Artiklar

5 viktiga egenskaper för att lyckas med UX-design

anna trulsson-artikel

Anna Trulsson är kursansvarig för distanskursen Gränssnittsdesign/UX på Berghs. Här berättar Anna hur hon hittade sin plats i designvärlden och listar 5 viktiga egenskaper för att lyckas med UX-design.

Skrivet av Anette Hamel
Juni 14, 2024
anna.trulsson

Anna Trulssons yrkesbana började med design för print, varumärkesidentitet och bildspråk. Hon jobbade som art director i många år innan hon började snegla på UX-arna i korridoren och kände sig lockad av deras värld. För att styra om gick hon två kurser på Berghs och fick därefter jobb som UX- och UI designer på Ving. I och med karriärbytet till UX föll allt på plats och Anna hittade sin rätta plats i designvärlden. Sedan första UX-jobbet har hon utforskat rollen både som konsult på inUse och anställd på Avanza. Numera kör hon eget.

– Jag brukar säga att alla kan lära sig UX-verktyg och designknep, men det är själva tankesättet som avgör om du som designer eller ni som organisation kommer att lyckas med UX. Det handlar alltså om både dina personliga egenskaper som designer och hela organisationens mindset. 2021 hörde jag Ghaida Zahran, produktdesignchef på Netflix, prata på UX-konferensen From Business to Buttons. Även om det var ett tag sedan, är det en sak från hennes snack som jag fortfarande inspireras av: vikten av att odla en "Culture of Curiosity”.

5 viktiga egenskaper för att lyckas med UX-design

Nyfikenhet

Även om det finns otaliga modeller och "best practices" är det ingen som sitter på alla svar när det gäller UX. Allting beror på. Varje designutmaning är unik, varje målgrupp har sina specifika behov och varje organisation sina egna mål och tekniska förutsättningar. Min vanligaste replik på jobbet är: "Jag vet inte, låt oss ta reda på det." Ett nyfiket mindset blir din främsta tillgång, både som designer och organisation.

Om du dessutom har chansen att jobba med en lärandekultur där ni tar tillvara på både lyckade och mindre lyckade initiativ kan du egentligen inte misslyckas. Så länge du lärde dig något var initiativet en framgång, oavsett om du kom dit du hade tänkt eller inte.

Empati

Empati är förmågan att förstå andras känslor och upplevelser. Det är alltså en livsviktig egenskap för att kunna ställa sig i användarnas skor för en stund. Men det är inte bara användaren du behöver förstå; du måste också kunna förstå och värdesätta andras perspektiv inom organisationen. UX blir som bäst när du samlar kunskap från olika delar av affären och tillsammans med kundinsikter kokar ner det till design i tätt samarbete med dina utvecklare.

Ödmjukhet

Ett av mina bästa tips inom UX är att vara ödmjuk inför att du kan ha fel. Eller ännu bättre, att känna dig peppad när du har fel! Det betyder ju att du har lärt dig något nytt. Dela gärna dina misstag med dina kollegor så att de också får ta del av denna nya, värdefulla kunskap.

Klarsynthet

Vi människor är inte alltid så smarta och rationella som vi tror. Vi hamnar lätt i tankefällor som kan vara bra att vara medveten om som designer. Exempelvis så tenderar vi att leta efter insikter som bekräftar våra egna åsikter när vi gör research, tror att vår egen upplevelse är vanligare än den faktiskt är och kärar ner oss lite extra i våra egna idéer. Här gäller det att kunna ta ett steg tillbaka, se på sin design med klar blick och våga ha ihjäl en darling eller två längs vägen, även om det svider.

Mod och stora hjärtan

Ibland är inte användarnas bästa samma sak som affärens bästa. Här blir din uppgift som designer eller designorganisation att ta beslut med hjärtat på rätt ställe och att våga stå upp för din sak! Bara för att vi har kunskap om webbpsykologi och hur vi kan påverka användare med vår design betyder det inte att vi ska använda den för att få användare att köpa mer än vad de hade tänkt, spendera mer tid framför sin skärm än de egentligen vill eller behålla en prenumeration som de inte längre använder. Med stor kunskap kommer stort ansvar, så använd den på rätt sätt!

Fotograf: Anna Bengtsdotter