Vårens dagkurser på Berghs

Visst är det dags att läsa en kurs på Berghs? Förbättra din chans att hitta ett nytt jobb, utvecklas där du är – eller ta nästa steg i karriären. Fyll på med kunskap, utöka ditt nätverk och få ny energi. Här hittar du listan med de utbildningar du kan läsa på dagtid i vår.

Här hittar du listan med de kurser som du kan plugga på dagtid i vår, sorterade efter kursstart. Vill du istället läsa på distans eller kvällstid hittar du hela Berghs aktuella kursutbud här. Här är 5 tips för att hitta rätt kurs.

JANUARI:

Certified Fundraiser
Har du redan jobbat med kommunikation eller insamling och vill arbeta aktivt med organisationers insamlingsarbete kommer den här kursen att förändra dina förutsättningar betydligt. Här får du bland annat lära dig om strategier och relationsbyggande kommunikation. Dessutom går du ut kursen med en EFA-certifiering.
Kursansvariga: Nadia Forslund, Charlotte Rydh, Ann Westfelt och Marcus Höök
Kursstart: 27/1

Projektledning
Du som är nyfiken på hur det är att arbeta som projektledare, eller som redan gör det men söker mer kunskap eller självförtroende, har en spännande kurs att se fram emot. Här får du grundläggande kunskap som en skicklig projektledare behöver för att ta ett uppdrag från genomfört – till framgångsrikt!
Kursansvarig: Mie Nygren
Kursstart: 29/1

FEBRUARI:

Motion Graphics
Den här kursen riktar sig till dig som idag antingen jobbar med grafisk design eller kommunikation för digitala kanaler och vill lära dig att producera animation och Motion Graphics.
Kursansvarig: Mika Pollack
Kursstart: 3/2

Digital analys och mätning
Vilket värde skapas egentligen av din digitala kommunikation? Vilken kanal har störst påverkan, vilken effekt får din annonsering och vilken ROI har den senaste kampanjen? Det är frågor som dagens kommunikatörer ställs inför och som du förväntas kunna ge ett tydligt svar på.
KursansvarigFredrik Ardmar
Kursstart: 4/2

Bygga varumärke i sociala medier
På denna kurs lär du dig att arbeta strategiskt med innehåll, att taktiskt utnyttja kanalerna och effektivt planera marknads­kommunikation i sociala medier.
KursansvarigaDeeped Niclas Strandh och Sarah Larsson Bernhardt
Kursstart: 5/2

Att skriva för att övertyga
I en värld där man fullkomligt drunknar i budskap gäller det att veta hur man ska kommunicera för att nå fram. Här får du konkreta tips och råd på hur dina ord blir de som verkligen påverkar mottagaren.
Kursansvarig: Mikael Rosén
Kursstart: 5/2

Marknadsföring på LinkedIn
På denna endagskurs får du lära dig hur du och ditt företag kan nyttja plattformen för att bli mer framgångsrik i er marknadsföring.
Kursansvarig: Maria Wade
Kursstart: 
12/2

UX Product Development
Du som har rört dig i den digitala världen, kanske som projektledare eller digital designer, men nu är nyfiken på att arbeta med User Experience och Product Development har här chansen att kliva in i en spännande värld! Vi lär dig det du behöver veta om UX-världens utmaningar – och ger dig verktygen att hitta lösningarna.
KursansvarigJohan Ågren
Kursstart: 12/2

Projektledning
Du som är nyfiken på hur det är att arbeta som projektledare, eller som redan gör det men söker mer kunskap eller självförtroende, har en spännande kurs att se fram emot. Här får du grundläggande kunskap som en skicklig projektledare behöver för att ta ett uppdrag från genomfört – till framgångsrikt!
Kursansvarig: Mie Nygren
Kursstart: 19/2

MARS:

Varumärkes- och affärsstrategi
Du som redan har en ledande eller senior roll inom kommunikation och vill skaffa dig ännu djupare kunskap inom varumärkes- och affärsstrategi kan förvänta dig en riktig nytändning efter den här kursen. Här lär vi dig hur du får olika strategier att samverka och att skapa starka varumärken.
Kursansvarig: Åsa Myrdal Bratt
Kursstart: 3/3

Social Media Strategy
Med den här kursen lyfter du som är senior kommunikatör eller marknadsförare med ledande roll arbetet med sociala medier till en ny nivå. Här går vi på djupet med hur man kan stärka sin närvaro i sociala medier och leda det kommunikativa och strategiska arbetet framåt.
KursansvarigTobias Brandt
Kursstart: 4/3

Strategisk projektledning
Är du en vass projektledare som skulle bli ännu skarpare med lite mer strategi i bakfickan? Då kommer den här kursen ge din karriär, och jobbvardag, en knuff i rätt riktning. Här får du både teoretiska och praktiska verktyg utifrån flera olika perspektiv.
Kursansvarig: Ann Westfelt
Kursstart: 5/3

