Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Samarbetsprojekt mellan kvällskurserna i Copywriting och Art Direction

berghs preview

Ett av Berghs ledord är integration. Det märks bland annat genom de samarbetsprojekt där kreatörer och strateger i grupper med studenter från samtliga heltids­utbildningar arbetar tillsammans för att lösa kommunikationsuppdrag. Men även inom ramen för Berghs kvällskurser sker dylika samarbeten. Till exempel det mellan Copywriting och Art Direction på kvällstid.

Skrivet av Berghs School of Communication
December 15, 2013

Hej Ylva Björnström, lärare för kvällskursen Copywriting 1 och 2, berätta om ert samarbete med kvällskursen i Art Direction!

Båda kvällskurserna, Copywriting 1 och 2, samarbetar med Art Direction. Vilket kom som nyhet förra hösten. Året innan samarbetade Copywriting 1, Art Direction och fotograferna i ett projekt. Men även i år kommer fotoeleverna att delta i ett av projekten.

Varför har ni valt att göra ett samarbetsprojekt?

Som kreatör arbetar man sällan ensam. Man ingår i en arbetsgrupp med en rad andra kompetenser. Att jobba i grupp är en stor del av vardagen på byrån så det känns självklart att det på något sätt ska ingå i kurserna även på kvällstid. Sen är det naturligtvis spännande att få jobba fram någonting som helt realistiskt skulle kunna presenteras för en uppdragsgivare.

Hur går det till rent praktiskt?

Vi sätter ihop ett lämpligt uppdrag. Ofta ett fiktivt uppdrag som är verklighetsbaserat. Studenterna delas in i grupper och får jobba hårt ett par veckor utanför lektionstid. Under arbetsprocessen ingår handledning och slutmålet är den stora presentationen där alla grupper presenterar och får respons både från oss lärare och de övriga grupperna.

Kan du beskriva deras uppgift?

Det är flera uppgifter. Copywriting 1 och Art Direction kommer till exempel att jobba med en uppgift som handlar om nya distributionsvägar av livsmedel.

Är det här första gången ni gör såhär eller ett återkommande inslag?

Vi testade förra året, som sagt. Och det blev succé, inte minst bland oss lärare. Vi var djupt imponerade av den höga kvaliteten. Då handlande det om att få Stockholmarna att se över sitt brandskydd i hemmet. Det visade sig nämligen att 6 av 10 stockholmare saknade brandsläckare hemma.

Om du skulle ge dina studenter tre goda råd att ta med sig in i samarbetet (och i förlängningen, också i framtiden som copywriter), vad skulle de vara?

1. Jobba hårt och ge dig inte förrän du har ett klart och tydligt budskap och en idé som är relevant, originell och tar för sig.

2. Tro på dina idéer och dig själv. Utan att tappa i ödmjukhet.

3. Ha kul! Reklam är visserligen blodigt allvar – men inte hela världen.