Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Tidigare ämnesansvarig recenserar Berghs Grad Show 2014: Did we make it matter?

Slututställningen Make it Matter 2014 lockade tusentals besökare till Sveavägen 34 i Stockholm. En av dessa var Fredrik Heghammar, tidigare ämnesansvarig för Berghs diplomprogram Reklam - Art Director / Copywriter som nu arbetar i New York. Nedan kan du läsa Fredriks betraktelser från en slututställning i slutet av maj.

Skrivet av Berghs School of Communication
Juni 4, 2014

“Berghs slututställning har alltid hållit en hög nivå och lämnar i regel ingen oberörd. Kanske är det årets tema som bjuder upp till att gå den “extra milen”, men det känns helt klart som att man i år tagit det hela till en ny nivå. Studentbyrån som tagit fram konceptet ”Make it Matter” har på ett inbjudande sätt sett till att temat genomsyrar hela upplägget och man får en stark känsla av professionalism men samtidigt skaparglädje och lekfullhet.

Som före detta ämnesansvarig på Berghs vet jag att samtliga av dessa elever, oavsett slututställningen, kommer att göra en stor skillnad när de hamnar på arbetsmarknaden. Men hur har de lyckats leverera till de kunder som valt att vara med på årets slututställning?

Med en ”skarp kund” som i många fall redan har en utstakad strategi för hur de vill synas och höras kan Berghs vara rena mardrömmen. Hyperkreativa hjärnor sliter och drar i deras varumärke och utmanar hela organisationen som år efter år ”alltid gjort så här och det fungerar minsann”.

Jag tycker att årets lösningar tydligt visar att studenterna har lyssnat noga på kunden, tagit hänsyn och på ett finkänsligt sätt ändå puttat dem i en ny riktning. Och just att lyssna tror jag är nyckeln när man vill göra skillnad på riktigt. Man kan inte bara tillgodose målgruppens behov utan också vad varumärket och organisationen mäktar med att stötta upp.

Berghs utmanar som sagt, det ligger i studenternas DNA och jag ser många lösningar där man i vissa fall har omdefinierat hela branscher och man har med mycket gott reslutat förenklat, tydliggjort och satt människan i fokus.

Bland annat fastnade jag för en banklösning där man på ett tydligt sätt hjälper mindre företag att snabbt och enkelt komma igång med sin rörelse. Borta är det stela och svåra som ersatts av tydlighet, förenkling och en Community som bjuder upp till ”hjälp till självhjälp”.

För mig levererar detta verkligen på årets tema ”Make it Matter”, både för konsument och företag.

Jag ser också lösningar där (man i vanliga fall brukar se mer traditionella lösningar) har gett sig på att utmana betalningsformer och plattformar. Till exempel en dating-site för arbetslösa med en kommun som avsändare, blomsterprenumerationer, olika digitala ”peppningsverktyg” och serietidningar. Lösningar som för dessa varumärken är oväntade men i detta sammanhang känns helt självklara.

De olika kommunikationslösningarna rör sig sömnlöst mellan olika medier och det känns verkligen som att man nyttjar alla plattformar för att nå ut maximalt, med en stark integrerad anda.

Designen och hantverket i år känns överlag riktigt bra. Det är snyggt, enkelt och funktionellt. Grafisk designstudenternas insats kräver ett extra omnämnande. Utöver inblandningen i den ”vanliga” slututställningen har de även en egen utställning med mer fokus på design och hantverk.

Det är helt fantastiska designer och kreationer som ställs ut. Bland annat en underbar barnbok om vänskap, en annan bok som hyllar tryckkonsten, en mobil bostadsinstallation och en helt enastående klänning skapad av 100 000 säkerhetsnålar bara för att nämna några få.

Sammanfattningsvis kan man säga att det står helt klart efter årets slututställning att vill man lyckas i sin kommunikation och göra skillnad på riktigt är det dags att släppa sargen. Morgondagens kommunikatörer står redo att putta er i rätt rikting så ”skynda att fynda” innan de försvinner iväg till era konkurrenter

Fredrik Heghammar”