Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Studenter sätter tänderna i framtidens bank

StudentLab

Den 8 april står Sparbanken Västra Mälardalen som värd för ett Student Lab, där studenterna ska djupdyka ned i utmaningen kring framtidens bank. Marknadschef Åsa Hedman berättar om vilka förväntningar hon har på dagen med studenterna, och om vad studenterna som deltar i labbet kan förvänta sig av dagen.

Skrivet av Berghs School of Communication
Mars 13, 2017

Hej Åsa Hedman, marknadschef på Sparbanken Västra Mälardalen. Snart står ni som värd för ett Student Lab på Berghs. Kan du berätta hur det kommer sig att ni vände er till just Berghs?

Jag har själv under hösten 2016 gått en utbildning på Berghs och är väldigt inspirerad och imponerad av upplägget. När jag och Sparbankens VD, Mikael Bohman, hade samtal om de utmaningar bankbranschen står inför och hur Sparbankernas framtid ser ut kom idén att undersöka om det fanns möjlighet att göra något tillsammans med Berghs studenter.

Vem är du på Sparbanken och var befinner sig Sparbanken idag?

Jag är ansvarig för Sparbanken Västra Mälardalens marknadsföring och kommunikation. Vi har en stark ställning på vår lokala marknad, som är trakterna kring Köping, Arboga och Kungsör. Vi är duktiga på traditionell banking, men känner ett behov av att undersöka hur vi kan fortsätta vara relevanta i en framtida, mer digital bankbransch.

Student Lab

När ditt företag behöver kreativ innovation.

Kolla in Student Lab här

Vilken kommunikativ utmaning står Sparbanken och banker generellt inför idag, i ett allt mer digitaliserat klimat?

Det finns ca 60 sparbanker på olika orter runt om i Sverige. Vi är en av dem, en lokal, fristående sparbank som enbart är verksamma i Västra Mälardalen. Vi har funnits här sedan starten 1845 och har samma idé idag som då: att göra nytta för kunderna och för lokalsamhället. Vi sparbanker har en annan affärsmodell än de vanliga bankerna, dels genom vår ursprungliga idé, dels genom vårt samarbete med Swedbank. Det är en kommunikativ utmaning att nå ut med vår idé, att vi är något annat än de vanliga bankerna, och att du genom att vara kund hos oss bidrar till ett bättre lokalsamhälle, i vårt fall Västra Mälardalen.

Generellt för bankerna är det, precis som för de flesta andra just nu, svårare att få räckvidd och verkligen nå fram med sitt budskap. Medielandskapet ser inte ut som förr, vi måste testa nya vägar för att nå fram, och det förändras konstant.

Asa_hedman_sparbankerna

Vilka är era förhoppningar med Student Lab på Berghs?

Jag hoppas att studenterna kan ge oss nya tankar om vilka behov Sparbankerna kan lösa för de unga, vad framtidens kunder önskar av en bank. Och hur vi når fram till de unga med vår idé.

Vad kan studenterna som ansöker om att få vara med i detta Student Lab vänta sig av dagen?

En spännande utmaning som är högaktuell med tanke på att den traditionella bankbranschen påverkas starkt av digitaliseringen. De får vara med och bidra till utvecklingen av framtidens Sparbank, som ett lokalt ansvarstagande alternativ till de vanliga bankerna.

Vill du anmäla dig till Student Lab den 8 april? Ta en titt här

Vill ditt företag också stå som värd för ett Student Lab? Ta en titt här