Art direction

Berghs Professional

  • Kvällskurs_Piktogram Kvällstid
  • 30 timmar

Ta dina kunskaper inom art direction och grafisk formgivning vidare. Fördjupa dig inom strategi, koncept och visuellt genomförande. Med den här kursen på ditt CV är du väl förberedd för att fortsätta din karriär som Art Director.

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 9 feb 2018

Datum: 5 mar 2018 – 15 maj 2018

Sista ansökningsdag: 9 feb 2018

Hur: Kvällstid

Antal timmar: 30

Egen studietid: 2,5-5 / vecka

Kursdatum: Start måndag den 5 mars därefter tisdagar 13/3, 20/3, 27/3, 3/4, 10/4, 17/4, 24/4, 8/5 15/5. Kl 18-21

Om kursen

Den här kursen ger dig insikter, inspiration och färdigheter för att hantera projekt från uppdragsbeskrivning till hantverksmässigt genomförande. För att du ska få djupare förståelse för de teorier och processer som påverkar det strategiska och konceptuella arbetet är kursen uppbyggd kring att lösa olika typer av kommunikativa utmaningar på ett kreativt sätt. Utmaningarna kan kräva utveckling av till exempel marknadskommunikationen, produkten eller tjänsten för att skapa nya eller förbättrade kunderbjudanden.

Kursen varvar teoretiska pass med workshops och övningar. Teori omsätts till praktik genom individuella uppgifter och grupparbeten som löses under lektionstid och hemma. Ett projekt pågår under större delen av kursen. Alternativa teorier, synsätt och perspektiv uppmuntras genom hela kursen. Du möter uppdragsgivare, strateger och kreatörer som delar med sig av sina erfarenheter och sitt kunnande inom respektive område och hur de samverkar i olika sammanhang. Samtliga föreläsare är aktiva i branschen.

Vem är kursen för?

Den här kursen vänder sig till dig som har grundläggande kunskaper inom art direction eller grafisk formgivning och som nu vill utveckla din strategiska och konceptuella kompetens.

Kursansvarig

Robert Hedlund, Design Director på Visual Art. Robert har erfarenhet från både byråer och marknadsavdelningar med en bakgrund som art director, creative director, varumärkesstrateg och creative brand manager.

5 mar 2018 – 15 maj 2018

Sista ansökningsdag är 9 feb 2018

Hur: Kvällstid
Antal lektionstimmar: 30
Egna studietimmar: 2,5-5 / vecka
Kursdatum: Start måndag den 5 mars därefter tisdagar 13/3, 20/3, 27/3, 3/4, 10/4, 17/4, 24/4, 8/5 15/5. Kl 18-21
Ansök nu Sista ansökningsdag är 9 feb 2018

Det här får du

Kursen ger dig en allmän orientering samt grundläggande praktiska kunskaper och färdigheter inom följande områden:

  • Kommunikationsanalys och planning
  • Konceptutveckling och kreativa processer
  • Art Direction
  • Digital design
  • Rörlig media

Utöver schemalagd studietid ges två handledningstillfällen.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information?
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Den här kursen vänder sig till dig som har grundläggande kunskaper inom art direction eller grafisk formgivning och som nu vill utveckla din strategiska och konceptuella kompetens. Du hanterar layoutprogram som Indesign eller motsvarande.

Skicka också med

Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här kursen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV). Samt en A4-sida med exempel på tre egna arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

31 250 kronor

Studieavgift exkl. moms

25 000 kronor

Datum

9 feb

Sista datum för ansökan

5 mar

Kursstart

30

Lektionstimmar