt. När det är gjort måste man kunna lita på att var och en sköter sitt.

– Använd handledaren så mycket som det bara går, och kom ihåg att han eller hon alltid står på er sida.