Anna Lantz

Gör?

Content Lead & Site Content Manager på Systembolaget.

Bakgrund

Jag har haft många olika roller inom den digitala världen genom åren. Framförallt brinner jag för innehåll som ger grymma användarupplevelser (UX). Jag har mött och utbildat 100-tals redaktörer och beställare i konsten att leverera rätt innehåll till rätt person i rätt tid. Utmaningarna har varit många men även genombrotten och de sanna lösningarna som ger nytta direkt. Innan min nuvarande tjänst var jag UX-designer och innehållsstrateg på Valtech. Jag har sen barnsben älskat att berätta historier och använder ofta storytelling i mitt jobb såväl som i den kurs jag håller på Berghs.

Vad inspireras du av?

Att möta andra med liknande utmaningar och tillsammans hitta lösningar på verkliga problem. Jag älskar att ställa frågan ”varför då?” till mig själv såväl som andra för att få en djupare förståelse för ett ytligt problem.

Har du någon hobby/vad gör du på fritiden?

På fritiden skriver och säljer jag sagokalendrar för barn. Det började med att mina egna barn ville ha presentkalendrar och jag tyckte att det var enklare att skriva ihop en saga i 24 delar än att slå in en massa krafs.

Har du någon förebild?

Jag gillar Gerry Mc Govern som i många år kämpat för kundanpassat innehåll på webben. En av hans visdomsord är ”Wasting your customers time is the biggest sin you can commit on the web”.

Berätta om ett roligt minne från Berghs!

Under ett av kurspassen får deltagarna genomföra användningstester och dynamiken och energin som uppstår i klassrummet är helt fantastisk . En lika bra upplevelse varje gång som jag kommer minnas länge.

Har du något bra karriärtips som du vill dela med dig av?

Jag försöker alltid gå till botten med vad det verkliga problemet är när vi behöver hitta en lösning. För att göra det kan det hjälpa att ställa sig frågan varför fler gånger i rad för att nå ner till orsaken på problemet och där hitta svaret. Glöm inte att förankra saker du vill driva igenom. Organisationen kan vara svår att ta sig igenom och lär dig vilka vägar som leder dig fram utan att trampa på för många tår som stänger vägarna framåt för dig.

Varför valde du att bli kursansvarig på Berghs?

Jag tyckte det saknades en kurs som går igenom orsaker till problem med webbinnehåll idag och hur man med hjälp av en genomtänkt innehållsstrategi och insikter om UX och användbarhet, kan bli bättre på att jobba med innehåll för webb.

Vad vet vi inte om dig?

Jag är synestetiker. Jag ser bokstäver och siffror i olika färger vilket är väldigt praktiskt när jag ska komma ihåg koder och sifferkombinationer.

 

Anna.lantzAnna Lantz

Ansvarig för dagkursen Digital innehållsstrategi på Berghs.