Webbanalys och konvertering

Berghs Professional

  • Kvällskurs_Piktogram Kvällstid
  • 30 timmar

Google Analytics är installerat på över 10 miljoner sajter idag, ändå är det förvånansvärt få som använder kraften från verktyget. Med insikter från webbanalysverktyg kan du förbättra kundupplevelsen, öka försäljningen och till och med ändra visionen för ditt företag.

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 30 aug 2017

Datum: 20 sep 2017 – 27 nov 2017

Sista ansökningsdag: 30 aug 2017

Hur: Kvällstid

Antal timmar: 30

Egen studietid: 2,5-5 / vecka

Kursdatum: Gemensam start onsdag den 20/9, därefter måndagar 25/9, 2/10, 9/10, 16/10, 23/10, 6/11, 13/11, 20/11, 27/11. kl 18-21

Om kursen

Förr köpte vi tidningsannonser och delade ut flyers för att driva trafik till en fysisk butik, idag köper vi banners och arbetar med sociala medier för att driva trafik till våra sajter. För många blir sajten kärnan i verksamheten vilket skapar nya möjligheter, eftersom allt blir mätbart. Möjligheter som gör att vi kan ta bättre och mer välgrundade affärsbeslut, samt jobba med konvertering av besökare till kunder på en helt ny nivå.

För att skapa en bra digital kundupplevelse måste du hitta harmoni mellan vad kunden vill göra och vad du vill att kunden ska göra. I kursen Webbanalys och konvertering får du lära dig vad, varför och hur du mäter samt hur du kan jobba med att förbättra den data du ser. Du får lära dig omvandla affärsmål till digitala mål och ta reda på vad som är kundens mål. Med hjälp av webbanalys kan du sedan hitta sätt att förbättra kundupplevelsen, öka konverteringen/försäljningen och nå de mål du satt upp.

Under kursen kommer ni arbeta enskilt och i grupp med att samla in och analysera data samt testa på att sätta upp A/B tester och multivariata tester. Du kommer lära dig ta fram data för att ta beslut, samt se hur stor effekt tillsynes obefintliga ändringar kan ha på konverteringen.

Med hjälp av föreläsare som jobbar dagligen med analys, optimering och konvertering får du insikt i hur olika företag använder webbanalys och konvertering i både det operativa och strategiska arbetet i deras organisationer. Efter avslutad kurs kommer du ha kunskap som gör att du kan förbättra er sajt och nå era mål.

Vem är kursen för?

Kursen riktar sig till dig som vill börja eller nyligen har börjat arbeta med webbanalys och konvertering, oavsett om du vill analysera e-handel, en egen sajt eller en informationssajt.

20 sep 2017 – 27 nov 2017

Sista ansökningsdag är 30 aug 2017

Hur: Kvällstid
Antal lektionstimmar: 30
Egna studietimmar: 2,5-5 / vecka
Kursdatum: Gemensam start onsdag den 20/9, därefter måndagar 25/9, 2/10, 9/10, 16/10, 23/10, 6/11, 13/11, 20/11, 27/11. kl 18-21
Ansök nu Sista ansökningsdag är 30 aug 2017

Det här får du

  • Introduktion till webbanalys och konvertering
  • Lära dig hur du tar fram och implementerar mål, målvärden och KPI:er
  • Se exempel på kvantitativ och kvalitativ analys av webben
  • Sätta upp optimerings- och konverteringsexperiment
  • Lära dig konfigurera dashboards, rapportering och presentation
  • Grunder i Google Analytics, Visual Webite Optimiser och andra relevanta verktyg

Utöver schemalagd studietid ges två handledningstillfällen.

 

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information?

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.

Kursansvarig

annelie-nasAnnelie Näs, produktägare och medgrundare till aQlue. Annelie är en entreprenör som brinner för att skapa grymt bra digitala kundupplevelser. Hon har under de senaste åren jobbat med bland annat Halebop, Odd Molly och Elite Hotels. Hon är ofta anlitad som föreläsare inom webbanalys, mobil e-handel och konvertering.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Kursen riktar sig till dig som vill börja eller nyligen har börjat arbeta med webbanalys, oavsett du vill analysera e-handel, en personlig sajt eller en informationssajt. Kanske är du van att ta emot olika rapporter och statistik, och nu behöver kunskap att tolka dessa.

Skicka också med

Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här kursen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV).

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

31 250 kronor

Studieavgift exkl. moms

25 000 kronor

Datum

30 aug

Sista datum för ansökan

20 sep

Kursstart

30

Lektionstimmar