Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

TGEEK går över gränsen

tgeek

En bakgrund inom event- och musikbranschen, med entreprenörskap som krydda, ledde Saman Sohrabi till Berghs, där han idag läser Strategisk kommunikation och PR. Just nu är han inne på sin sista termin, en termin som förutom studier fylls av skapande och distribuerande av musik. Här berättar Saman mer om projektet, som går under namnet TGEEK.

Skrivet av Berghs School of Communication
Februari 27, 2013

Lagom till slutspurten för din pr-utbildning på Berghs har du hoppat på ett projekt vid sidan av skolan där du med hjälp av frivilliga andra Berghs-studenter ska skapa och distribuera musik i en 360-modell. Berätta mer, hur kom det sig att du hoppade på det här?

Jag fick ett samtal från Johan von Arnold, min tidigare manager från tiden då jag arbetade med musik och tillika barndomsvän. Han berättade att han hade en budget från sin indie-etikett RecRec Records för att göra ett kreativt och annorlunda projekt. Han undrade om jag var intresserad av att börja producera musik igen och samtidigt involvera Berghs studenter på något sätt. Med tanke på respekten jag har för mina klasskompisar och de andra som går Berghs diplomutbildningar och medvetenheten om deras enastående talanger var det en “no brainer” – klart jag ville involvera dem!

Projektet går under namnet The Greatest EP Ever Kommunicated (TGEEK) – berätta mer om namnet!

Namnet reflekterar vad visionen är för projektet. Jag tror att vi skulle kunna sätta en ny standard för hur skivbolag och musiker väljer att kommunicera med sina fans. Jag gillade också hur det skulle låta som förkortning, alltså att uttala. Kreativitet fick gå framför rättstavning i det fallet med tanke på Kommunicated.

Vad händer just nu?

Jag har påbörjat inspelningsfasen och involverat några amerikanska producenter. Vad vi har bestämt oss för är en EP med 5 låtar där innehållet reflekterar vad vi har lärt oss och hur vi ser på branschen. Det kommer också att finnas intervjuer från konsulter, bloggare, byråer, journalister och även involvering från en viss Per Grankvist. Deadline för projektet är den första maj.

Vad kommer projektet att resultera i?

På kort sikt: att få Berghs studenter kommer att samarbeta och få möjlighet att visa sin talang och kompetens för omvärlden.

På lång sikt: vi ska försöka få musikbranschen att förstå värdet i mångfacetterad kommunikation, baserad på  “Talentism” snarare än “Capitalism”

Vad ser du som den största utmaningen med projektet och att genomföra den under en så intensiv vår som sista terminen på Berghs är?

Jag ser bara positivt på tiden och förstår förstås (eftersom produktionsledarena lärt oss det) att planering är modern till all framgång!

Hur kan den nyfikne följa med i processen?

Jag tror att artister från alla håll och kanter, och studenter från Berghs, Hyper Island, Forsbergs, Handelshögskolan etc., har mer gemensamt än de tror! Det är lätt att vara uppe i sitt eget moln, men vi behöver påminna oss om att samarbeta över gränser och discipliner. Det gör oss till bättre människor, tror jag.

(Är du intresserad av att lyssna på Samans musik? Här finns två smakprov:  Mofo – Grand Entré och Mofo – Beginners Luck