
Art Direction
- Kommunikationsanalys
- Konceptutveckling
- Art Direction
Ta dina kunskaper inom art direction och grafisk formgivning vidare. Fördjupa dig inom strategi, koncept och visuellt genomförande. Med den här kursen på ditt CV är du väl förberedd för att fortsätta din karriär som Art Director.
9 mar - 11 maj
*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.
Om kursen
Den här kursen ger dig insikter, inspiration och färdigheter för att hantera projekt från uppdragsbeskrivning till hantverksmässigt genomförande. För att du ska få djupare förståelse för de teorier och processer som påverkar det strategiska och konceptuella arbetet är kursen uppbyggd kring att lösa olika typer av kommunikativa utmaningar på ett kreativt sätt. Utmaningarna kan kräva utveckling av till exempel marknadskommunikationen, produkten eller tjänsten för att skapa nya eller förbättrade kunderbjudanden.
Kursen varvar teoretiska pass med workshops och övningar. Teori omsätts till praktik genom individuella uppgifter och grupparbeten som löses under lektionstid och hemma. Alternativa teorier, synsätt och perspektiv uppmuntras genom hela kursen. Du möter uppdragsgivare, strateger och kreatörer som delar med sig av sina erfarenheter och sitt kunnande inom respektive område och hur de samverkar i olika sammanhang. Samtliga föreläsare är aktiva i branschen.
Du kommer att få genomföra ett projekt som löper under större delen av kursen, utöver lektionstid, tillsammans med kursdeltagare som läser Copywriting. Det är en unik möjlighet att få arbeta i ett kreativt team med ett skarpt kunduppdrag.
Vem är kursen för?
Den här kursen vänder sig till dig som har grundläggande kunskaper inom Art Direction eller grafisk formgivning och som nu vill utveckla din strategiska och konceptuella kompetens.
Kursansvarig
Robert Hedlund, Creative Director. Robert har erfarenhet från reklambyrå, designbyrå, inhousebyråer och marknadsavdelningar med en bakgrund som Art Director, Design Director, Creative Director, Brand Strategist och Creative Brand Manager.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Den här kursen vänder sig till dig som har grundläggande kunskaper inom Art Direction eller grafisk formgivning och som nu vill utveckla din strategiska och konceptuella kompetens. Du hanterar layoutprogram som Indesign eller motsvarande. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här kursen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV). Samt en A4-sida med exempel på tre egna arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
33 750 kronor
Studieavgift exkl. moms
27 000 kronor
Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!
9 mar - 11 maj
*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.
Övrig information
OBS! DENNA KURS GES ONLINE (på samma datum och tider som anges ovan)
Genom vår plattform Canvas och videoverktyg Zoom kan vi genomföra liveföreläsningar, lägga upp förinspelad video, säkerställa samtal i grupper mm. För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling.
Det här får du
Kursen ger dig en allmän orientering samt grundläggande praktiska kunskaper och färdigheter inom följande områden:
- Kommunikationsanalys och planning
- Design Thinking, konceptutveckling och kreativa processer
- Art direction
- Digital design och UX
- Rörlig media
Utöver schemalagd studietid ges en lektion med kundbrief och ett handledningstillfälle tillsammans med Copywriting-klassen.
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information?
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.