Inter­aktions­design

Berghs Professional

  • Distans_Piktogram Distans

Vi möts dagligen av dåliga upplevelser på webben vilket gör användare frustrerade och att företag går miste om värdefulla affärer, helt i onödan. Här lär du dig varför detta sker och vad du kan göra för att skapa en fantastisk användarupplevelse!

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 30 aug 2019

Datum: 8 okt 2019 – 3 dec 2019

Sista ansökningsdag: 30 aug 2019

Hur: Distans

Egna studietimmar: ca 10 timmar per vecka

Kursdatum: Start online 8/10 kl 14.00-16.00 Avslut online 3/12 kl 14.00-16.00

Plats: Den här kursen hålls på distans

Om kursen

Ett användarcentrerat arbetssätt handlar om att förstå användarens förutsättningar, problem och önskemål, för att därefter kontinuerligt utvärdera att lösningen som tas fram uppfyller användarnas faktiska behov. I denna kurs får du lära dig hur du konkret går tillväga för att med användaren i fokus designa och testa användbarheten för en interaktiv prototyp för en digital tjänst.

User experience (UX) design är ett begrepp som används både flitigt och spretigt på grund av att det är så brett. Det innefattar allt från marknadsanalys och affärsutveckling; till digitala och fysiska användargränssnitt; till grafisk design och marknadsföring; till relaterade tjänster som kundservice och support. Dessa är alla komponenter som direkt eller indirekt formar användarens upplevelse av en tjänst eller produkt. Ett framgångsrikt utvecklingsteam består av flera olika typer av kompetenser som alla bidrar till det man bygger och interaktionsdesignerns ansvar är att se till att användaren alltid hålls i fokus genom hela processen.

Interaktionsdesignern fokuserar på att skapa förståelse för användarnas behov, ta fram användningsfall och informationsarkitektur, skapa skisser av gränssnittet (ofta så kallade wireframes) för att ta reda på vilket innehåll och funktionalitet som krävs i det digitala gränssnittet. Interaktionsdesignern bygger interaktiva prototyper för att tidigt i designprocessen validera eller förkasta antaganden kring designen. Detta görs med hjälp av enkäter, intervjuer, observationsstudier och användbarhetstester, med representanter för tjänstens målgrupp.

I kursen blandar vi teori och praktik för att lära oss om användarflöden och navigation, responsiv design, formulärdesign, tillgänglighet med mera. Du kommer att få lära dig verktyg och metoder för att själva kunna genomföra intervjuer och efterforskning och skapa wireframes. Vid kursens slut kommer du själv ha planerat, byggt och testat en interaktiv prototyp via en typisk designprocess för digitala tjänster.

Vem är kursen för?

Kursen riktar sig till dig som har arbetat i det digitala landskapet ett tag och vill designa för riktigt bra användarupplevelser till nya, eller befintliga tjänster. Du jobbar idag som t.ex. produktägare, projektledare, grafisk designer, utvecklare eller liknande. Kanske jobbar du på ett företag vars webbplats eller mobil-app är en viktig del av verksamheten, och vars användarupplevelse du vill förbättra, eller så jobbar du på en designbyrå och vill bredda din kompetens för att projekten ska bli roligare och mer utmanande. Du ska ha viss vana av verktyg som Sketch, Adobe XD, Figma, Framer X, Invision Studio eller motsvarande ritverktyg som är till för att skapa digitala skisser och interaktiva prototyper.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.

8 okt 2019 – 3 dec 2019

Sista ansökningsdag är 30 aug 2019

Hur: Distans
Egna studietimmar: ca 10 timmar per vecka
Kursdatum: Start online 8/10 kl 14.00-16.00 Avslut online 3/12 kl 14.00-16.00
Plats:

Den här kursen hålls på distans

Ansök nu Sista ansökningsdag är 30 aug 2019

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja

Övrig information

För kursen behöver du tillgång till dator med kamera och mikrofon (för våra två videokonferenser) och en bra internetuppkoppling. I veckan före kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform. Det är via denna som kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

Det här får du

  • Introduktion till Interaktionsdesign (IxD)
  • Intervjua användare och göra efterforskning kring deras behov
  • Skapa användarflöde och informationsarkitektur
  • Skapa wireframes – Skisser för gränssnittet som fokuserar på innehåll och funktionalitet
  • Lära dig om usability – Vad som gör gränssnitt enkla att lära sig och kännas intuitiva
  • Responsiv design – Att designa för olika enheter och skärmar
  • Prototyper – Att omsätta statiska wireframes till interaktiva prototyper
  • Användbarhetstester – Att låta användare testa en interaktiv prototyp

Att läsa på distans

En distanskurs är perfekt för dig som vill kunna studera när och var du vill. Du läser din kurs via vår webbaserade utbildningsplattform och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 h/vecka. Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

Du får personlig feedback (ej Berghs intro) och har direktkontakt med din lärare och dina kurskamrater via plattformen. Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback. Kursstart och -avslut är på bestämda tidpunkter (se ovan vad som gäller för denna kurs). Kursstart och -avslut är viktiga kurstillfällen med ämnesintroduktion respektive redovisning av slutarbeten. Videomöten/-föreläsningar filmas och finns tillgängliga under terminen. Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta i start eller avslut.

Kursansvarig

Samuel.FareboSamuel Farebo, Interaktionsdesigner på Making Waves.

För kursen behöver du tillgång till dator med kamera och mikrofon (för våra två videokonferenser) och en bra internetuppkoppling. I veckan före kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform. Det är via denna som kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

  • Introduktion till Interaktionsdesign (IxD)
  • Intervjua användare och göra efterforskning kring deras behov
  • Skapa användarflöde och informationsarkitektur
  • Skapa wireframes – Skisser för gränssnittet som fokuserar på innehåll och funktionalitet
  • Lära dig om usability – Vad som gör gränssnitt enkla att lära sig och kännas intuitiva
  • Responsiv design – Att designa för olika enheter och skärmar
  • Prototyper – Att omsätta statiska wireframes till interaktiva prototyper
  • Användbarhetstester – Att låta användare testa en interaktiv prototyp

En distanskurs är perfekt för dig som vill kunna studera när och var du vill. Du läser din kurs via vår webbaserade utbildningsplattform och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 h/vecka. Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

Du får personlig feedback (ej Berghs intro) och har direktkontakt med din lärare och dina kurskamrater via plattformen. Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback. Kursstart och -avslut är på bestämda tidpunkter (se ovan vad som gäller för denna kurs). Kursstart och -avslut är viktiga kurstillfällen med ämnesintroduktion respektive redovisning av slutarbeten. Videomöten/-föreläsningar filmas och finns tillgängliga under terminen. Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta i start eller avslut.

Samuel.FareboSamuel Farebo, Interaktionsdesigner på Making Waves.

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande. Ett krav är att du har viss vana av verktyg som Sketch, Adobe XD, Figma, Framer X, Invision Studio eller motsvarande ritverktyg som är till för att skapa digitala skisser och interaktiva prototyper. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Studieavgift inkl. moms
30 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
24 000 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande. Ett krav är att du har viss vana av verktyg som Sketch, Adobe XD, Figma, Framer X, Invision Studio eller motsvarande ritverktyg som är till för att skapa digitala skisser och interaktiva prototyper. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

30 000 kronor

Studieavgift exkl. moms

24 000 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!