Digital innehålls­strategi

Berghs Professional

  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • 20 timmar

Att finnas på Internet är inte detsamma som att höras – och att formulera sig kreativt är tyvärr inte någon garanti för att nå fram. Men med rätt strategi för hur kommunikationen ska gå till och med användarens upplevelser i fokus kan du börja skapa framgångsrik närvaro på nätet.

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 16 feb 2018

Datum: 8 mar 2018 – 12 apr 2018

Sista ansökningsdag: 16 feb 2018

Hur: Dagtid

Antal timmar: 20

Egen studietid: ca 5

Kursdatum: Torsdagarna 8/3, 15/3, 29/3, 5/4 1och 12/4, kl 13.00-17.00.

Om kursen

Internet svämmar över av webbplatser med innehåll som ingen läser. Bakom kulisserna kämpar webbredaktörer och innehållsarbetare med att försöka göra något bra av sin webb trots knappa resurser, otydliga krav och en känsla av att inte bli tagen på allvar inom organisationen. Innehållsstrategi eller Content Strategy som det ofta benämns, är kittet mellan verksamhetens mål för webben, besökarens behov och innehållsarbetarnas förmåga att arbeta effektivt med rätt saker.

En genomtänkt innehållsstrategi utgör grunden till en framgångsrik webbnärvaro över tid. Som innehållsstrateg ansvarar du för att webben har det innehåll som ger bäst effekt för er verksamhet. För att lyckas med det behöver du ha insikt i hur besökare beter sig på webben i allmänhet och hur de reagerar på ditt innehåll i synnerhet. På kursen kommer du att utgå från innehåll du känner till idag och lära dig hur du kan utforma en innehållsstrategi baserat på de förutsättningar och behov som gäller inom din verksamhet. Unikt för denna innehållskurs är att vi tar stor hänsyn till användarnas upplevelser (UX) av ditt innehåll.

Vem är kursen för?

Kursen riktar sig till dig som idag arbetar som kommunikatör och/eller webbstrateg på en marknadsavdelning eller informationsavdelning samt till dig som idag arbetar som webbansvarig eller webbredaktör. För att få ut maximalt av den här kursen är det bra om du har erfarenhet eller kommit i kontakt med innehållsarbete för webb. Du som idag inte jobbar med innehållsfrågor men brinner för kommunikation och vill avancera till innehållsstrateg är givetvis också mycket välkommen.

8 mar 2018 – 12 apr 2018

Sista ansökningsdag är 16 feb 2018

Hur: Dagtid
Antal lektionstimmar: 20
Egna studietimmar: ca 5
Kursdatum: Torsdagarna 8/3, 15/3, 29/3, 5/4 1och 12/4, kl 13.00-17.00.
Ansök nu Sista ansökningsdag är 16 feb 2018

Det här får du

Hitta dina innehållsdiamanter
• Det digitala jaget
• Mål och mätpunkter för innehåll som ger effekt

Lär känna din besökare
• Beteenden på webben, användningstester, analys av webbstatistik och A/B-tester

Verktyg för styrning och effektivare arbetsprocess
• Nuläge och vanliga problem
• Verktyg och metoder för att arbeta effektivare.
• Rollbeskrivning för innehållsarbetare

Utformning av webbinnehåll och genomgång av en innehållsstrategi
• Vilket innehåll fungerar på webben?
• Hur når du dina besökare? Digitala kanaler och SEO
• Innehåll tillgängligt i alla enheter

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.

Kursansvarig

Anna.lantzAnna Lantz, innehållsstrateg och UX-designer på Valtech. Anna har över 15 års erfarenhet av att utforma framgångsrika webbplatser för ett femtiotal olika företag utifrån användarnas såväl som verksamhetens behov. Hon har hållit ett flertal utbildningar inom innehållsstrategi, webbpublicering och storytelling.

”Kursen har varit väldigt givande och inspirerande! "

Elin Andersson

Elin Andersson

Jag har haft stor nytta och hjälp med att fokusera på rätt saker när vi utformar våra webbsidor och att hitta ”diamanterna” i vår verksamhet.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att få ut maximalt av den här kursen är det bra om du har erfarenhet eller kommit i kontakt med innehållsarbete för webb. Du som idag inte jobbar med innehållsfrågor men brinner för kommunikation och vill avancera till innehållsstrateg är givetvis också mycket välkommen.

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Senast i samband med sista ansökningsdag får du besked.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

28 750 kronor

Studieavgift exkl. moms

23 000 kronor

Datum

16 feb

Sista datum för ansökan

8 mar

Kursstart

20

Lektionstimmar