Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

”Vi vill arbeta med problemlösande kommunikation”

n
Under november och december har andra årets reklamstudenter på Berghs gjort den praktikperiod som är en del av varje heltidsutbildning och ger studenterna möjlighet att prova sina vingar i arbetslivet under sin studietid. De flesta har satsat på att söka sig till renodlade reklambyråer, men Ida Colliander och Simon Göthson valde att i stället praktisera på kommunikationsbyrån Prime, som har sina rötter inom PR.

Skrivet av Berghs School of Communication
December 16, 2015

För alla studenter på praktik innebär de tre veckorna att kastas in i en helt ny vardag som en del av en verklig arbetsmiljö. Men för Ida och Simon var omställningen ännu större,eftersom Prime inte arbetar som en traditionell reklambyrå. Här berättar de om sina erfarenheter och ger sina bästa tips för andra Berghs-studenter på väg på praktik.

Kan ni berätta lite om Prime där ni är på praktik?

Prime är en kommunikationsbyrå som arbetar med att skapa värde som genererar uppmärksamhet snarare än att skapa uppmärksamhet som genererar värde. De har väldigt brett spektrum av kunder med allt från Trygg-Hansa, IKEA och McDonald’s till offentliga organ som Polisen och en del hemliga kunder som vi inte ens vet vilka de är.

Hur valde ni att söka just den praktikplatsen?
Vi tyckte om Primes arbetssätt, att de jobbar med riktiga problem och deras strategiska helhetsyn på kommunikation.

Hur ser ”en vanlig dag på jobbet” ut?
Vi jobbar mycket självständigt men har täta avstämningar med våra handledare och arbetsgruppen och ibland sitter vi med dem och idéar. Vi har flera briefer som vi jobbar med samtidigt, så efter frukosten brukar vi lägga upp en liten plan för dagen. Vi har jobbat med kunder som Google, McDonald’s, Silja Line, Team Sweden, Hemnet och IKEA och våra uppdrag går ut på att hitta på och paketera olika aktiveringar till kunderna. Och så dricker vi massa finkaffe från espressomaskinen.

Vad är det mest intressanta ni lärt er hittills?
Att gränserna mellan egna, köpta och förtjänade kanaler har blivit alltmer flytande och att vi som framtidens kommunikatörer måste lösa riktiga problem och skapa verkligt värde för att överhuvudtaget vara relevanta. Det har varit intressant att se hur samarbetet och arbetsfördelningen fungerar mellan en reklambyrå och en kommunikationsbyrå, nu när deras uppdrag börjar växa samman och gränserna mellan deras intresseområden suddas ut.

Vad har varit det mest utmanande?
Att tänka på spridningspotential och skapa värde som folk bryr sig om redan på idéstadiet. Det har varit en utmaning att hela tiden befinna sig i gränslandet mellan köpt och förtjänad uppmärksamhet. Budskapet kommer inte höras om det inte löser riktiga problem och är tillräckligt intressant när man inte köper medieutrymme.

Hur har era studier på Berghs förberett er för praktikjobbet ni gör nu?
Det vi har haft mest nytta av är all övning i att ta fram idéer och koncept. Under tiden på Berghs har vi blivit sjukt effektiva i våra kreativa processer och vi har inga problem med att jobba med flera projekt samtidigt.

Vad vill ni arbeta med när ni blir färdiga från Berghs?
Vi vill jobba med just det vi har gjort nu under praktiken: problemlösande kommunikation. Om det blir på reklam- eller kommunikationsbyrå återstår att se.

Vilken slags person bör man vara för att passa in på Prime?
På Prime passar man bäst om man är intresserad av att lösa verkliga problem. Ibland krävs en visuell lösning och ibland en bra copy, men det som löser problemet bäst kan också vara någonting helt annat. Man bör också vara intresserad av omvärlden och snäll.

Skulle ni välja att praktisera på Prime igen ifall ni fick chansen? Varför?
Ja! Vi har fått göra så himla mycket roligt och lärt oss massor på väldigt kort tid och endast arbetat med skarpa case. Vi har fått mycket ansvar och det känns som att de litar på oss trots att vi bara är praktikanter.

Har ni några tips till andra Berghs-studenter som ska söka praktikplats?
Sök hit! Haha nä, men tänk öppet, följ er magkänsla! Utgå inte bara från det ni lärt er på Berghs utan tänk också på vad ni vill lära er under praktiken, så går det bra.