Kursansvariga

Denna person är inte längre kursansvarig.      Här hittar du Berghs aktuella kursutbud

Gustaf Furusten

Gör?

UX & UI designer, Art Director och Motion Designer på Gullers Grupp.

Bakgrund

Jag är en självutnämnd nörd som bor i Uppsala, pendlar till Stockholm men kommer från Nyköping. Jag flyttade från Nyköping och började plugga till en kanditatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap på Uppsala Universitet. Under tiden jag studerade startade jag två företag som jag drev vid sidan om, ett för frilansande med design och ett för musikproduktion. Genom detta jobbade jag ett tag med olika stora skivbolag som Sony Music Sweden och Spinnin’ Records, samt hamnade i många redaktionella- och topplistor med min musik.

Efter studierna i Uppsala fortsatte jag vidare och läste programmet Design Lead på Hyper Island innan jag landade det jobb jag har nu på Gullers Grupp. På Gullers har jag hunnit jobba på ett gäng spännande projekt som har vunnit priser i Epica, European Excellence Awards, Digital Communications Awards och Swedish Content Awards. Jag har hållit föreläsningar på Berghs och Hyper Island om design och kommer nu fortsätta föreläsa i design inom Growth Marketing som lärare och kursansvarig.

Vad inspireras du av?

Jag har den otroliga lyxen att få jobba med flera områden jag verkligen brinner för, de olika hattarna jag har för tillfället är UX & UI Designer, Growth Marketing Lärare, Art Director, Motion Designer och musikproducent. Den möjligheten och variationen inspirerar mig dagligen då jag kan ta lärdomar och metoder från alla områden och applicera dem på nya uppdrag där det lämpar sig.

Har du någon hobby/vad gör du på fritiden?

På fritiden så producerar jag musik, lär mig jazz-piano och meckar med gamla klockor.

Varför valde du att bli kursansvarig på Berghs?

Jag har tidigare varit gästlärare i samma kurs så när erbjudandet att ta över som kursansvarig dök upp kände jag mig otroligt glad att få ta över facklan och upprätthålla och utveckla den höga standarden jag vet att kursen har.

Har du något bra karriärtips som du vill dela med dig av?

Det är alltid en bra idé att höra av sig till folk en vill knyta kontakt med i branschen och fråga om en förutsättningslös fika, kan vara digital eller fysisk! Det sänker pressen från båda håll och gör tröskeln till en intervju lägre.

Gustaf Furusten

Tidigare ansvarig för distanskursen Growth Marketing på Berghs.