Den här artikeln är inaktuell eller har något år på nacken.      Här är Berghs aktuella kursutbud!

The One Show World Tour landar i Stockholm!

I maj varje år samlar The One Club tusentals kreatörer, designers och marknadsförare i New York för att delta på ”The One Show” – en av världens största och mest prestigefulla prisutdelningar inom reklamindustrin. Den här hösten lämnar ”The One Club” hemorten och beger sig till Europa på ”One Show World Tour”. Ett av stoppen på turnén är Berghs School och Communication. Vi talade med Kevin Swanepoel, VD för The One Club, för att få veta mer om turnén.

* This is the Swedish version of the interview with Kevin Swanepoel. Would you like to read the English version? Click here! * 

För Berghs studenter är “en penna” ett lika välkänt begrepp som “kreativitet”, “jobba sent”, ”Cannes Lions”, “pitch” och ”brief”. Begreppet refererar inte till vilken penna som helst, utan till de prestigefulla pennorna som är de priser som eftersträvas på The One Show i New York. Varje år i maj åker studenter från Berghs dit för att tävla (och vinna) i The Young Ones, showens studentkategori.

The One Show besöker Stockholm och Berghs 

The One Club är känd som en av världens främsta ideella organisationer som utmärker och belönar utmärkta prestationer inom reklam, design och marknadsföring. Den här hösten lämnar organisationen New York för en turné i Europa och Asien, där de ska träffa både agenturer och studerande i branschen.

En av destinationerna på The One Clubs turné är Berghs School of Communication, dit de kommer den 5 oktober. Då träffar The One Club många av de ledande kreatörerna och kommunikatörerna från den svenska kommunikationsbranschen. Dessutom kommer de att träffa Berghs studerande och ge dem information om The Young Ones, The One Show och de många olika välgörenhetsprojekt som organisationen driver i industrin.

Kevin Swanepoel, VD för The One Club, ser fram emot att besöka Sverige och säger att han har höga förväntningar:

“För två år sedan satte Forsman och Bodenfors reklamindustrin i brand med sin fantastiskt genomförda ”Epic Split”, som vann Best of Show på The One Show, likväl som massor av andra priser. Men ”Epic Split” är bara en av alla de många kampanjer från Sverige som prisbelönats på The One Show. Under det här besöket hoppas vi kunna visa studenterna på Berghs hur speciell svensk reklam är, träffa de främsta och mest kreativa reklammakarna i Sverige och dela vår vision för The One Show med alla.”

 

 

Kevin Swanepoel förklarar att The One Club finns till för att kämpa för och lyfta upp excellens av alla slag inom reklam- och designindustrin. Det är en ideell organisation som vars syfte är att framhäva kreativt arbete i industrin; som konstant arbetar för att uppmärksamma arvet av kreativ reklam och använda denna historia för att inspirera framtida generationer.

Kevin, på tal om framtida generationer, vad anser du om Berghs-studenters prestationer i dagens reklamindustri och då specifikt inom The Young Ones?

“Berghs studenter har presterat väldigt bra i vår studenttävling The Young Ones. Som främjare av kreativitet tycker vi det är viktigt att möta morgondagens stjärnor i vår industri, inte bara för att berömma dem för deras prestationer i The Young Ones utan även för att få insikt i hur de ser på kreativitet i framtiden.”

Kan du berätta vad som inspirerade till en turné av det här slaget?

Det råder en missuppfattning om att The One Show främst är en amerikansk tävling, så vår turné genom Europa och Asien är till för att bygga starkare internationella samarbeten och få kreatörer från dessa regioner att förändra sin uppfattning. Sanningen är att på majoriteten av bidragen The One Show är från andra länder än USA, närmare bestämt från 65 länder runt hela världen. Framför allt från Europa deltar rekordmånga länder varje år. För att understöda denna tillväxt har vi utsett styrelseledamöter från många europeiska och asiatiska länder. En av dessa ledamöter är den eminenta Anna Qvennerstedt, Copywriter, Senior Partner och styrelseordförande för byrån Forsman & Bodenfors i Stockholm.

1400

En grupp glada vinnare från Berghs School of Communication i One Show 2014. 

Vad kommer att hända på Berghs den femte oktober?

Evenemanget i Stockholm är en möjlighet att visa upp ett urval av det mest kreativa reklamarbetet från Sverige och möta toppkreatörer och Berghs-studenter. Vi vill fira det arbete som gjorts och starta en diskussion om framtiden för reklambranschen i Sverige och The One Show.

Avslutningsvis, kan du berätta vad som inspirerar er just nu?

Vi i The One Club talar om oss själva som ”upprätthållare av den kreativa lågan”, vilket syftar på att vi värdesätter kreativitet över allt annat, och vill främja denna kreativitet var i världen den än finns. I Sverige är reklamindustrin brinnande kreativ och vi vill göra allt för att ge denna kreativitet allt beröm den förtjänar.

Evenemanget på Berghs School of Communication den 5 oktober startar klockan 15.00 och är gratis.

Vill du och dina kollegor komma? Vänligen OSA genom evenemangslänken. 

1401

Taggar