Berghs Upgrade – Digital Design
Bli en Digital Designer på 12 veckor! Med användaren i fokus gör du en djupdykning i den digitala världen. Lär dig gränssnittsdesign för både webb och smarta telefoner. Läs mer om utbildningskonceptet Upgrade.
Programansvarig: Johan Björnsrud
Start: 9/3

Berghs Upgrade – Digital Copywriting
Bli en Digital Copywriter på 12 veckor! Lär dig de delar som mest efterfrågas på marknaden idag och skapa möjligheter för nytt jobb eller uppdrag som digital copywriter. Läs mer om utbildningskonceptet Upgrade.
Programansvarig: Anna Kleinwichs Magnusson,
Start: 9/3

Event och möteskommunikation
Möten, stora som små, är inte bara en chans att synas för stunden utan bjuder in till direkt försäljning och möjlighet att bygga varumärket på sikt. Den här kursen ger dig den grundläggande kunskap som behövs för att använda möteskommunikation som en framgångsrik del i företagets marknadsplan.
Kursansvarig: Tommy Brotte
Kursstart: 9/3

ARU – Ansvarig reklam­utgivare
Att hitta kreativa lösningar som går i linje med strategin är en sak – men att vara säker på att man håller sig inom ramarna för vad som är tillåtet är något helt annat. På den här kursen får du lära dig om marknadsföringslagen, tryckfrihet, etik och annat som en ansvarig reklamutgivare behöver kunna.
Kursansvarig: Cecilia Torelm Tornberg
Kursstart: 9/3

Praktisk kommunikations­strategi
Har du redan god erfarenhet av att arbeta med kommunikation och vill kunna bidra till att uppnå din organisations strategiska affärsmål? Här får du tillämpad kunskap inom strategisk kommunikation samt fördjupning inom intern, extern och digital kommunikation.
KursansvarigMarkus Lindblad
Kursstart: 10/3

Produktionsledning
Gillar du att driva projekt, arbetsleda människor och team? Då kan den här kursen hjälpa dig att få de kunskaper och verktyg som behövs för att du ska kunna närma dig eller arbeta i rollen som produktionsledare och ansvara för egna uppdrag.
KursansvarigMalin Ingevall
Datum: 10/3 Går att söka efter att vi stängt ansökan till kursen i december.

Design Leadership
Vad behöver du som ledare arbeta med för att skapa en stark designkultur inom just ditt företag? I hård konkurrens kämpar många företag med att skapa en unik och personlig relation med sina kunder. Allt fler går från produkt till tjänst och upplevelse för att skapa unika konkurrensfördelar. Design och upplevelse har blivit en strategisk förmåga som inte bara bör, utan måste finnas inom företaget, för att det ska kunna vara branschledande.
KursansvarigaJens Wedin och Christopher McCann
Kursstart: 17/3

UX Writing
En ny yrkestitel är född, UX writer. I team med designers, utvecklare och skribenter kan vi tillsammans skapa den bästa användarupplevelsen. UX Writing är en kurs för dig som vill få innehåll på webbplatser att prestera optimalt.
Kursansvariga: Caroline Birgersson och Moa Blomkvist
Kursstart: 18/3 Går att söka efter att vi stängt ansökan till kursen i december.

Social Video
Kursen vänder sig till dig som snabbt vill komma igång och få inblick i hela arbetsflödet från idé, manus, storyboard, ljus, filmning, ljudupptagning, post-production och publicering/distribution av din film.
Kursansvarig: Anders J Larsson
Kursstart: 18/3. Går att söka efter att vi stängt ansökan till decemberkursen

Communication Management
Du som har siktet inställt på att bli kommunikations­chef och behöver fördjupa dina kunskaper ytterligare har chansen nu. Denna kurs ger dig ett helhetsperspektiv och de insikter, inspiration och färdigheter som behövs i ditt dagliga arbete.
KursansvarigAndris Zvejnieks
Kursstart: 19/3

Insiktsdriven strategi
Det strategiska arbetet i varje kommunikationsprojekt syftar till att identifiera hur varumärke och människor kan mötas, hur det mötet kan initieras och stärkas. Med en djupare förståelse för vad som ligger bakom och driver människors attityder och beteenden, kommer du kunna utveckla mer effektiv kommunikation.
Kursansvarig: Annika Rehn Frobell
Kursstart: 24/3

Strategisk marknadsföring
Här får du som redan har erfarenhet av att arbeta med marknadsföring och kommunikation både bredda och fördjupa dina kunskaper inom strategi. Med kursen får du verktyg som hjälper dig att arbeta ännu mer effektivt för att skapa starka varumärken och göra aktiviteter och insatser som stärker affären och erbjudandet.
Kursansvarig: Margareta Kroon
Kursstart: 26/3

Internkommunikation
Om du redan arbetar med internkommunikation, vill ta klivet och bli ännu bättre på att skapa vi-känsla och implementera idéer så att alla känner sig delaktiga är det här en kurs för dig. Här får du både praktisk och teoretisk kunskap att ta med dig i arbetslivet.
Kursansvarig: Anna Almberg
Kursstart: 26/3

APRIL:

