Art Direction
- —Varumärkesidentitet och strategisk kommunikation
- —Konceptutveckling och kreativa processer
- —Digital design och UX
Utveckla din strategiska och konceptuella kompetens inom visuell kommunikation. Som Art Director gestaltar du idéer, och löser många olika typer av affärsutmaningar med hjälp av kreativitet.
- Format
- Kvällstid
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 29 000 SEK (exkl. moms)36 250 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Fredag 15 november
- Start
- Tisdag 4 mars 2025
- Slut
- Tisdag 13 maj 2025
Se mer info om tider och datum
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Den här kursen ger dig insikter, inspiration och färdigheter för att hantera projekt från uppdragsbeskrivning till hantverksmässigt genomförande. För att du ska få djupare förståelse för de teorier och processer som påverkar det strategiska och konceptuella arbetet är kursen uppbyggd kring att lösa olika typer av kommunikativa utmaningar på ett kreativt sätt. Utmaningarna kan kräva utveckling av till exempel marknadskommunikationen, produkten eller tjänsten för att skapa nya eller förbättrade kunderbjudanden.
Kursen varvar teoretiska pass med workshops och övningar. Teori omsätts till praktik genom individuella uppgifter och grupparbeten som löses under lektionstid och hemma. Alternativa teorier, synsätt och perspektiv uppmuntras genom hela kursen. Du möter uppdragsgivare, strateger och kreatörer som delar med sig av sina erfarenheter och sitt kunnande inom respektive område och hur de samverkar i olika sammanhang. Samtliga föreläsare är aktiva i branschen.
Du kommer att få genomföra ett projekt som löper under större delen av kursen, utöver lektionstid, tillsammans med kursdeltagare som läser Copywriting. Det är en unik möjlighet att få arbeta i ett kreativt team med ett skarpt kunduppdrag.
Det här får du
Kursen ger dig en allmän orientering samt grundläggande praktiska kunskaper och färdigheter inom följande områden:
- Kommunikationsanalys och planning
- Varumärkesidentitet och strategisk kommunikation
- Design Thinking, konceptutveckling och kreativa processer
- Art direction
- Digital design och UX
- Film
Utöver schemalagd studietid ges en lektion med kundbrief och ett handledningstillfälle tillsammans med Copywriting-klassen.
Den här kursen vänder sig till dig som har grundläggande kunskaper inom Art Direction eller grafisk formgivning och som nu vill utveckla din strategiska och konceptuella kompetens.
- Ämne
- Kreativitet & design
- Nivå
- Professional
- Format
- Kvällstid
- Språk
- Svenska
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 29 000 SEK (exkl. moms)36 250 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Fredag 15 november
- Start
- Tisdag 4 mars 2025
- Slut
- Tisdag 13 maj 2025
- Lektionstid
- 30 timmar
- Egenstudier
- 2,5-5 timmar per vecka
- Kursdatum
Kursstart, som är gemensam med övriga kvällskurser är på tisdagen den 4/3, kl 17:30-21:00. Därefter är kursen på följande tisdagar: 11/3, 18/3, 25/3, 1/4, 8/4, 15/4, 29/4, 6/5 och 13/5 kl, 18:00-21:00. Utöver dessa kvällar tillkommer 2 handledningstillfällen på kvällstid
Behöver jag några förkunskaper?
Den här kursen vänder sig till dig som har grundläggande kunskaper inom Art Direction eller grafisk formgivning och som nu vill utveckla din strategiska och konceptuella kompetens. Du hanterar layoutprogram som Indesign eller motsvarande. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här kursen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV). Samt en A4-sida med exempel på tre egna arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
29 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
36 250 kronor
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information?
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.
Kursansvarig
Robert Hedlund
Art Director, Design Director och Brand Manager som leder uppdrag inom varumärkesstrategi och kreativt ledarskap.
Tidigare kursdeltagare
Relaterade artiklar
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
Inspiration för dig som söker nytt jobb
Här har vi samlat tips och inspiration till dig som blivit permitterad, är mellan jobb eller funderar på att söka nya utmaningar.
Forskare och illustratör – en perfekt kombination
Sandra Haraldson gick kursen Illustration på Berghs under hösten 2023. Här berättar hon om utbildningen och sitt jobb.
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!