Examensprojekt

Berghs studenter befinner sig i kommunikationens framkant. De har under sin studietid på Berghs lärt sig att samarbeta över de olika disciplinerna, vilket ett kommunikationsarbete kräver. Varje vår utmanar vi våra studenter att nyttja sina breda konceptuella färdigheter till nytänkande kommunikationslösningar!

Föreläsare från branschen
800
Unika genomförda uppdrag
1688
Utbildade företag senaste 5 åren
588

Vad det innebär i praktiken

Berghs examensprojekt pågår under april och maj varje år. Som uppdragsgivare i ett examensprojekt får du ett 6 veckor långt samarbete med ett av våra studentteam. När projektet är klart har du en integrerad lösning med allt från analyser till kreativa koncept, tidplan och budget. Ni får även prova på ett nytt sätt att arbeta.

I varje grupp ingår cirka sju studenter från skolans olika utbildningar: Strategisk kommunikation, Public Relations, Art Direction, Copywriting, Communication design och Digital Design & Strategy, Growth Marketing och Produktionsledning. Det betyder att du får tillgång till en stark mix av framtidens kommunikatörer.

Företag som gjort examensprojekt med oss senaste åren är exempelvis: Klarna, TV4, ATG, Blocket, LRF, Interflora, Arlanda Express, Stadium, SF Anytime och Telenor för att nämna några.

Att vara uppdragsgivare i Berghs examensprojekt kostar 135.000 kr + moms.

Se fler case här!

Så tycker våra kunder:

Susanne Gräsberg, Husqvarna

”Vi var inte sena att tacka ja då Berghs hörde av sig. Det var helt rätt och nyttigt för oss att få studenternas unga kritiska perspektiv på vår verksamhet, där de kan ge oss nya idéer och tankar att ta vidare. Kännedomen om, och försäljningen av Husqvarnas work wear (PPE) behövde en översyn, vilket blev ett perfekt projekt som innefattade både kampanjkoncept, fysisk- och online-butik. Vi blev mycket imponerade av elevernas idérikedom och nytänkande innanför givna ramar och hur de aktiverade konceptet hela vägen från kampanj till konvertering. Eleverna bidrog men det viktiga “utanför-perspektivet”, var engagerade, nyfikna och positiva – en riktig energi-boost! Vi blev så pass nöjda, att vi valde att gå vidare med delar av arbetet, för implementering.”

Johan Zahn, Stadium Sportscamp

”Vi valde Berghs av två skäl. Dels var timingen perfekt tillsammans med ett annat projekt som gjordes men även det goda rykte som jag anser att Berghs har. Hela processen motsvarade verkligen våra förväntningar och det var uppfriskande att få tillgång till de drivkrafter som studenterna kommer med, de tvingade oss att utmana både förutfattade meningar och gav upphov till nya tankar om hur vi ska kommunicera och bygga en starkare produkt.”

Vad förväntas av dig som beställare?

Har ditt företag eller organisation en kommunikativ utmaning eller en spännande möjlighet ni vill utforska ihop med Berghs? För att det ska fungera för både er som uppdragsgivare och för oss är det viktigt att ni har behov av en strategisk lösning som är tillräckligt öppen, dvs inte en beställning som ”det ska vara en annonslösning” eller ”vi behöver en bannerkampanj”.

Är det här något för dig?

Skicka en kortfattad intresseanmälan till oss där ni bekräftar att:

  • Ja, vi vill boosta vårt varumärke med hjälp av framtidens kommunikatörer
  • Vi vill delta i en kreativ process och är nyfikna på att utforska nya lösningar på våra utmaningar som har såväl strategisk som kreativ nivå.

Vi kontaktar därefter er för ett möte där vi säkrar rätt förutsättningar för att kunna skapa bra resultat tillsammans! Ni skriver en kort brief  som beskriver den utmaning ni önskar få studenternas ögon på.

Om ditt företag väljs ut så sker följande:

  • Vi arbetar med briefen och skriver avtal
  • Ni bjuds in till kick-off med alla uppdragsgivare i mars
  • Vi startar projekten, första veckan i april
  • Ni medverkar i tre arbetsmöten under processens gång
  • Redovisning sker 22a, 23e eller 24e maj.

Kontakta oss om ni är intresserade!

Kajsa Engström

Project Director
kajsa.engstrom@berghs.se +46 (0) 70 201 96 04

Läs mer om tidigare examensprojekt