Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Robert Aras: 7 bra sidor du inte kan vara utan inom Marknads-pr

berghs preview
Här delar Robert, tidigare kursansvarig för Marknads-PR på Berghs, med av sin breda erfarenhet av kunder inom mat och livsmedel, kampanjer som Rädda julen, Chokladkoden och Sveriges största fika samt specialistkunskaper inom medierelationer och sociala medier, med sig av sju bra sidor man inte kan vara utan.

Skrivet av Berghs School of Communication
Mars 27, 2013

”Det har länge tvistats om vad PR är för något, speciellt när flera kommunikationsdiscipliner idag närmar sig varandra mer och mer. Jag minns när jag skulle förklara det för mina föräldrar första gången: det är nästan som reklam men vi förtjänar utrymmet istället för att köpa det, typ. Varje gång jag får frågan tänker jag till en extra gång för vem det är som ställer frågan och hur jag på bästa sätt kan göra mig förstådd. Det finns många PR-misstolkningar och PR Daily länkade nyligen till en film om de främsta

Tidigare i år kom den amerikanska PR-branschorganisationen PRSA fram till en bra definition på begreppet PR. Genom ett projekt som samlat flera hundra förslag på definitioner så avgjorde rösten till sist. Majoriteten av de knappt 1500 röstande fastnade för nedanstående definition:

“Public relations is a strategic communication process that builds mutually beneficial relationships between organizations and their publics.”

Det handlar alltså inte bara om att skriva en pressrelease eller få in ett tidningsklipp någonstans. Kärnan i PR-arbetet ligger i relationen och dialogen mellan företaget/organisationen och dess publik, vilket blir än viktigare i dagens medielandskap där sociala medier har en allt mer betydande roll. Men hur går man då tillväga för att bygga upp ett bra PR-know how och var kan man få tillräckligt med inspiration på bra kampanjer, metoder eller kanaler? Nedan följer bra tips som kanske inspirerar:

  • http://www.prweek.com: världens största veckotidning inom PR-branschen. Finns även en särskild konsumentdel på webben som är intressant.
  • http://www.prdaily.com: nyhetssida som dagligen uppdateras med tips och nyheter inom medierelationer, sociala medier, krishantering etc.
  • http://mashable.com/: den absolut största och i viss mån bästa digitala källan till det allra senaste inom webb, tech, sociala medier, etc.
  • http://www.briansolis.com/: Brian Solis är författare, bloggare, föreläsare etc etc och en av de mest prominenta inom sociala medier området.

Övriga bra länkar för inspiration inom kommunikationsområdet:

Fler värdefulla och handfasta tips på hur du kan förbättra ditt PR-hantverk samt navigera dig i dagens medielandskap kommer du att få under Berghs dagkurs i Marknads-PR”