Vårens dagkurser på Berghs

Visst är det dags att läsa en kurs på Berghs? Förbättra din chans att hitta ett nytt jobb, utvecklas där du är – eller ta nästa steg i karriären. Fyll på med kunskap, utöka ditt nätverk och få ny energi. Här hittar du listan med de utbildningar du kan läsa på dagtid i vår.
Skrivet av
Berghs School of Communication
Oktober 10, 2022
Nedan är listan med de kurser som du kan plugga på dagtid i vår, sorterade efter kursnamn.
- Du kan alltid söka fler än en kurs medan du funderar och bestämmer dig!
- Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan tackat ja.
- Tips! Vänta inte till sista ansökningsdag med att skicka in din ansökan! Vi behandlar ansökningarna i turordning.
Frågor? Chatta gärna med oss!
BERGHS DAGKURSER VÅREN 2023
Plats: Se detaljerad information på respektive kurs.
AI i kreativa processer
AI har utvecklats från inbyggda system som tolkat vår omgivning och hjälpt oss fatta klokare beslut till smarta assistenter med förmåga att skapa nytt innehåll i form av text, bild, musik, ljud och video. Lär dig att nyttja den fulla potentialen i din framtida AI-assistent!
Kursansvarig: Anders J Larsson
Kursstart: 22/5
Att skriva för att övertyga
I en värld där man fullkomligt drunknar i budskap gäller det att veta hur man ska kommunicera för att nå fram. Här får du konkreta tips och råd på hur dina ord blir de som verkligen påverkar mottagaren.
Kursansvarig: Mikael Rosén
Kursstart: 14/6
Berghs Upgrade – Digital Design
Bli en Digital Designer på 12 veckor! Med användaren i fokus gör du en djupdykning i den digitala världen. Lär dig gränssnittsdesign för både webb och smarta telefoner.
Programansvarig: Johan Björnsrud
Delkursansvariga: Anette Lovas och Patrik Jacobsson
Start: Nu kan du söka höstens kurs
Bygga varumärke i sociala medier
På denna kurs lär du dig att arbeta strategiskt med innehåll, att taktiskt utnyttja kanalerna och effektivt planera marknadskommunikation i sociala medier.
Kursansvariga: Deeped Niclas Strandh och Sarah Larsson Bernhardt
Kursstart: 26/4
Communication Management
Du som har siktet inställt på att bli kommunikationschef och behöver fördjupa dina kunskaper ytterligare har chansen nu. Denna kurs ger dig ett helhetsperspektiv och de insikter, inspiration och färdigheter som behövs i ditt dagliga arbete.
Kursansvarig: Andris Zvejnieks
Kursstart: Nu kan du söka höstens kurs
Content Marketing
Framgångsrik kommunikation och marknadsföring sker på mottagarens villkor. Ibland kallas det content marketing, ibland något annat, men grunden består av att skapa innehåll som din målgrupp frivilligt vill konsumera. Lär dig skapa affärsnytta med målgruppsanpassat, regelbundet och engagerande innehåll som stärker varumärket och driver försäljning.
Kursansvarig: Joakim Arhammar
Kursstart: 14/6
Digital B2B-marknadsföring
B2B-marknadsföring har förändrats i grunden med internet. Lär dig att arbeta strategiskt med metoder som content marketing och account based marketing. Du får en grundlig förståelse för olika kanaler och medier – t.ex sociala medier, sök, influencers och IP-styrd annonsering. Dessutom lägger vi ordentligt med tid på teknik och verktyg samt mätning och analys.
Kursansvarig: Pontus Staunstrup
Kursstart: Nu kan du söka höstens kurs
Digital innehållsstrategi
Att finnas på Internet är inte detsamma som att höras – och att formulera sig kreativt är tyvärr inte någon garanti för att nå fram. Men med rätt strategi för hur kommunikationen ska gå till och med användarens upplevelser i fokus kan du börja skapa framgångsrik närvaro på nätet.
