Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Tidigare berghsstudenten David Roos spaning från Sao Paolo, staden utan reklam

unnamed

En före detta berghsstudent, David Roos, åkte till Sao Paolo för att delta under Innovation Week. Här kan du läsa Davids spaning från veckan.

Skrivet av Berghs School of Communication
December 2, 2014

”Det dröjer till min andra vecka i Sao Paulo innan en av seminariedeltagarna på handelskammaren till slut vågar luta sig fram: ”Excuse me, I have to ask, are you really the ambassador of Belgium?”.

En vecka tidigare har jag medverkat under en innovationsdebatt på svenska ambassaden i staden Brasilia, nästan hundra mil bort, och där förklarat mig representera skolan i norra Europa, med det möjligen lätt felhörda namnet, ”Berghs”. Långsamt klarnar det varför jag därefter försetts med tolk, privatchaufför och betalda flyg till div inbjudningar i andra delar av landet.

Reklambranschen i Sao Paulo är hälsosamt utsatt för förändring. Efter förbudet 2007 mot ”visuell förorening”, även kallad utomhusreklam, självdog många s.k. offline-byråer utan nordamerikanska nätverk i ryggen. Vinnarna då blev reklamfilmsproduktionsbolagen inom stenålders-TV (Står fortfarande för 70% av medieinvesteringarna), de framsynta s.k. online-byråerna med etablerade tillväxtavdelningar, till viss del den lokala graffitikulturen men också i det längre loppet även hotellen kring Cannes. För trots baktung analog portfolie stod brassarna för den största delegationen under Cannes senaste kreativitetsfestival, årets dilemma med krockande fotbolls-VM till trots.

Om ett par dagar återförenas gamla kursare från reklamskolan i Porto Alegre, idag ägare till byråer, konstgallerier, ölmärken och konceptuella hostels, för att diskutera sina satsningar för framtiden. Min egen generation fortsätter att inte riktigt ta den amerikanska arbetsmodellen på allvar, jag möter många som flytt nätverksbyråerna för en lugnare (med brasilianska mått mätta) tillvaro på arbetsplatser med två timmars lunch och lyxen att ta cykeln hem till egna projekt före kvällen.

Landet kämpar hårt med befolkningens låga tilltro mot staten, samtidigt är viljan att hjälpa varandra hög, där format som Hackathons med syfte att utveckla tjänster åt invånarna avlöser varandra. Crowd-baserade appar som Waze eller oberoende betalningstjänster får snabbt starkt fäste och kunders kontakt med företag går nu nästan helt via Facebook eller WhatsApp (Brasilien snabbast växande inom båda tjänster). En start-up jag träffat idag nyttjar läget och erbjuder breda tjänster inom beteendemätning och hantering av datan, de är intresserade av svenska programmerare och vi byter varandras lätt hemmagjorda visitkort.

Nästa vecka fortsätter jag söderut, i de sociala rörelsernas fotspår, för att möta studentbyrån som tycks ha gett landets entreprenörer det självförtroende högskolorna misslyckats med att leverera. Nu affärspionjärer som sneglar mot svenska erbjudanden, inte minst efter Gripen-avtalet med miljarder i potentiella motköp, som i veckorna slöts mellan länderna.

David Roos, föreläsare och copywriter”

David ser du i mitten på bilden.