Den här artikeln är inaktuell eller har något år på nacken.      Här är Berghs aktuella kursutbud!

Mobile First – 3 tips när Google förändras 2017

Google byter ut sitt sökindex från desktop till mobile. SEO-specialisten Björn Michels rapporterar från Pubcon i Las Vegas.

SEO-specialist

Gary Illyes, trendanalytiker på Google i Schweiz, marknadsför ”Mobile First” under sin presentation Pubcon-konferensen 2016 i Las Vegas. Men hur påverkar Mobile First sökmotoroptimering (SEO) och vad behöver du göra?

Vid Pubcon klargjordes att Google nu byter ut sitt sökindex, från dagens desktop-baserade index till att från årsskiftet primärt vara helt mobile. Detta innebär att Googles nuvarande desktop-index inte längre kommer uppdateras lika frekvent som idag.

Vad innebär det i praktiken för användare och för företags hemsidor? Det är svårt att säga exakt, men troligt är att detta kan komma att innebära att man endast kommer att kunna ranka för det innehåll som primärt finns på mobilversionen av din site. Vilket i sin tur ger möjligheter att utnyttja situationen för att skapa sig en fördel mot konkurrenterna.

 

Alternativ på hur du som företag kan skapa fördel mot konkurrenterna:

1. Migrera innehåll som endast är synligt på Desktop.

De som är snabba med att anpassa sig till Mobile First kommer nämligen att ha en klar SEO-fördel i Google. Fråga att ställa er: hur kan vi dra fördel av att få in desktop-innehåll (content) på mobile samtidigt som användarvänlighet (usability) och konvertering (conversion) inte påverkas negativt?

 

2. Anpassa desktop-innehåll till mobile.

En lösning skulle kunna vara hypotext (utfällbar text / läs mer) illustrerat i ”Here’s Why Nobody Reads Your Content” . Idéen baseras på forskning som pekar på att majoriteten av internetanvändarna inte läser, utan skummar igenom text för att endast läsa det som är av deras intresse.

Varning! Om du döljer innehåll kan Google tolka det som att innehållet inte är kritiskt för sidans syfte och därför inte ge SEO-värde för detta.

När jag frågar Gary Illyes på Pubcon 2016 bekräftar han att det är så det fungerar i Mobile First-indexet. För den nyfikne rekommenderar jag att lära mer om utfällbar text i artikeln ”Your Content In Tabs & Click To Expand May Not Be Indexed Or Ranked”

 

Förslag på anpassning till Mobile First

1. Bryt upp ditt innehåll och fördela det på flera sidor (URL:er)

Fördelarna är flera:
– Säkerställ indexering av allt desktop-innehåll och därmed att mobilanvändare även får tillgång till allt innehåll i mobilen.
– Undvik funktioner med negativ påverkan på usability, t ex oändlig scroll
– Ha mer nischade landningssidor och öka rankings på long tail (söktermer som består av tre ord eller fler)

2. Öka synlighet i Googles sökresultat

– Få mer annonsyta i Googles sökresultat med Google Accelerated Mobile Pages (AMP) 

– Förbättra användarupplevelsen på mobil

– Öka conversion genom snabbare laddtider

3. Följ upp din trafik och dina rankings

Det har publicerats många artiklar om “keywords are dead” men med Googles Mobile First-index är det viktigt att:

– Förstå vad användarna vill ha för innehåll

– Ha koll på din sökmotortrafik

– Veta vilka sökord du rankar för

– Veta vilka enheter (desktop, tablet, mobile), samt hur stor andel av dem du får trafik på.

 

Genom att förstå ovanstående kan du anpassa ditt innehåll mot användarbehovet samt öka synligheten på Google och andra sökmotorer och därmed få mer trafik till din webbplats.

/Björn Michels
SEO-specialist