Oscar Nilsson

Gör?

Produktdesigner på designverktyget Figma

Bakgrund

Designer inom tech som bytte karriärbana från teknik till design efter att ha testat livet som programmerare på Google i San Francisco. Flyttade tillbaka till Sverige, pluggade interaktions­design, och började kort därefter som designer på ett nystartat UX-team för spelet Minecraft i Stockholm.

Efter flera år av design för Minecraft började jag en ny resa år 2020 med frilansande inom digital produktdesign, med kunder som Snapchat. Nu jobbar jag på heltid med design av Figma, designverktyget för gränssnitt.

Vad inspireras du av?

Arkitektur, industridesign, skandinavisk natur, att arbeta med trä och mammas blomsterarrangemang. Personer som Susan Kare, Erika Hall, Alan Watts, Julie Zhou, Naoto Fukasawa, Dieter Rams och James Turrell.

Har du någon hobby/vad gör du på fritiden?

Vildmarksäventyr med min partner och vår hund. Foto, inredning, snickeri och drömmen om att bygga ett hus.

Varför valde du att bli kursansvarig på Berghs?

En röd tråd inom de olika designuppdrag jag har haft har varit balansen mellan hantverk och den strukturerade, mer analytiska designprocessen. I det dagliga arbetet blir det gärna ett fokus på just den levererade designen, men något som jag fick med mig från min utbildning inom interaktions­design var ett fokus på processen och synsättet. Att kunna ägna tid åt denna mer osynliga del av design är något jag ser fram emot som lärare.

Oscar.NilssonOscar Nilsson

Ansvarig för distanskursen Interaktions­design på Berghs