Kursansvarig: Anna Lantz
Kursstart:Nu kan du söka höstens kurs
Digital analys och mätning
Vilket värde skapas egentligen av din digitala kommunikation? Vilken kanal har störst påverkan, vilken effekt får din annonsering och vilken ROI har den senaste kampanjen? Det är frågor som dagens kommunikatörer ställs inför och som du förväntas kunna ge ett tydligt svar på.
Kursansvariga: Fredrik Ardmar
Kursstart: Nu kan du söka höstens kurs
Digital Brand Strategy
Hur positionerar man varumärken för att lyckas i en alltmer fragmenterad värld där digitala och sociala medier är dominerande? Den här kursen vänder sig till dig som vill arbeta mer varumärkesdrivet för att bli framgångsrik i ett digitalt och alltmer komplext kommunikationslandskap.
Kursansvarig: Tobias Brandt
Kursstart: Nu har vi öppnat höstens kursstart
Digital spridnings- och kanalstrategi
För att lyckas med digital spridning krävs det att man vet vad, var och när relevant innehåll ska spridas och till vem. På den här kursen lär du dig att ta ett helhetsgrepp på din digitala kommunikation: Från Google Ads och sociala medier till poddar och bloggar.
Kursansvarig: Amalia Thoors
Kursstart: 14/6
Event och möteskommunikation
Möten och evenemang, stora som små, är inte bara en chans att synas för stunden utan bjuder in till direkt försäljning och möjlighet att bygga varumärket på sikt. Den här kursen ger dig den grundläggande kunskap som behövs för att använda möteskommunikation som en framgångsrik del i företagets marknadsplan oavsett om dina evenemang är fysiska eller digitala.
Kursansvarig: Tommy Brotte
Kursstart: Nästa start är våren 2024
Facilitering
Om du vill lära dig mer om hur du kan leda en grupp för att nå högre projektresultat och om du vill bli bättre på att skapa och leda samtal och möten – då är denna kurs för dig.
Kursansvarig: Charlotta Rydholm
Kursstart: 14/6
Innovationsledning för stadsutveckling
Världen blir alltmer komplex och vi står inför stora samhällsutmaningar. För att lyckas med omställningen till hållbara städer och samhällen krävs nya arbetssätt och samverkansformer. Få kunskap i hur du kan leda i förändring och driva innovationsprocesser för att framtidssäkra din organisation och bidra till en hållbar stadsutveckling.
Kursansvariga: Jenny Carlstedt och Elisabeth Spross
Kursstart: 27/4
Intern kommunikation
Om du redan arbetar med internkommunikation, vill ta klivet och bli ännu bättre på att skapa vi-känsla och implementera idéer så att alla känner sig delaktiga är det här en kurs för dig. Här får du både praktisk och teoretisk kunskap att ta med dig i arbetslivet.
Kursansvarig: Sofie Reutercrona
Kursstart: Nu kan du söka höstens kurs
Livesända i egen regi
Livesändningar är en engagerande och effektiv metod för marknadsföring och försäljning online. På den här kursen får du inspiration och praktiska tips på hur du kan bygga upp en studio och sända live i egen regi.
Kursansvarig: Anders J Larsson
Kursstart: 25/4
Marknadsföring på Facebook & Instagram
Facebook och Instagram innebär fantastiska möjligheter att marknadsföra ditt varumärke och det krävs stor förståelse av plattformen för att vara konkurrenskraftig. Denna intensivkurs handlar om hur du kan utnyttja Facebook och Instagram för att bygga ditt varumärke och driva konvertering.
Kursansvarig: Julia Magnusson
Kursstart: 8/3
Marknadsföring på LinkedIn
LinkedIn är en naturlig del för många i deras professionella roll och vardag och här finns det stora möjligheter för företag att kunna nå ut till befintliga och potentiella kunder. På denna endagskurs får du lära dig hur du och ditt företag kan nyttja plattformen för att bli mer framgångsrik i er marknadsföring.
