
Art Direction
- Varumärkesidentitet och strategisk kommunikation
- Konceptutveckling och kreativa processer
- Digital design och UX
Utveckla din strategiska och konceptuella kompetens inom visuell kommunikation. Som Art Director gestaltar du idéer, och löser många olika typer av affärsutmaningar med hjälp av kreativitet.
5 mar - 21 maj 2024
Tisdagarna 5/3, 12/3, 19/3, 26/3, 9/4, 16/4, 23/4, 7/5, 14/5 och 21/5 kl, 18:00-21:00. Utöver dessa kvällar tillkommer 2 handledningstillfällen på kvällstid.
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Om kursen
Den här kursen ger dig insikter, inspiration och färdigheter för att hantera projekt från uppdragsbeskrivning till hantverksmässigt genomförande. För att du ska få djupare förståelse för de teorier och processer som påverkar det strategiska och konceptuella arbetet är kursen uppbyggd kring att lösa olika typer av kommunikativa utmaningar på ett kreativt sätt. Utmaningarna kan kräva utveckling av till exempel marknadskommunikationen, produkten eller tjänsten för att skapa nya eller förbättrade kunderbjudanden.
Kursen varvar teoretiska pass med workshops och övningar. Teori omsätts till praktik genom individuella uppgifter och grupparbeten som löses under lektionstid och hemma. Alternativa teorier, synsätt och perspektiv uppmuntras genom hela kursen. Du möter uppdragsgivare, strateger och kreatörer som delar med sig av sina erfarenheter och sitt kunnande inom respektive område och hur de samverkar i olika sammanhang. Samtliga föreläsare är aktiva i branschen.
Du kommer att få genomföra ett projekt som löper under större delen av kursen, utöver lektionstid, tillsammans med kursdeltagare som läser Copywriting. Det är en unik möjlighet att få arbeta i ett kreativt team med ett skarpt kunduppdrag.
Vem är kursen för?
Den här kursen vänder sig till dig som har grundläggande kunskaper inom Art Direction eller grafisk formgivning och som nu vill utveckla din strategiska och konceptuella kompetens.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Den här kursen vänder sig till dig som har grundläggande kunskaper inom Art Direction eller grafisk formgivning och som nu vill utveckla din strategiska och konceptuella kompetens. Du hanterar layoutprogram som Indesign eller motsvarande. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här kursen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV). Samt en A4-sida med exempel på tre egna arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor
Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor
Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!
Kursansvarig
Robert Hedlund, leder uppdrag inom varumärkesstrategi och kreativt ledarskap. Han kommer senast från Visit Sweden där han ansvarade för varumärket Resmålet Sverige med fokus på Nation Branding. Robert har över 20 års erfarenhet från reklambyrå, designbyrå, inhousebyråer och marknadsavdelningar med en bakgrund som Art Director, Design Director, Creative Director, Brand Strategist och Brand Manager.
Det här får du
Kursen ger dig en allmän orientering samt grundläggande praktiska kunskaper och färdigheter inom följande områden:
- Kommunikationsanalys och planning
- Varumärkesidentitet och strategisk kommunikation
- Design Thinking, konceptutveckling och kreativa processer
- Art direction
- Digital design och UX
- Film
Utöver schemalagd studietid ges en lektion med kundbrief och ett handledningstillfälle tillsammans med Copywriting-klassen.
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information?
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.
Kontakta oss om du har några frågor!

Tidigare kursdeltagare

