Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Sofia Brändström: Att se examensprojektet realiseras var ett av våra mål

För ett år sedan arbetade Sofia Brändström, tillsammans med sin projektgrupp, febrilt med Berghs examensprojekt. Idag är hon anställd som projektledare och uppdragsgivaren har hon tagit med sig. Kampanjen Min önskans stad, för Astma- och allergiförbundet, föddes på Berghs under våren 2011. Nästa vecka blir den verklighet.

Skrivet av Berghs School of Communication
April 27, 2012

När Sofia Brändström sökte till Berghs visste hon att hon ville arbeta med politik och opinionsbildning. Magkänslan fick välja och den pekade mot Berghs ettåriga diplomutbildning Strategisk kommunikation och pr.

– Det var ett fantastiskt år, jag lärde mig ovärderligt mycket, säger Sofia som idag arbetar som projektledare på Great Beyond.

Sofia Brändströms bakgrund ligger inom den ideella sektorn, bland annat på Sveriges elevråd – SVEA. Hon har nyligen startat mentorskapsprogrammet och nätverket Maktsalongen för unga kvinnor i ideell sektor och beskriver att hon ”gillar bra idéer och att jobba med projekt som gör världen lite bättre”.

För ett år sedan befann du ditt mitt i slutfasen av examensprojektet 2011 på Berghs. Då var temat Fear of Failure och er uppdragsgivare var Astma- och allergiförbundet. Minns du din allra första tanke när ni tilldelades ert projekt?

Det jag mest var nyfiken på var gruppindelningen och vilka jag skulle få arbeta med. Det var lite nervöst att sitta i skolans konferenssal och höra alla namn ropas upp och se klasskompisar en efter en försvinna ut genom dörren, men jag fick en fantastisk projektgrupp och det kändes kul att få arbeta med en kund som arbetar med något verkligt betydelsefullt, som gör skillnad och är viktig för 100 000-tals medborgare.

Vad var de största utmaningarna för er?
Briefen var att hitta sätt att samla in pengar till allergiforskningen. En av de största utmaningarna var att väcka människors intresse för allergiforskning, människor är mer benägna att skänka pengar till olika krissituationer eller forskning kopplat till direkt dödliga sjukdomar, cancer exempelvis. Då allergier sällan har en dödlig utgång ses sjukdomen som något vardagligt; ”lite allergi är väl inte så farligt”. Problemet är att de drabbade inte ser ett bidrag till forskningsfonden som en investering i sig själva och samhället. Och allergikerna själva vet inte att det är möjligt att lindra, eller till och med bota deras sjukdom med hjälp av allergiforskning. Detta ville vi hitta en lösning på.

355

Hur lade ni upp ert arbete under våren?
Vi arbetade väldigt strukturerat med planning, kreativ brief, idéfas och sedan att göra ut idéer i en projekt- och produktionsrapport. Det fungerade väldigt bra. Något jag lärde mig från Berghs var att kreativiteten blir som bäst när man arbetar med väldigt tydliga ramar.

Kan du berätta lite om lösningarna som ni presenterade? 
Vi döpte målgruppen till allergidoldisar. De utgör en tredjedel av befolkningen, de lider av astma, allergi eller annan överkänslighet och har sådant de önskar att de kunde göra om de inte var allergiska. De finns överallt, på bussen, i parken eller på caféet, men syns inte. Utifrån detta skapade vi konceptet ”spår av allergiker”. Konceptet bygger på att synliggöra vad allergidoldisarna går miste om i dag. Dels genom gerillaaktiviter som synliggör önskningar på olika vardagliga platser men också kampanjsajten Min önskans stad där man kan ge en donation till allergiforskningen genom att stötta en önskan. Det kan handla om alltifrån att kunna äta glass i solen till att kunna klappa en katt eller ligga i en park.

 

När skolan var över fick du jobb på byrån Great Beyond, berätta! 
Jag letade efter byrå som jobbar med samhällsfrågor och politik men som också jobbar kreativt och gillar digitala projekt. En kompis tipsade om Great Beyond och efter att ha träffat personalen på byrån några gånger kände vi båda att vi passade bra ihop. Arbetsuppgifterna är rätt varierade, vi är en liten byrå specialiserade på att hjälpa samhällsaktörer. Det handlar om alltifrån att skriva politisk strategi för hur en organisation ska kunna påverka till att bygga digitala kampanjen eller hjälpa till praktiskt med press- och mediaarbete.

Du valde att hålla kontakten med Astma- och allergiförbundet och pitcha er kampanj för dem.  Det hela slutade med att ni fick dem som kund till byrån – vad kul!
Ett av våra mål på Berghs var att vårt projekt skulle kunna realiseras. Därför kändes det självklart att ta det vidare när jag började på byrån. Projektet har förändrats en del sedan i våras, men grundidén är densamma. Vi har framförallt jobbat med kampanjsajten och hjälpt till med PR-arbete kopplat till kampanjen. Kampanjen går live på måndag och sedan kommer det hända olika kampanjaktiviteter, bland annat reklamfilm och gerillaaktiviteter ute i landet, under resten av våren.

För ett år sedan satt du med dina gruppkamrater och slet med exprojektet på Berghs, idag arbetar du med kunden från Berghs ex-projekt ”i verkligheten”, vad är den största skillnaden då mot nu? 
Även om Berghs är en skola som jobbar nära verkligheten är det väldigt stor skillnad. Framförallt två saker skiljer sig. Dels har man aldrig lika mycket tid. På Berghs kunde vi lägga tre dagar på en kundpresentation, det hinner jag aldrig med i dag. Det är tighta deadlines och du måste hela tiden säkerställa att de prioriteringar du gör är lönsamma. Den andra skillnaden handlar om att göra ut sina idéer. Kommunikation handlar till stor del om att genomföra och anpassa idéer efter vad som händer i omvärlden och det går bara att göra i skarpt läge.

Om du skulle ge studenterna som idag arbetar med sina examensprojekt några tips, hur skulle de lyda?

  • Stick ut hakan och var modiga. Våga gå hela vägen med idéer som ni tror på.
  • Ta tillvara på kontaktnätet du får i din projektgrupp, på skolan och av kunden. Det är en liten bransch och kontakterna du skapar på Berghs kommer säkerligen ge dig jobb i framtiden.
  • För att få ut maximalt, bestäm dig för vad syftet med examensprojektet är för dig. Din insats och ditt fokus kommer att vara annorlunda beroende på om du vill ha ett bra case i din portolio, bli anställd av företaget ni jobbat med eller bli bättre på att jobba med projektledning.

356