Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Sandra Wigfors: under min tid på Berghs lärde jag mig att se bloggen ur ett pr-perspektiv

berghs sandrawigfors

När Sandra Wigfors förra året läste Berghs diplomprogram Strategisk Kommunikation och PR visste hon redan vad hon ville göra när hon var färdig: starta eget. Idag driver Sandra Sveriges första bloggagentur, en nystartad byrå specialiserad på sociala medier med en spetskompetens riktad mot bloggsfären.

Skrivet av Berghs School of Communication
September 27, 2012

Bloggen som medieform har utvecklats kraftigt de senaste åren och tar allt större plats i medielandskapet. I Sverige finns idag cirka 500 000 bloggar med olika inriktningar och enligt undersökningen Svenskarna och Internet 2011 ökar läsandet av bloggar kraftigt. Rapporten visar att 46 procent av internetanvändarna läser bloggar, vilket motsvarar cirka 5 000 000 unika besökare i veckan. Här såg Sandra Wigfors, tillsammans med Linn Herbertsson och Elin Åkvist, en möjlighet och ett behov.

”Vi kommer att erbjuda våra bloggprofiler seriösa samarbetspartners som inte är ute efter gratis marknadsföring utan motprestationer. Vi anser att alla bloggare borde känna till sitt eget värde, och det är vi här för att hjälpa dem med”

Byrån, som går under namnet AW Agency, har som primär uppgift att företräda sina profiler gentemot företagsvärlden och på så sätt hjälpa företag hitta rätt nyckelpersoner att förknippa sitt varumärke med. Precis som en modellagentur knyter fotomodeller till sig knyter agenturen nätprofiler till sig för att sedan hitta rätt företag och varumärken att förknippa sina profiler med.

”Genom en kombination av ett starkt engagemang, entreprenörsvärderingar och mål att skapa långsiktiga relationer mellan våra profiler och företag kommer vi att bygga den första bloggagenturen i Sverige”, säger Sandra.

Sandra Wigfors gick ut från Berghs pr-utbildning i våras och minns sitt år:

”Det var under min tid på Berghs som jag lärde mig att se på bloggen ur ett pr- och kommunikationsperspektiv och jag insåg vilken otroligt stark medieplattform det är. Konsumenterna i dagens intensiva samhälle efterfrågar mer och mer uppmärksamhet och det är här bloggare blir ett viktigt marknadsföringsverktyg då de redan byggt upp en djupare och personligare relation till sina läsare än vad en vanlig annons, tv-reklam eller banner någonsin kommer att kunna göra.”

Idag satsar Sandra, tillsammans med Linn och Elin, helhjärtat på AW Agency, som förutom att verka som agentur för bloggare även erbjuder digitala kampanjer, digital PR samt spridning av dessa via bloggar.

”Vi grundade AW Agency på tanken att ingenting är omöjligt. Med en vision om att lyfta bloggen som medieplattform till en ny nivå kan inget stoppa oss. Vi älskar bloggvärlden och finns till för att skapa långsiktiga och ömsesidiga relationer mellan blogg- och företagsvärlden”, säger Sandra.