Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Saatchi & Saatchi Fallon och Draknästet

Under våren var Berghs heltidstudenter ute på praktik. Artan Mansouri, som läser Interactive Communication (idag Digital strateg/digital kreatör), gjorde sin i Tokyo på Saatchi & Saatchi Fallon. Vi hörde av oss halvvägs genom praktiken för en lägesrapport från teknikens förlovade land.

Skrivet av Berghs School of Communication
April 24, 2015

Var gör du din praktik idag?
Jag gör min praktik på Saatchi & Saatchi Fallon Tokyo.

Hur kommer det sig att du hamnade där?
Jag har alltid haft ett öga på japan. När jag var yngre spenderade jag mina skoldagar med att drömma mig bort i japanska serietidningar. Japan ligger även i framkant i mode och teknik, vilket jag önskar att kombinera.

Min klasskamrat Johan Byrgren hade bestämt sig att göra sin praktik på Saatchi & Saatchi Fallon i Tokyo och berättade det för mig. Jag tog en intervju med dem, men bestämde mig för att göra min praktik på en startup i Berlin. Fredag morgon, skolans sista dag inför praktiken får jag ett samtal från Tokyo. Bakom den skakiga telefonlinjen berättar en hackig röst att jag kommer få jobba med att kombinera mode och teknik för ett av mina favoritvarumärken.

Samma sekund som samtalet bröts var valet självklart. Jag kontaktade Berghs bästa projektledare Fabian Grau, som satte ihop en resa till Tokyo med boende, 24 timmar innan flyget lyfte.

1327

Berätta om en typisk dag?
Om vi utesluter all Sushi, innebär en typisk dag att ta fram kreativa koncept åt Lexus international, men även att göra strategi och samla material till deras sociala medier. När jag är klar med det spånar jag idéer till ett världsledande sportswear-märke (inte svårgissat vilket).

Efter jobbet går jag vilse på Tokyos bakgator för att stöta på de underligaste platserna på vår jord. Jag fotar och lägger upp alla historier på ett Instagram-konto under namnet Artanmon, en Pokemontränare som reser runt världen!

Är jag inte sugen på det åker jag till Geekhouse som jag bor i, ett hus med 6 japanska programmerare och med gäster från olika platser i världen. Det vi har gemensamt är att vi alla är nördar. Vi hjälper varandra med olika projekt. I skrivande stund diskuterar vi att bygga en app till Pepper, en social Robot som känner av dina känslor som precis lanserats i Japan. Jag vill att Pepper blir världens bästa rappare! Tänk er Kanye West’s reaktion om Pepper vinner en grammis…

Är detta något som du skulle vilja göra när du är klar med din utbildning?
Alla människor som nått vuxen ålder bör börja tänka på sitt livsverk. Jag har fokuserat på mitt sedan tidig ålder, och kommer göra det arbete som krävs för att göra världen till en bättre plats med mina innovationer.Vad som kommer krävas av mig kan jag inte svara på, vägen formas efter målet. Men jag har en någorlunda klar 5årsplan för mitt liv.

Du är också med i Draknästet på TV nu, kan du berätta lite om det?
Draknästet var ett av mina mest känslosamma ögonblick i livet.

Jag hade förberett pitchen flera månader innan med ett team av rådgivare från riskkapital bolaget Serendipity Innovations. När jag klev in i draknästet kändes det som jag äntligen fick stå i ringen efter att ha förberett inför boxningsmatchen. Jag satt den perfekta pitchen och deras grillning i efterhand blev till min fördel, jag visade både på kunskap och karaktär. Grillningen vändes till en affirmationssession med komplimanger från drakarna om hur långt jag kommit för min ålder,de spådde en ljus framtid. Godiskungen Dani Evanoff, som kommer från liknande bakgrund som jag, verkade emotionellt rörd. Men jag bryr mig inte om min unga ålder, det är som att säga till en tjej inom sport ”du är duktig för att vara tjej”.Har man dedikerat sitt liv till svärdet, vill man vara bäst oavsett.

Även om det gick bra gick jag inte därifrån med det jag ville. Hur löjligt det än låter nu i efterhand, så grät jag hela vägen hem längst bak i bussen, samtidigt som jag skrev ett långt brev till mig själv.

Hur tror du att din medverkan påverkar dig i din karriär?
För mig personligen betyder erfarenheten en inblick både i hur det är att skapa bolag på det traditionella viset, att leta investerare kontra det nya sättet som tekniken möjliggjort, att bygga produkter självständigt. Faktumet att jag presterar väl i offentliga sammanhang för resten av världen är bara kortvarig hype. Hype är en cool Facebookstatus, vilket inte ger en långvarig påverkan. Mitt fokus ligger på att göra det jag älskar mest, resten är en bieffekt.

1329

Läs mer om utbildningen Digital strateg/digital kreatör här.