Kursansvarig: Pontus Staunstrup
Kursstart: 11/5
Marknadsföring på TikTok
Är du nyfiken på TikTok? Det är en av de snabbast växande kanalerna just nu. En bra plattform för att visa upp din kreativitet och inspireras av andras idéer. Det är också ett bra sätt att hålla dig uppdaterad kring nya trender. På den här kursen får du grunderna i hur man kan bygga sin närvaro på TikTok.
Kursansvarig: Karin Eriksson
Kursstart: 4/5
Motion Graphics
Internet rör på sig! Rörlig grafik är numera en viktig del av kommunikationen på internet och i sociala medier. Den här kursen riktar sig till dig som idag antingen jobbar med grafisk design eller kommunikation för digitala kanaler och vill lära dig att producera animation och Motion Graphics.
Kursansvarig: Mika Pollack
Kursstart: 24/4
Place Branding
Konkurrensen mellan platser är knivskarp och många förstärker sitt varumärke inför framtiden. Vad behöver du som platsansvarig för att skapa ett starkt varumärke som attraherar näringsliv, invånare och besökare? Kursen ger dig de viktigaste verktygen för att jobba strategiskt med Place Branding i en organisation, kommun eller inom ett kluster. Genom blandning av teori och praktik samt föreläsningar av yrkesverksamma gästföreläsare skapar du en grund för dig att utgå ifrån och som leder dig vidare i arbetet med platsmarknadsföring och platsutveckling.
Kursansvarig: Michael Persson Gripkow
Kursstart: 22/3
Produktionsledning
Gillar du att driva projekt, arbetsleda människor och team? Då kan den här kursen hjälpa dig att få de kunskaper och verktyg som behövs för att du ska kunna närma dig eller arbeta i rollen som produktionsledare och ansvara för egna uppdrag.
Kursansvarig: Malin Ingevall
Kursstart: 27/3
Projektledning
Du som är nyfiken på hur det är att arbeta som projektledare, eller som redan gör det men söker mer kunskap eller självförtroende, har en spännande kurs att se fram emot. Här får du grundläggande kunskap som en skicklig projektledare behöver för att ta ett uppdrag från genomfört – till framgångsrikt!
Kursansvarig: Mie Nygren
Kursstart:Nu kan du söka höstens kurs
Projektledning (Intensivkurs 3 dagar)
Du som är nyfiken på hur det är att arbeta som projektledare, eller som redan gör det men söker mer kunskap eller självförtroende, har en spännande kurs att se fram emot. Här får du grundläggande kunskap som en skicklig projektledare behöver för att ta ett uppdrag från genomfört – till framgångsrikt!
Kursansvarig: Mie Nygren
Kursstart: 14/6
Skapa levande stadskärnor
Vill du utveckla levande, attraktiva stadskärnor som lockar invånare, företagare, investerare och besökare? För att lyckas måste många olika intressenter samarbeta. Med en gemensam målbild samt övergripande roadmap blir utvecklingsarbetet och samarbetet tydligare och enklare. Du kommer på denna praktiska och teoretiska kurs få möjlighet att jobba med visionärt utvecklingsarbete av en stadskärna.
Kursansvariga: Malin Anhede och Anders Larsson
Kursstart: 24/4
Socialt hållbara städer
Enligt FN väntas ca 70 % av världens befolkning bo i städer år 2050. Hur kan vi säkerställa att våra städer är socialt hållbara, levande, attraktiva och inkluderande? Det är dags att samskapa och utveckla platser och städer för människor med människor.
Kursansvarig: Mustafa Sherif
Kursstart: TBD
Social Video
Rörlig media är idag en självklarhet i din kommunikation. Och utvecklingen går allt snabbare. Med den här kursen i ryggen får du ett försprång och lär dig hur du kan jobba med film i sociala medier.
