Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Windows 8-rap gjorde succé på SIME

När SIME 2012 gick av stapeln på Cirkus i Stockholm befann sig Berghs ämnesansvariga lärare Pålle Pettersson och Judith Wolst på plats för att spana och låta sig inspireras. På plats fanns även Microsofts marknadschef, som berättade om det samarbete företaget haft med studenter från Berghs Grafisk Design. Ett av deras arbeten lyftes fram extra.

November 22, 2012

Under hösten har grafisk design-tvåorna jobbat med en brief från Microsoft med syfte att skapa ”moodfilmer” för lanseringen av Microsofts nya operativsystem, Windows 8. Operativsystemet är bland det största som hänt inom MS sedan lanseringen av Windows 95 och är en del av det ”nya” MS som vill flytta fram positionen rejält från att uppfattas som ett nördigt & ”tråkigt” mjukvaruföretag.

På SIME berättade Microsofts nye marknadschef, Sabina Raswiala-Hägglund, om detta ”nya” Microsoft som ska bli mindre ”geekigt” och som kommer med en hel massa nya spännande produkter för olika plattformar. Som ett exempel på hur MS också vill vara mer öppet & nyfiket lyfte hon fram samarbetet med Berghs och de ”moodfilmer” som Grafisk design-tvåorna skapat för att lansera Windows 8. Filmen är gjord av Joakim Agild, Henrik Callerstrand, Carolina Martinson och Sofia Matinlassi.

I övrigt tog vi bl.a del av följande på SIME 2012:

Överlag handlade mycket av presentationerna och frågeställningarna om framtiden. Sällan har man väl fått så många ”scenarion” på vad framtiden kommer att innebära för business & kommunikation & teknik – eller som SIME-generalen Ola Ahlvarsson uttryckte det ”The Future is Back on track”. Körschemat för presentationer & företag på scen var varierat och innehållsrikt. Mjukvaruföretag, Mediebolag, Riskkapitalister, popstjärnor & digitala rockstars passerade i en härligt inspirerande mix. Vi såg Googles svenske marknadschef, Rikard Stieber, Facebooks Head of Partnerships, Heiko Hebig. Vi tog del av en ny plattform för att kolla alla tv-stationers playutbud, RE-IMAGINE. Tidsresenärerna, visionärerna & sköna galningarna Martin Deinoff & Fredrik Marcus från Creuna tog med oss i sin tidsmaskin fram till 2050!

Mediebolaget Yahoo! Visade på nya innovativa & kreativa kampanjer för Paddor & mobila plattformar, Riz Khan från engelskspråkiga nyhetskanalen, Al Jazeera diskuterade politik, affärer & kommunikation med Aftonbladets chefredaktör Jan Helin. Ericssons HR-chef, Bina Chaurasia pratade om nya perspektiv och utmaningar inom HR där de nya generationerna tänker karriär på annorlunda sätt än tidigare.

De 2 dagarna kröntes med lite stjärnglans då Spotify:s skapare Daniel Ek berättade sin successtory. En annan otrolig framgångssaga vad gäller personal branding och genomslag fick 17-årige androgyne, Sundsvallspojken Yohio stå för och avrundade seminariet med sin Manga-Pop. Kolla även in Judiths blogg:

Pålle Pettersson, ämnesansvarig Grafisk design & Judith Wolst, ämnesansvarig Interactive Communication