Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Utmaning utanför skolans väggar: One Club Creative Bootcamp

meri forsman farg
The One Club är en av världens främsta ideella organisationer som utmärker och belönar utmärkta prestationer inom reklam, design och marknadsföring. De ordnar bland annat tävlingen The One Show, vars juniorkategori The Young Ones Berghsstudenter har tävlat i. Till de saker The One Club ordnar för studenter hör också The One Club Creative Bootcamp, workshops runt om i världen för internationella reklamstudenter. Där får de under några intensiva dagar mötas och jobba med briefer framtagna av diverse byråer, för att till sist pitcha sina lösningar för en jury.

Skrivet av Berghs School of Communication
Januari 18, 2016

I början av Oktober besökte The One Clubs Chief Executive Officer Kevin Swanepoel Berghs för att berätta mer om The One Club och speciellt deras verksamhet för studenter. En av de som lyssnade var Meri Kristen, studerande på Berghs Art Director/Copywriter-program. Hon blev nyfiken på The One Club och tog kontakt med Swanepoel, som sammanförde henne med programansvarige Justin Epstein i New York. Han tipsade henne om att söka till One Club Creative Bootcamp. Några veckor senare fick hon reda på att hon blivit antagen och var på väg till London.

Här är Meris berättelse från den fem dagar långa workshopen:

1444

 

Dag 1: Tisdag

Veckan började med att deltagarna på kvällen möttes på Mother för en introduktion och en möjlighet att lära känna varandra. Väldigt snabbt insåg jag att:

1. Jag var den enda på plats från Sverige.

2. Jag var den enda som rest dit solo.

Men det gav fördelar och anledning att hälsa på alla och snabbt få en uppfattning om vilka som skulle vara med under veckan. De flesta pluggade “General Marketing”, antingen andra eller tredje året. Mother släppte under kvällen workshopens första brief: Skapa nästa “episka idé” för “MoneySuperMarket – Save money, feel epic”. Briefen kändes väldigt öppen och konceptet hade en humor och tonalitet jag inte är van vid att se i Sverige. De lade även till moroten: “Ger ni oss en bra idé ger vi er ett bra jobb”.

Dag 2: Onsdag

Efter frukost började vi dagen på LCC (London College of Communication) med att alla introducerades för varandra. Totalt var vi ungefär 90 studenter från 9 olika skolor, från bland annat Wales, London, Hamburg, Stockholm och Bryssel. Vi blev också indelade i 16 grupper med 5 – 6 personer per grupp. Senare under dagen dök Wieden+Kennedy upp för att presentera sin brief från Honda: Hur kan man skapa hype för den nya Type-R racingbilen? Trots att det varit mycket jobb med olika bil-briefer den senaste tiden (sist Renault Clio) hoppades jag på att få denna mer konkreta brief. Lyckligtvis slumpades min grupp till att få jobba med Honda. Briefen som sagt mer utförlig beskriven, och bättre möjlighet till att skapa relevant reklam. Efter några timmars research avrundades arbetsdagen och alla grupper gick till en närliggande pub för att ta några öl tillsammans. Det var härligt att lära känna gänget men också att få öva min tyska med studenterna från Hamburg!

1445

Dag 3: Torsdag

Under förmiddagen hade vi två handlednings­tillfällen med Matt Longstaff från AKQA i London. Då gick vi tillsammans igenom gårdagens idéer och bollade vidare dem. Med nytt land kom nya utmaningar i form av annorlunda sätt att tänka målgrupp och kommunikationskanaler. Mina gruppmedlemmar från Belgien delade med sig av undervisningsmaterial hemifrån. Att se vilka verktyg de jobbar med i olika kontext för att skapa relevant reklam var också intressant. William och jag, gruppens copywriter från LCC, satt kvar på skolan längre in på kvällen och försökte koka ner vår idé till ett manifest. Vi började också leta visuella nycklar och referenser att jobba vidare med nästa dag.

Dag 4: Fredag

Fredagen var en riktigt intensiv dag. Elva timmars arbete och endast 30 minuters paus, inklusive lunch. Jonathan från One Club gick runt och filmade och intervjuade studenter för att samla material till deras workshopfilm. Annars var fredagen enbart en produktionsdag med tunnelseende mot en färdig Key Note.

Dag 5: Lördag

Dags för pitcherna! Vi var fjärde gruppen ut att pitcha. William och jag ledde pitchen för de övriga 90 studenterna och juryn från RGA, Mother, Wieden+Kenndey, AKQA och One Club. Det gick kanon! Vi fick mycket bra och konstruktiv feedback av juryn, och många tips att bära med till framtida arbeten.

1443

Summering

Min vecka var otroligt lärorik. Jag fick träna engelskan och tyskan. Jag fick känna på hur det är att jobba med internationella studenter. Jag fick generellt höra mycket gott om svenskar i branschen, vilket alltid är superkul! En insikt jag bär med mig, är att trots Young Ones-briefen i år är på temat ”gender equality”, ligger iallafall Storbritannien långt efter Sverige i det arbetet vid reklamskapande.

Jag rekommenderar alla studenter som vill utmana sig själva utanför skolans väggar att söka till One Clubs Bootcamps i framtiden! Det är en otrolig möjlighet för nätverkande och att samtidigt få testa på hur det vore att jobba utomlands.