Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Tolga Demir: en källa till extra motivation under studietiden

tolga berghs

Våren 2013 kommer innebära en stor dos kultur, vid sidan av skolan, för Tolga Demir, Jacob Leksell och Clara Lindholm. De arbetar vid sidan av sina studier inom diplomprogrammet Marknads­kommunikation på Berghs med att marknadsföra Stockholm Fringe Fest 2013.

Februari 25, 2013

Hej Tolga, Clara och Jacob! Hur kom ni i kontakt med Stockholm Fringe Fest första gången?

Tolga: Adam Potrykus, som ansvarar för festivalen, kontaktade mig och berättade att han hade följt mitt arbete med Sthlm Berserkers och såg att jag gick på Berghs. Han frågade om jag skulle vilja hjälpa till att marknadsföra och skapa en kommunikations­strategi för Stoff 2013. Redan i tidigt stadium kände jag att jag ville skapa ett dream-team för projektet. Därför frågade jag Clara och Jacob om de kunde tänka sig att arbeta med Stoff.

Vad var er första reaktion när de kontaktade er och ni läste mer om festivalen?

Clara Lindholm: Vår reaktion var att det ska bli jättekul att arbeta med en festival eftersom det skiljer sig från många av de varumärkescase vi pratar om i skolan. Alla vi tre har stort intresse för kultur och dessutom olika ingångar till branschen. Själv har jag en kandidatexamen i konstvetenskap och har arbetat med kulturförvaltning i två år på konstnärsnämnden. Jacob har studerat design och musik. Filmnörden Tolga har blivit ett namn i Stockholm genom sitt unika rugbylag Berserkers som engagerat gaykillar i en lagsport.

Vad vill Stoff att ni ska hjälpa till med, mer exakt?

Jacob: Stoffs ledningsgrupp idag består av tre starka visionärer med bakgrund som konstutövare. Nu har de tagit hjälp av oss för att bättre förmedla festivalens unika profil och göra den mer tillgänglig för en ny målgrupp. Det handlar till viss del om att omprofilera festivalen och öka medvetenheten hos olika målgrupper.

Vad ser ni som största utmaningen i att arbeta med varumärket?

Tolga: Att bygga Stoff som ett kulturevenemang mot en bredare målgrupp och ändå behålla deras nisch och unika identitet. Vi vill förtydliga festivalens identitet och samtidigt behålla värdegrunden som mångfacetterad, den spelar en viktig roll som scen för mer nischade och alternativa konstutövare.

Ur en marknadskommunikatörs ögon; vilka är styrkorna med Stoff ur ett varumärkesperspektiv?

Tolga: Att festivalen är helt unik scen på kulturmarknaden både för utövare och publiken. Stockholm Fringe festival är internationellt etablerad och en av världens största kulturfestivaler – det är en fantastisk möjlighet för Stockholm att stärka sin position på kartan bland de stora kulturstäderna i Europa.

Hur kommer ni lägga upp våren, med tanke på belastning i skolan?

Jacob Leksell: Att gå på Berghs kräver väldigt mycket men ger flera gånger om. Höstterminen var intensiv men rolig. Vårterminen skulle bli ännu intensivare men också ännu roligare. Vi kanske inte kommer att hinna med att ställa upp i alla reklamtävlingar men att arbeta med en spännande utmaningar som denna är trots allt målet med hela vår utbildning.

Vad hoppas ni få ut av arbetet med Stoff?

Tolga: Att använda alla de kunskaper vi får under vår tid på Berghs och att det blir en härlig källa till extra motivation under studietiden. Att arbeta nära en riktig kund och i en spännande bransch ger oss en chans att utmana oss själva och samtidigt etablera kontakter inför examen.

Om några månader är ni utexaminerade från Berghs, vad hoppas ni arbeta med då?

Tolga: Reklam och PR branschen är i stor förändring och det utvecklas konstant. Men samtidigt finns det många hålrum som behöver bearbetas. Med mina erfarenheter från olika branscher och interkulturella bakgrund vill jag arbeta på en reklambyrå och komma med nya insikter och infallsvinklar som inspirerar till kreativa idéer.

Clara: Mina främsta egenskaper som strateg är min analytiska förmåga och jag gillar att arbeta med varumärkesidentitet och kundbeteenden. Med all energi jag fått från Berghs skulle gärna börja arbeta på en reklam- eller varumärkesbyrå.

Jacob: Jag drivs väldigt mycket av kreativitet och ser mig själv inte som en renodlad strateg, jag föredrar att ha en nära relation mellan kreation och strategi och söker därför efter den sammankopplande bryggan mellan de två delarna. Med hela branschens utveckling söker jag efter organisationer som är rörliga och mer progressiva och som kanske inte alltid är på jakt efter siffror utan mer själ i arbetet som görs.