Kurser

Digital innehålls­strategi

  • Scope, mätpunkter och mål
  • Modeller, arbetssätt och generativ AI
  • Målgrupper och användarbeteenden

Att finnas på Internet är inte detsamma som att höras – och att formulera sig kreativt är tyvärr inte någon garanti för att nå fram. Men med rätt strategi för hur kommunikationen ska gå till och med användarens upplevelser i fokus kan du börja skapa framgångsrik närvaro på nätet.

Format
Dagtid
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
35 000 SEK (inkl. moms)
28 000 SEK (exkl. moms)
Ansök innan
Fredag 30 augusti
Start
Onsdag 16 oktober
Slut
Onsdag 20 november
Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

En digital innehålls­strategi görs ofta i samband med någon typ av förändring men kan också vara ett bra verktyg för att skapa samsyn kring sådant som redan är på plats.

Strategins framgång är helt beroende av hur den tas emot av ditt team men också av chefer och ledningsgrupper. Under kursen kommer du att lära dig hur du kan möta användarnas behov samtidigt som du arbetar mot organisationens mål.

Du får möjlighet att arbeta med ett eget case eller utforma en innehålls­strategi baserat på din verksamhets specifika behov. Vi kommer att lägga stor vikt vid att identifiera framgångsfaktorer samt träna på att presentera och förankra strategin i organisationen.

Det här får du

  • Sätta scope och välja mätpunkter. 
  • Ta del av modeller och arbetssätt. 
  • Använda generativ AI som bollplank och verktyg. 
  • Framgångsfaktorer för en lyckad strategi. Intern förankring och presentationsteknik.
  • Användarcentrerat arbetssätt (UX och användningstester).
  • Uppföljning och rapportering.

Kursen riktar sig till dig som idag arbetar som kommunikatör och/eller webbstrateg på en marknadsavdelning eller informationsavdelning samt till dig som idag arbetar som webbansvarig eller webbredaktör. För att få ut maximalt av den här kursen är det bra om du har erfarenhet eller kommit i kontakt med innehållsarbete för webb. Du som idag inte jobbar med innehållsfrågor men brinner för kommunikation och vill avancera till innehållsstrateg är givetvis också mycket välkommen.

Ämne
Strategi & analys
Nivå
Professional
Format
Dagtid
Språk
Svenska
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
35 000 SEK (inkl. moms)
28 000 SEK (exkl. moms)
Ansök innan
Fredag 30 augusti
Start
Onsdag 16 oktober
Slut
Onsdag 20 november
Lektionstid
20 timmar
Egenstudier
Ca 5 timmar per vecka
Kursdatum

Onsdagarna 16/10, 23/10, 6/11, 13/11 och 20/11 kl 13.00-17.00

Behöver jag några förkunskaper?

För att få ut maximalt av den här kursen är det bra om du har erfarenhet eller kommit i kontakt med innehållsarbete för webb. Du som idag inte jobbar med innehållsfrågor men brinner för kommunikation och vill avancera till innehållsstrateg är givetvis också mycket välkommen. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.

Kursansvarig

Lisa Bydler

Lisa Bydler

Konsult på Curious Mind

Tidigare kursdeltagare

Kursen har varit väldigt givande och inspirerande!

Jag har haft stor nytta och hjälp med att fokusera på rätt saker när vi utformar våra webbsidor och att hitta ”diamanterna” i vår verksamhet.

Elin Andersson
Digital innehålls­strategi - elin andersson

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Utbildningskoordinator

Stina Svärd