Artiklar

5 tips på hur du tar datadrivna beslut inom marknads­föring

Ignacio.Varas

Ignacio Varas är kursansvarig för Datadriven marknads­föring Start på Berghs. Här delar han en steg för steg-guide på hur du förbättrar din förmåga att fatta datadrivna beslut inom marknads­föring. Från att sätta mätbara affärsmål till att identifiera viktiga indikatorer och koppla dem till relevanta datakällor.

Hej Ignacio! Vem är du?

– Jag är en före detta simlärare från Västkusten som letade sig till Stockholm för att plugga marknads­föring. Började min karriär i startup­världen för att sedan arbeta på Cancerfonden med growth och nu är jag Player Growth Manager på Avalanche Studios. Jag är även kursansvarig för kvällskursen Datadriven marknads­föring Start här på Berghs. Väldigt roligt!

SÅ tar DU datadrivna beslut inom marknadsföring:

1. Identifiera vilka nyckeltal som är viktiga

När det kommer till marknads­föring så finns det siffror i mängder, långt ifrån alla siffror har volymen eller vikten som krävs för att göra en skillnad på affären. Samspela med intressenter på olika avdelningar, be om access till deras analysverktyg och börja bekanta dig med vilka nyckeltal som spelar roll.

2. Lär dig tolka hur marknadsinsatser påverkar nyckeltalen

Vad händer med nyckeltalen när vi slänger in slänger in ved i kaminen? Ökar trafiken i Tyskland men ingen handlar, men i Nederländerna handlar fler utan någon marknads­föring? Se bortom kampanjen och dyk ner i nyckeltalen. Vad var det som hände och varför?

3. Titta på datan över tid för att förstå effekterna

För att ta välgrundade beslut måste vi kontextualisera datan i tid, alltså jämföra hur det såg ut innan, hur det såg ut under och hur det såg ut efter. Gör du inte detta riskerar du antingen att ta glädjebeslut (oj det gick så bra, vi ökar budgeten, oj vad dåligt det gick) eller kanske helt missar en möjlighet att tälja guld.

4. Ställ frågor

Närma dig datadrivet beslutsfattande med ett barns nyfikenhet. Ställ frågor till domänexperter för att förstå deras verklighet men också frågor till dig själv. Vad betyder egentligen siffrorna du har framför dig och kan de betyda någonting annat?

5. Dokumentera

När vi tar datadrivna beslut leder det oftast till att något antingen händer eller inte händer, en kampanj kan prestera bättre, sämre eller helt sakna effekt. Dokumentation är nyckeln för att minnas vilka ändringar vi har gjort så att vi kan ta ännu bättre beslut nästa gång.

Vill du lära dig mer?

Gå kursen Datadriven marknads­föring Start på Berghs.