Digital marknads­kommun­ikation

Berghs Professional

  • Dagkurs_Piktogram Dagtid
  • 32 timmar

Du som har grundläggande kunskap i hur det är att arbeta med marknads­kommunikation och nu vill ta steget att arbeta digitalt hamnar helt rätt på den här kursen. Med fokus på strategi och med hjälp av dina insikter kommer du att lära dig hur du väljer rätt kanaler för att nå ut maximalt med din kommunikation.

Sammanfattning

Ansök nu Sista ansökningsdag är 4 jan 2018

Datum: 8 feb 2018 – 19 apr 2018

Sista ansökningsdag: 4 jan 2018

Hur: Dagtid

Antal timmar: 32

Egen studietid: 5-10

Kursdatum: Torsdagar 8/2, 15/2, 22/2, 8/3, 15/3, 22/3, 12/4 och 19/4 kl 13.00-17.00

Om kursen

Den digitala transformationen har redan skett, nu är det dags för alla företag att på riktigt dra nytta av de möjligheter som ges i alla digitala kanaler. Genombrott inom tekniken har under de senaste åren skapat fantastiska möjligheter att kommunicera sitt budskap för all världens företag men få har lyckats använda digitala kanalers fulla potential. Det digitala ekosystemet och nya plattformar gör det ibland utmanande att veta hur man som kommunikatör ska maximera resultatet av sitt budskap. Det första steget för att lyckas skapa en effektiv digital marknadskommunikation är att ha förståelse för olika kanaler och dess potential. Vi diskuterar olika digitala kanalers kommersiella användningsområde varpå du som deltagare får insikter om när och varför du bäst använder olika digitala kanaler.

Under kursens gång kommer vi att gå igenom de vanligaste kommersiella digitala kommunikationskanalerna för att ge en heltäckande bild av dagens och morgondagens möjligheter. Inbjudna gästföreläsare är experter inom sina respektive områden och kommer att dela med sig av sina erfarenheter och tips för att lyckas. Kursen lägger stor vikt vid interaktion från deltagare och föreläsare. Genom att arbeta med konkreta case och genomgående diskutera praktiskt genomförbara lösningar vill vi att den kunskap ni får med er ska kunna användas så snart som möjligt.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till dig som har viss erfarenhet av att arbeta med marknadsföring och kommunikation och som vill få bättre förståelse för utmaningarna med att kommunicera med hjälp av digitala medier. Kursen har primärt ett strategiskt fokus, men syftar även till att ge insikter om hur man kan hantera faktiska utmaningar. Du som arbetar operativt med digital kommunikation kommer att få en större förståelse för hur det digitala medielandskapet är sammansatt och din förmåga att ta välgrundade beslut kommer att öka. Kursen utgår i första hand från kommunikation ur ett B2C-perspektiv men går även in på B2B-kommunikation.

Kursansvarig

simon-beyer-berghsSimon Beyer, Digital Strategy Director på Ingager. Simon har tidigare arbetat på Google, Dagens industri, Philips och Nyheter24-Gruppen med digitala frågor.

8 feb 2018 – 19 apr 2018

Sista ansökningsdag är 4 jan 2018

Hur: Dagtid
Antal lektionstimmar: 32
Egna studietimmar: 5-10
Kursdatum: Torsdagar 8/2, 15/2, 22/2, 8/3, 15/3, 22/3, 12/4 och 19/4 kl 13.00-17.00
Ansök nu Sista ansökningsdag är 4 jan 2018

Det här får du

Klassisk desktopannonsering (premium) & Native Advertising (Content marketing / Advertorial)

  • Lär dig mer om syfte, prismodeller och effekt.

Programmatic och Nätverksannonsering

  • Vi går igenom olika scenarion när det kan vara lämpligt att använda sig av de olika köpmetoderna.

Mobil- och videoannonsering

  • Vi lär oss mer om hur video och mobilen fungerar som kommersiell kommunikationskanaler tillsammans med andra kanaler och plattformar

Creative/Bloggare/Digitala aktiveringar

  • Vi går igenom olika sätt man framgångsrikt använder sig av lösningar som inte bara är en annons utan där man försöker få målgruppen att interagera med varumärket.

Big data/Smart data

  • Vi går igenom de vanligaste arbetssätten som används för att genom data bli mer precis i att nå den önskade målgrupp

Facebook/Instagram/Andra egenkontrollerade kanaler

  • Alla är på Facebook och alla har Instagram men det är inte helt självklart hur man ska föra ut sitt budskap med önskad effekt i dessa kanaler. Vi går övergripande igenom olika egenägda kanaler och dess möjligheter.

Effektoptimering i digitala kanaler

  • Vi går här igenom vilka kanaler som passar med vilket syfte och de verktyg som finns tillgängliga på marknaden idag.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kursutbud.

"Kursen var en perfekt digital uppdatering för mig."

Camilla Silvenius

Camilla Silvenius

Kunnig lärare som band ihop de olika momenten på ett bra sätt. Stor bredd bland föreläsarna – engagerade och kunniga. Rekommenderas!

"Kursen berörde de områden man behöver känna till för att förstå digital marknadskommunikation."

Karl Strelis, Studentrekrytering och programstöd Handelshögskolan i Stockholm

Karl Strelis, Studentrekrytering och programstöd Handelshögskolan i Stockholm

Vi lärde oss vad man behöver känna till för att förstå digital marknadskommunikation och hur man ska kunna använda kunskapen i sitt dagliga jobb. En del inslag kanske inte är relevanta just nu, men kan säkerligen bli med den snabba utvecklingen. Tänket genomsyrar alla plattformar och medier, och även det har jag fått med mig i och med denna kurs!

Ansökan och antagningskrav

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Senast i samband med sista ansökningsdag får du besked.

Kursintyg

Efter genomförd kurs inkl. hemuppgifter (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

33 750 kronor

Studieavgift exkl. moms

27 000 kronor

Datum

4 jan

Sista datum för ansökan

8 feb

Kursstart

32

Lektionstimmar