Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Studentrapport från Student Lab: ”En läxa vi lärde oss var att våga ta paus när vi kör fast”

o

Inom den första versionen av Berghs Student Lab arbetar studenterna skarpt mot uppdragsgivaren Lenovo, som med varumärket Moto vill ta hjälp av studenternas skarpa hjärnor och kreativa sinnen för att göra ett starkt återinträde på den mobila marknaden med telefonen Moto X Force. Efter den första sprinten - en intensiv tvådygnsperiod över första helgen i februari - checkar vi in med en av studenterna som deltar i Student Lab: Karima Essabih.

Skrivet av Berghs School of Communication
Februari 8, 2016

I mitten av februari lanserades Berghs Student Lab – ett format där företag får möjlighet att arbeta skarpt mot Berghs studenter, och studenterna i sin tur får chans att prova sina vingar gentemot “riktiga” uppdragsgivare. Att delta i Student Lab är frivilligt för studenterna, som anmäler sitt intresse inför varje projekt. Därefter sker en urvalsprocess utifrån de kompetenser som är mest relevanta för varje enskilt projekt. En av studenterna som anmälde intresse att delta vid Berghs Student Lab – och blev utvald –  var Karima Essabih, som läser Produktionsledning på Berghs. Under den första helgen i februari deltog Karima och resten av studenterna som valts ut, vid en “sprint”, där målet var att arbeta med idéer och koncept. Här berättar Karima om sin upplevelse av den första sprinten.

Hej Karima! Kan du beskriva helgen med en enda mening?
Hej! Helgen var superintensiv och kämpig men otroligt lärorik och kul!

Berätta hur det gick till när du kom till lördagen, sprintens första dag?
På lördag morgon bjöds vi på kaffe och mackor och vi samlades inne i aulan. Joakim Liljedahl, vår uppdragsgivare från Lenovo/Moto var på plats och berättade om varumärket och vad de ville ha hjälp med från oss studenter. Vi var tre grupper på plats, vilket gav oss möjlighet att jobba nära varandra och hjälpa till med feedback under processens gång. Processledare Fredrik Heghammar körde dessutom olika övningar för att hjälpa oss att komma igång på riktigt, det var kul!

1485

Ni blev indelade i grupper som valdes ut och sattes samman av Berghs programansvariga och processledaren Fredrik Heghammar, hur kändes det?
Trots att många känner varandra i skolan vid det här laget så är det alltid spännande att få reda på vilken grupp man hamnar i. Det som är bra är att vi har delats in multidisciplinärt så vi endast blir  en person från varje klass per grupp, vilket gör att vi får en bred kompetens i gruppen. Vi tänker alla olika och är vana att jobba på olika sätt, men det resulterar oftast i ett bättre slutresultat än om vi till exempel hade varit fyra projektledare som jobbat tillsammans.

Vilken var er första uppgift inom ramarna för sprinten?
Vår allra första uppgift efter genomdraget av briefen var att komma på tio olika idéer för återlanseringen av Moto X Force, allt inom tio minuter. Varje idé på en varsin post-it lapp. Efter tio minuter hade gruppen alltså 40 idéer att presentera för varandra. Det är en bra och kul uppgift att börja med innan research, för att sätta igång tankarna med idéer och känna oss in i varumärket. I just denna “10-10 övningen” handlade det alltså om kvantitet, både högt och lågt.

Hur förlöpte första dagen?
Många olika idéer, både högt och lågt. Många idéer kunde vi skratta åt, men det gjorde även att vi kunde börja spinna vidare på annat utifrån de “dåliga” idéerna som resulterade i något som kändes bra. Vi försökte definiera Moto X:s nuvarande position och jobbade mycket med målgrupps-research. Vi körde fast de sista två timmarna, och försökte tvinga fram idéer, det gick sådär. Men ibland blir det så. En läxa vi lärde oss var att våga ta paus när vi kör fast!

Första sprintens andra dag – vad var utmaningen? Vad förväntades ni leverera som “slutresultat” av den första sprinten?
Vi förväntades att leverera en idé i form av en presentation och visa förslag på olika uttag som går att göra på den idéen för att sedan nästa helg kunna spinna vidare på olika aktiveringar och kanalval. Utmaningen var så klart att hinna visa upp något till kl. 16 som de andra kunde förstå. Vi märkte att vi hade koll på vad vi ville göra, men det svåra var att förklara idén för andra i ord. Utmaningen var alltså att inom den korta tiden hinna göra en presentation och sälja in idéen så att de andra kunde förstå.

Hur fungerade grupparbetet?
Grupparbetet fungerade bra! Vi hade många diskussioner men märkte också att vi kompletterade varandra väl. Nu väntar en pitch för Moto på onsdag som jag kommer att genomföra.

Nu pausar ni i en vecka för att ta vid i nästa sprint, vilka är dina förväntningar efter den?
Vi pausar i en vecka för att nästa helg gå vidare med den idéen som på onsdag röstas fram av Moto för att då göra ut våra idéer och ta fram aktiveringarna. Förväntningarna är att få bättre kunskap i hur man jobbar med positionering av ett varumärke och särskilt i denna typ av uppdrag som innebär att jobba med varumärket från grunden.

Halvvägs genom Student Lab – kan du dela med dig av några lärdomar eller insikter hittills?
Våga ta rast- och gör det ofta! Ibland är det så att man inte kan komma vidare i en process då det känns som att man inte kan komma på nya idéer. Första dagen fastnade vi flera gånger under de sista två timmarna och försökte nästan tvinga fram nya idéer. På söndagen testade vi istället att ta en tio minuters rast varje timme, även de gångerna som idéerna bara flödade så stannade vi upp för att ta rast. Ofta kommer nya insikter och idéer upp efter att man låtit hjärnan vila och få tänka på något annat i några minuter.

1487