Simon Beyer

Gör

Chief Strategy Officer på Ingager.

Bakgrund

Växte upp i en företagarfamilj nere på Österlen. Har rest mycket under mitt liv och nu landat på Kungsholmen i Stockholm där jag bor med min kära hustru Hanna. Tycker om människor som är positiva och lösningsorienterade.

Har jobbat med marknadsföring och strategi under de senaste nio åren:

  • Digital affärsutvecklare inom medieföretag
  • Nordisk marknadschef för globalt konsumentbolag
  • Marknadsföring på Google
  • Masterexamen, Civilekonom
  • Kandidatexamen, Media- och Kommunikationsvetenskap

Vad inspireras du av?

  • Människor som är duktiga på att förmedla kunskap.
  • Alla som kan saker som jag själv inte behärskar.
  • Personer som är ödmjuka och omtänksamma.
  • Mycket av de digitala utvecklingen kring att bättre förstå människors behov och drivkrafter är inspirerande.

Har du någon hobby/vad gör du på fritiden?

  • Jag har ätit på alla stjärnkrogar i Sverige och tycker om att spendera pengar på riktigt bra restaurangupplevelser.
  • Idag har jag besökt 42 olika länder. Målet är 50 länder innan jag fyller 40.
  • Stort intresse för färg och form gällande inredning och konst.

Har du någon förebild?

En person som inspirerat mig under de senaste två åren är David Stålhberg som lämnade ett tryggt jobb på Google för att istället satsa på att inspirera och utveckla personer och företag inom digital transformation. Dessutom har David skrivit en extremt läsvärd bok som heter ”Marketing Goes Digital”.

Berätta om ett roligt minne från Berghs!

Jag tycker mycket om alla som jobbar i receptionen på Berghs och brukar prata med dem innan mina föreläsningar. Vid ett tillfälle hade jag tagit med godispåsar till alla tre som arbetar där för att visa min uppskattning. En av personerna var inte på plats men letade upp mig på LinkedIn och tackade mig där – då blev jag glad.

Har du något bra karriärtips som du vill dela med dig av?

Försök att tidigt i karriären identifiera vad du vill att ett arbete ska vara och vad du inte vill att det ska innebära. Genom att själv förstå vilken kontext man vill verka blir det enklare att veta om du tror att en arbetsplats kommer passa dig som person eller inte. Sedan tror jag att man inte ska ha för detaljerade planer, då riskerar man att missa roliga saker som dyker upp längs vägen. Bättre att ha ett långsiktigt mål med vad man vill göra. Sista tipset, och viktigast, är att ha skoj. Man måste tycka om det man arbetar med. Finns det ingen passion kommer det aldrig fungera.

Vad är det roligaste med att föreläsa på Berghs?

  • Jag tycker det är fantastiskt att få dela med mig av de insikter och erfarenheter som jag har samlat på mig genom åren och att se hur deltagarna kan dra nytta av detta.
  • Det kan låta lite filosofiskt, men att få se deltagarna växa under kursen och efter en termin ha ett större självförtroende kring digitala frågor är en häftigt känsla.
  • Under min kurs kommer vi ganska nära varandra som grupp och det är skoj att fortsätta ha kontakt efter kursens slut. Jag försöker behålla kontakten med alla som gått kursen. 

Vad vet vi inte om dig?

  • På en restaurang i Australien åt jag en gång en stek som vägde ett kilo. De sista 200 g var lite jobbiga men jag fick ett diplom efteråt. 
  • Jag mediterar varje morgon för att starta dagen på bästa sätt.

 

simon-beyer-berghsSimon Beyer

Ansvarig för kursen Digital marknadskommunikation på Berghs School of Communication.