Kursansvarig: Anders J Larsson
Kursstart: 29/3
Storytelling
Vill du skapa kommunikation som väcker känslor, sprids snabbt och aktiverar hjärnans signalsystem? Den här kursen ger dig verktyg och processer att skapa en historia som berör. Du kommer att överföra berättandets konst till varumärkesbyggande kommunikation och arbeta fram uttag och koncept byggt på tydliga principer kring Storytelling.
Kursansvarig: Patrik Hambraeus
Kursstart: 14/3
Strategisk hållbarhetskommunikation
Hållbarhet är en nödvändig del av företagets engagemang och kommunikation. För det finns mycket att vinna på att tydligt kommunicera hur företaget tar sitt ansvar. Den här kursen ger dig en mängd verktyg på hur du kan arbeta för att låta både befintliga och potentiella kunder veta att ditt företag faktiskt är ett som bryr sig om omvärlden.
Kursansvarig: Erik Elvingsson Hedén
Kursstart: 14/6
Strategisk marknadsföring
Här får du som redan har erfarenhet av att arbeta med marknadsföring och kommunikation både bredda och fördjupa dina kunskaper inom strategi. Med kursen får du verktyg som hjälper dig att arbeta ännu mer effektivt för att skapa starka varumärken och göra aktiviteter och insatser som stärker affären och erbjudandet.
Kursansvarig: Margareta Kroon
Kursstart: 20/4
Strategisk projektledning
Är du en vass projektledare som skulle bli ännu skarpare med lite mer strategi i bakfickan? Då kommer den här kursen ge din karriär, och jobbvardag, en knuff i rätt riktning. Här får du både teoretiska och praktiska verktyg utifrån flera olika perspektiv.
Kursansvarig: Ann Westfelt
Kursstart: Nu kan du söka höstens kurs
Urban mobilitet och gatans roll
Brinner du också för staden som plats för alla och vill få ökad förståelse för de ingående delarna? På denna kurs kommer du att fördjupa din kunskap om gatans roll och urban mobilitet genom diskussioner och skissarbeten.
Kursansvariga: Fredrik Toller och Louise Bergström
Kursstart: TBA
UX Writing
En ny yrkestitel är född, UX writer. I team med designers, utvecklare och skribenter kan vi tillsammans skapa den bästa användarupplevelsen. UX Writing är en kurs för dig som vill få innehåll på webbplatser att prestera optimalt.
Kursansvariga: Lena Stenberg och Anna Sundbaum Köhler
Kursstart: 14/6
För vem passar en dagkurs?
Många som läser en dagkurs arbetar heltid, andra är mellan jobb eller jobbar deltid.
När ska du söka?
Sista ansökningsdag står på respektive kurs. Vill du vara helt säker på att få en plats är det dock smart att vara ute i god tid. Vi behandlar ansökningarna i turordning så ett tips är att inte vänta till sista ansökningsdag! Din ansökan blir först bindande då du blivit erbjuden en plats på din valda kurs och sedan tackat ja.
Osäker på vilken kurs du ska välja?
- Här är 5 tips för att hitta rätt kurs!
- Ofta finns det allra längst ner på en kurssida relaterade artiklar om just den kursen. Exempelvis intervjuer med lärare eller kursdeltagare. Ett bra sätt att få veta mer.
Tvekar du fortfarande eller har svårt att övertyga din chef om varför du ska gå? Här hittar du 5 argument till varför du borde vidareutbilda dig på Berghs. Hoppas att vi ses!
Relaterade kurser
Urban mobilitet och gatans roll
Brinner du också för staden som plats för alla och vill få ökad förståelse för de ingående delarna? På denna kurs kommer du att fördjupa din kunskap om gatans roll och urban mobilitet genom diskussioner och skissarbeten.
Digital B2B-marknadsföring
B2B-marknadsföring har förändrats i grunden med internet. Lär dig att arbeta strategiskt med metoder som content marketing och account based marketing. Du får en grundlig förståelse för olika kanaler och medier – t.ex sociala medier, sök, influencers och IP-styrd annonsering. Dessutom lägger vi ordentligt med tid på teknik och verktyg samt mätning och analys.