Kursansvariga

Johannes Stålnacke Nero

Johannes Stålnacke Nero

Gör? 

Creative Lead & Team Manager Studios på sociala medier-byrån Ingager.

Bakgrund 

Jobbat med sociala medier sen 2014, först mest med själva produktionen. För att sedan gå in mer på strategi och konceptbiten. Började som frilansande videoproducent 2014. Jag var ett klassisk en-perons-band som gjorde allt under en produktion själv. Inspelning, redigering, ljudbearbetning och så vidare. Klev sen in på charterbolaget Ving 2016. Först som videoproducent, och sedan som Creative & Video Production Lead. Tog fram idéer, koncept och såg till att produktionerna blev verklighet.

Vad inspireras du av?

Allt fantastiskt innehåll som varje dag läggs upp på Instagram och TikTok. Skapande har demokratiserats och idag kan vem som helst skapa magi med bara sin telefon. Det är coolt. Utöver det så inspireras jag av film, böcker och podcasts.

Har du någon hobby/vad gör du på fritiden?

Det roligaste jag vet just nu är att hänga med min son Folke som föddes i mars 2023. Innan dess spelade jag en hel del World of Warcraft och Counter Strike, blir lite mindre av den varan just nu.

Har du någon förebild?

Vice-journalisten Oobah Butler. Han är helt fenomenal på att få saker att flyga. Han fick en restaurang som inte ens existerade till toppen av TripAdvisor. Ett riktigt PR-geni. Kolla in honom på YouTube!

Har du något bra karriärtips som du vill dela med dig av?

Att vara nyfiken och prestigelös tar en långt. Vår bransch i allmänhet, och sociala medier i synnerhet, ändras ständigt. Idag är det TikTok som är på allas läppar. Om några år är det något helt nytt – den som är snabb på att förstå det nya kommer lyckas och på köpet få ett roligare arbetsliv.

Vad vet vi inte om dig?

Var en inbiten gamer som ung. Faktiskt därför jag lärde mig videoredigering. Jag ville göra filmer när jag spelade, så jag satt hundratals timmar på YouTube för att lära mig klippa.

Johannes Stålnacke Nero

Ansvarig för intensivkursen Marknads­föring på TikTok på Berghs.