Digital innehållsstrategi
- Mål och mätpunkter
- Innehållsstrategi
- Beteenden på webben
Att finnas på Internet är inte detsamma som att höras – och att formulera sig kreativt är tyvärr inte någon garanti för att nå fram. Men med rätt strategi för hur kommunikationen ska gå till och med användarens upplevelser i fokus kan du börja skapa framgångsrik närvaro på nätet.
16 okt - 20 nov 2024
Onsdagarna 16/10, 23/10, 6/11, 13/11 och 20/11 kl 13.00-17.00
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Om kursen
Internet svämmar över av webbplatser med innehåll som ingen läser. Bakom kulisserna kämpar webbredaktörer och innehållsarbetare med att försöka göra något bra av sin webb trots knappa resurser, otydliga krav och en känsla av att inte bli tagen på allvar inom organisationen. Innehållsstrategi eller Content Strategy som det ofta benämns, är kittet mellan verksamhetens mål för webben, besökarens behov och innehållsarbetarnas förmåga att arbeta effektivt med rätt saker.
En genomtänkt innehållsstrategi utgör grunden till en framgångsrik webbnärvaro över tid. Som innehållsstrateg ansvarar du för att webben har det innehåll som ger bäst effekt för er verksamhet. För att lyckas med det behöver du ha insikt i hur besökare beter sig på webben i allmänhet och hur de reagerar på ditt innehåll i synnerhet. På kursen kommer du att utgå från innehåll du känner till idag och lära dig hur du kan utforma en innehållsstrategi baserat på de förutsättningar och behov som gäller inom din verksamhet. Unikt för denna innehållskurs är att vi tar stor hänsyn till användarnas upplevelser (UX) av ditt innehåll.
Vem är kursen för?
Kursen riktar sig till dig som idag arbetar som kommunikatör och/eller webbstrateg på en marknadsavdelning eller informationsavdelning samt till dig som idag arbetar som webbansvarig eller webbredaktör. För att få ut maximalt av den här kursen är det bra om du har erfarenhet eller kommit i kontakt med innehållsarbete för webb. Du som idag inte jobbar med innehållsfrågor men brinner för kommunikation och vill avancera till innehållsstrateg är givetvis också mycket välkommen.
Kursansvarig

Anna Lantz
Content Lead på Systembolaget.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
För att få ut maximalt av den här kursen är det bra om du har erfarenhet eller kommit i kontakt med innehållsarbete för webb. Du som idag inte jobbar med innehållsfrågor men brinner för kommunikation och vill avancera till innehållsstrateg är givetvis också mycket välkommen. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor
Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor
Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!
Det här får du
Hitta dina innehållsdiamanter
• Det digitala jaget
• Mål och mätpunkter för innehåll som ger effekt
Lär känna din besökare
• Beteenden på webben, användningstester, analys av webbstatistik och nudging
Verktyg för styrning och effektivare arbetsprocess
• Nuläge och vanliga problem
• Verktyg och metoder för att arbeta effektivare.
Utformning av webbinnehåll och innehållsstrategi
• Vilket innehåll fungerar på webben?
• Hur når du dina besökare? Digitala kanaler och SEO
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.
Kontakta oss om du har några frågor!

Tidigare kursdeltagare
”Kursen har varit väldigt givande och inspirerande! "
