Vi måste prata om en grej

Skrivet av
Berghs School of Communication
November 28, 2014
”Vill vi att Berghs ska fortsätta vara världens bästa reklamskola så behöver vi ta fram verktyg för att kunna förstå saker som dessa. Vi behöver ifrågasätta våra föreställningar om vad som är sant, bra, rätt, vackert, nytt, smart och innovativt – det funkar inte längre att bara köra på samma gamla vanliga. Vi kan bättre.”, skrev de i sin inbjudan till en torsdagseftermiddag tillsammans för att diskutera sig till ytterligare förståelse och insikter.
Barakat Ghebrehawariat (#demokratiagenten), föreläsare, entreprenör och styrelseledamot i Rättviseförmedlingen inledde eftermiddagen med ”Bortom vi(t) och dom? – Att prata om att prata om det”. Barakat engagerade publiken med diskussioner om normkritik och ras på ett obiologiskt sätt.
Fanna Ndow Norrby (@svartkvinna), föreläsare och student på Berghs heltidsutbildning Strategisk kommunikation och PR följde upp med ett intersektionellt perspektiv på rasism via sociala medier. Med skratt och en historisk bakgrund fick deltagarna chansen att reflektera över samhället idag.
En viktig eftermiddag som fick både studenter och lärare att tänka till och öppna för en ökad förståelse och ett nytt sätt att tänka när de i fortsättningen arbetar med kommunikation på det ena eller det andra sättet. Detta har vi föreläsarna och, självklart, den initiativtagande studentgruppen bestående av Izabel Östgren, Fanna Ndow Norrby, Maria Henriksson, Hannah Gustafsson, Pernilla Snö Lundmark och Sandra Johansdotter att tacka för.
Detta var det första av en rad arrangemang som kommer att ta upp ämnen som är viktiga att belysa och diskutera idag, för som studenterna själva säger, med möjligheten att göra skillnad med hjälp av kommunikation kommer också ett ansvar.