Skillbridge Challenge skapar samverkan mellan Berghs, Handels, KI och KTH

I helgen avgörs andra upplagan av Skillbridge Student Case Challenge – en casetävling där studenter från Berghs, Karolinska Institutet, Kungliga Tekniska Högskolan och Handelshögskolan i Stockholm samverkar för att ta sig an en utmanande brief. Efter en veckas teamarbete är det dags för studenterna att presentera sina lösningar i hopp om att vinna tävlingen.

Skrivet av Respina Gholinia
September 30, 2021

Årets kund är Pfizer, som har presenterat en caseutmaning på ämnet offentlig-privat samverkan, nya affärsmodeller och nya sätt att kommunicera på för att fokusera på de utmaningar som finns vid interagerandet med offentliga aktörer. Studenterna, som består av kommunikatörer, ekonomer, ingenjörer och medicinare, har blivit ihopsatta i team där de med hjälp av innovativ problemlösning fått tackla ett verkligt problem.

Kunden Pfizer har tillsammans med managementkonsult-firman Arthur D. Little stöttat studentteamen med vägledning, metodologi och branschkompetens. Studentteamen kommer i helgen presentera sina lösningar genom pitcher, casepresentationer och implementationplaner. De kommer även få svara på en rad frågor som Skillbridge-juryn kommer ställa. Det vinnande laget blir prisade med unika Pfizer-stipendier, anpassade efter studenternas discipliner.

Tävlingsmomentet äger rum i Berghs lokaler på Gasverket 1-3 oktober.


Fakta Skillbridge Case Student Challenge 2021:

  • Casetävling i samspel mellan fyra skolor: Handelshögskolan, Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), Karolinska Institutet (KI) och Berghs School of Communication
  • Tävlingen ligger utanför ordinarie undervisning
  • Studenterna har ansökt om att delta, urvalet gjorts på respektive skola
  • Årets uppdragsgivare: Pfizer
  • Period: Uppstart 22 september, tävlingshelg 1-3 oktober 2021
  • 4 studenter per team (tvärdiscipliner)
  • Vinnande team blir prisade med unika Pfizer-stipendier