Leda innovationsprocesser
Att leda innovationsprocesser är att vara med och skapa framtiden. Vi befinner oss mitt i en digital transformation där innovation spelar en större roll än någonsin. Innovationer ska skapa jobb, tjänster, produkter och ta oss säkra in i framtiden. Det skapar ett nytt behov av processledare inom innovation.
Kursansvarig: Fredrik Heghammar
Kursstart: 1/4

Bygga varumärke i sociala medier
På denna kurs lär du dig att arbeta strategiskt med innehåll, att taktiskt utnyttja kanalerna och effektivt planera marknads­kommunikation i sociala medier.
KursansvarigaDeeped Niclas Strandh och Sarah Larsson Bernhardt
Kursstart: 1/4 Går att söka efter att vi stängt ansökan till februarikursen

Digital spridnings- och kanalstrategi
För att lyckas med digital spridning krävs det att man vet vad, var och när relevant innehåll ska spridas och till vem. På den här kursen lär du dig att ta ett helhetsgrepp på hela din digitala kommunikation: från webb, nyhetsbrev, sociala medier till VR och poddar.
Kursansvarig: Amalia Thoors
Kursstart: 22/4

Presentationsteknik och idéförsäljning
Hur uppnår man egentligen den där perfekta pitchen? Om du vill bli bättre på att presentera och sälja in idéer, då är det här en kurs för dig!
Kursansvarig: Nicole Kavander
Kursstart: 22/4

Content Marketing
Bra Content Marketing bygger varumärket och genererar affärer. Med relevant innehåll till rätt personer får du resultat som inte går att uppnå med traditionell marknadsföring. Här är kursen som ger dig en kunskap om content marketing från branschens absolut vassaste personer.
Kursansvarig: Joakim Arhammar
Kursstart: 22/4

MAJ:

UX Writing
En ny yrkestitel är född, UX writer. I team med designers, utvecklare och skribenter kan vi tillsammans skapa den bästa användarupplevelsen. UX Writing är en kurs för dig som vill få innehåll på webbplatser att prestera optimalt.
Kursansvariga: Caroline Birgersson och Moa Blomkvist
Kursstart: 6/5 Går att söka efter att vi stängt ansökan till kursen i mars.

Inkluderande kommunikation
Vill du bli bättre på att skapa inkluderande kommunikation och få insikter, ta fram nya tjänster och innovationer och därmed nå nya målgrupper? Då är det här kursen för dig!
KursansvarigRoshanak Fatahian
Kursstart: 6/5 

JUNI

Veckan efter midsommar, närmare bestämt den 24-26/6, erbjuder vi som vanligt ett antal av våra populära intensivkurser. Mer info kommer i slutet av december 2019.

Kommunikations­chefens viktigaste verktyg
Oavsett om du vill putsa upp dina befintliga kunskaper eller lägga en ny kunskapsgrund kommer du att lämna den här kursen med nya tankar och möjligheter. Här får du handfasta tips och de viktigaste verktygen som behövs när man arbetar som ledare inom kommunikation.
Kursansvarig: Andris Zvejnieks
Kursstart: 24/6

Var och för vem?

Kurserna hålls i Berghs lokaler på Sveavägen 34 i Stockholm. Många som läser en dagkurs arbetar heltid, andra är mellan jobb eller jobbar deltid.

När ska du söka?

Sista ansökningsdag står på respektive kurs. Vill du vara helt säker på att få en plats är det dock smart att vara ute i god tid. Vi behandlar nämligen ansökningarna i turordning och söker du sent riskerar du att kursen redan är fullbokad. Så ett tips är att inte vänta till sista ansökningsdag! Din ansökan blir först bindande då du blivit erbjuden en plats på din valda kurs och sedan tackat ja.

Osäker på vilken kurs du ska välja?

Utöver dagkurser har vi även kvällskurser på Sveavägen 34 i Stockholm och distanskurser. Behöver du grundläggande kunskap i ämnet? Då rekommenderar vi dig att ta en titt på våra Startkurser. Har du redan lite erfarenhet och vill specialisera eller fördjupa dig i något ämne är det istället Professional du ska hålla koll på.

Här är 5 tips för att hitta rätt kurs och svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs hos oss. Nyfiken på vad tidigare deltagare tyckte om sin tid på Berghs? Då är vår artikelserie Efter kursen något för dig. I artikelserien Praktiska tips har vi bett Berghs kursansvariga, gästföreläsare och andra professionella att dela med sig av sina bästa tips inom just sitt expertisområde. Läs och låt dig inspireras! Tips! Ofta finns det allra längst ner på en kurssida relaterade artiklar om just den kursen.

Tvekar du fortfarande eller har svårt att övertyga din chef om varför du ska gå? Här hittar du 5 argument till varför du borde vidareutbilda dig på BerghsHoppas att vi ses!

Vill du hellre läsa en kurs på distans eller på kvällstid i vår? Orkar du inte vänta ända tills i vår kanske en av vinterns intensivkurser kan vara något?

 

Foto: Unspslash

Taggar: