Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Så undviker du att missa den digitala transformationen

img

Att den digitala världen har förändrat våra liv råder det inga tvivel om. Det är den här intervjun ett bra bevis på. Vi har nämligen bett Peter Ödling, som är en av de kursansvariga för kvällskursen Digital Management på Berghs, att beskriva den digitala världen idag och försöka se in i framtiden.

Skrivet av Berghs School of Communication
Februari 2, 2016

Istället för att förklara ett visst fenomen med en lång rad med ord kändes det på något vis ganska självklart att just Peter, som är digital expert och kursansvarig för en av Berghs mest populära kvällskurser, Digital Management, istället skulle utveckla sina svar genom, ja visst, digitala länkar, och på så vis låta läsaren uppleva svaren direkt. Ett bra bevis på att kommunikationen för alltid är förändrad och att information alltid bara är ett klick bort. Men vad har vi egentligen att se fram emot?

Hej Peter! Vad kännetecknar det digitala landskapet just nu?
Utvecklingen går olika snabbt. Start-ups rör sig med ljusets hastighet samtidigt som traditionell IT och verksamhet i företagen jobbar på samma sätt som man gjort i alla år. En kulturförändring är på väg och den sker i olika hastighet.
Vad är det man som ledare/verkare inom digital management behöver förhålla sig till?
Man ska veta att personal med mandat och rätt kunskap kan själva göra enorm skillnad för verksamheten. Det är också viktigt att förstå den digitala världen och ha en översiktlig bild av de olika kunskapsområden man behöver ha med sig. Att kunna översätta affärs- och verksamhetsmål till digitala mål och vice versa. Dessutom är det ”walk the talk” som gäller, det vill säga: lev digitalt i arbetet och på fritiden. Häng med i utvecklingen – inte av tvång men av lust.

Vilka skulle du säga är de fem viktigaste delarna för ett lyckat arbete med Digital Management?
1. Att ha en tydlig vision.
2. Att sätta upp mätbara mål.
3. Korta iterrationer. ”Fail fast och Fail forward.”
4. Sätt rätt människor med rätt kunskaper och attityder i rätt team – blanda verksamhets- och affärsfolk med digitala experter!
5. Våga ha fel.

”Att gå från strategi till aktivering” är en del av kursens innehåll, vilka är de vanligaste fallgroparna – och hur undviker man dem?`
Att människor inte ges mandat och att alla ska vara med och fatta beslut är en vanlig fallgrop, så undvik kommittéer! Att tro att digitalt är lika med teknikval, likaså. Affär och människa är grunden för all strategi och teknikvalet en konsekvens därav. Och att jobba långsamt i företagets silo och hierarkiska processer, då är framtiden över innan den ens har börjat.

Hur har den digitala världen förändrats enligt dig och vad tror du vi har att vänta oss framöver?
Den digitala världen har gått från teknik, till kommunikation, till process. I en allt snabbare takt.
Den digitala framtiden är proaktiv och lättillgänglig. Tänker till exempel på hur Googles AI knäckte spelet som ”ingen dator någonsin skulle klara av” (något som google dessutom bjussar på. Vad händer då när molntjänsterna pluggar in googles AI-motor? Värt att fundera på.

Vad kan man förvänta sig att få med sig från din kvällskurs på Berghs, Digital Management
Förmågan att urskilja vad som faktiskt gör skillnad i resan mot digital excellens. Verktygen för att lyckas i den digitala världen.

Vill du få mer kunskaper inom Digital Management och lära dig mer av Peter Ödling?

Läs mer om kursen och ansök här!