Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Två dygn, några öl och tanken på ett palindrom ledde till en vinst

berghs h vinnare
Johan Javelius, som läser copywriting på Berghs, träffade strategen Pauline Fare från Stockholms Universitet och art directorn Kristofer Gullard Lindgren från Beckmans för första gången den 20 mars när de lottades fram som tävlingsgrupp i tävlingen 48H. Johan berättar: "48H jobbar varje år med en ideell organisation. I år var det Polstjärna. Polstjärna jobbar mot utanförskap bland barn och ungdomar. Det gör det genom att samla in pengar till så kallade eldsjälar. Eldsjälar är personer som hjälper ungdomar in i sammanhang genom att t.ex. driva kollon eller starta en kaninklubb. Briefen gick ut på att få målgruppen att tipsa Polstjärna om vilka de kunde jobba med. Sekundärt var uppdraget också att få målgruppen att bidra ekonomiskt till Polstjärnas insamlingar".

Skrivet av Berghs School of Communication
Mars 27, 2014

Hej Johan, vill du berätta lite mer om ert bidrag och hur ni jobbade fram det?
Hela första dagen gick åt till att diskutera Polstjärna och samla insikter. Vi ägnade även lite tid åt några öl och att lära känna varandra. ”Då får vi mandat att säga ’nej’ till varandra imorrn” sa Kristofer, och så blev det.

Andra dagen ägnade vi alla dygnets ljusa timmar till att idéa. Vi kom fram till en koncept som handlade om byta riktning. Vi kände dock inte att några av våra förslag på uttag flög. Sedan kom vi att tänka på palindrom och hämtade inspiration från den här dikten:

Our Generation
Our generation will be known for nothing.
Never will anybody say,
We were the peak of mankind.
That is wrong, the truth is
Our generation was a failure.
Thinking that
We actually succeeded
Is a waste. And we know

Living only for money and power
Is the way to go.


Being loving, respectful, and kind
Is a dumb thing to do.Forgetting about that time,
Will not be easy, but we will try.
Changing our world for the better
Is something we never did.
Giving up
Was how we handled our problems.
Working hard
Was a joke.
We knew that
People thought we couldn’t come back
That might be true,
Unless we turn things around

(Läs nu dikten igen, den här gången nerifrån och upp)

Vi tänkte att formen kunde fungera rätt bra för oss. Så jag skrev ihop ett 20-tal olika varianter av vår egen riktningsbytardikt och till slut blev vi blev nöjda med en. Vi tyckte nog att vårt koncept höll ihop rätt bra och kände att vi gjort något fint redan innan vi kände till något resultat. Men det var inte förrän de första orden om ”riktningsbyte” kom i jurymotiveringen som vi började hoppas på riktigt.
 

Henrietta Fromholtz som går utbildningen Strategisk kommunikation och PR på Berghs var ansvarig för sociala medier för 48H och här berättar hon lite mer om tävlingen.

Vad är 48H?
Det är Sveriges största reklamtävling för och av studenter. Tävlingen arrangeras av utvalda studenter från Stockholms reklamskolor och universitet, som bjuder in deltagare från utvalda reklamutbildningar över hela landet.

Väl framme i Stockholm så delas deltagarna in i team som utgörs av av en strateg, en copywriter och en art director. Sen har de 48 intensiva timmar på sig att ta fram en printannons för en ideell organisation. Ett frivilligt tävlingsmoment har även tillkommit där deltagarna ska skapa en digital lösning utifrån printannonsen. Tävlingen avslutas sedan med prisutdelning och en stor fest där framtidens kommunikatörer möts och har trevligt.

10091008

Hur kom det sig att du blev engagerad i 48H?
När Peter som är projektledare för tävlingen ringde och frågade mig om jag ville ta rollen som sociala medier-ansvarig var det ingen tvekan och jag tackade ja direkt. Att direkt få applicera det jag lärde mig på Berghs på ett verkligt projekt kändes kul och som en utmaning. Sen gillar jag  att ha många bollar i luften och utvecklas snabbare av det. Sociala medier är ju något vi pratar om varje dag och som jag privat är extremt aktiv i och intresserad av. Jag fick ansvara för att ta fram riktlinjer och strategi för våra kanaler vilket kändes utmanande då det har varit främst via dem vi nått alla studenter runt om i landet. Jag har också ansvarat för utförandet av kommunikationen vilket har satt mig på prov då tid har behövts planeras och en kreativ hjärna har behövts både mornar och kvällar. Sammanfattat: Kul, utvecklande och utmanande. 

Vad är det bästa med tävlingen?
Att vi studenter, både projektgrupp som deltagare ges möjlighet att mötas i ett festligt sammanhang och får testa på att jobba i team med olika kompetenser och under press. Helt enkelt känna på hur det kan gå till i den riktiga branschen som vi snart ska ut i, samtidigt som vi gör det i ett gott syfte, att vi hjälper en ideell förening.

Vad har du personligen fått ut av det?
Att lära mig mer om sociala medier som jag faktiskt vill specialisera mig på och det här var en bra början. Eftersom jag inte har specifika kurser i just sociala medier så har det varit häftigt att bli självlärd och utefter resultat fått ändra eller fortsätta med strategin jag tagit fram. Men också att få träffa alla deltagare tillslut som jag så länge suttit och pratat med bakom en skärm. Vi fick de att våga, våga ta sig hit, våga tävla och våga bjuda på sig själva vilket var målet. Jag kunde se på siffror hur enorma framsteg vi gjort från tidigare år i våra kanaler men att få känna och höra från studenternas upplevelse själva krossar alla siffror. Under 48H fick jag som ett osynligt kvitto på hur bra vi lyckats med kommunikationen. Jag testade, lärde mig och lyckades. En känsla som inte går att beskriva! Sen har jag fått många nya vänner som jag hoppas kunna fortsätta hålla kontakt med. 

Vi tackar Johan och Henrietta för pratstunden och avslutar med det vinnande bidraget:

1006