Berghs X Miami Ad School

Berghs School of Communication lanserar nu ett helt nytt unikt samarbete med Miami Ad School. Vi är två av de högst rankade kreativa skolorna i världen, med liknande etos och gemensamt fokus på idédriven, innovativ och värdeskapande kommunikation. Och nu erbjuder vi ett program som sträcker sig över Sverige och USA! Det är allt du behöver för att komma in i den kreativa branschen.

Under de senaste tio åren har både skolorna dominerat internationella tävlingar som Cannes Lions och One Show Young Ones. Nu kan du kombinera studier under ett och samma program, studera i två länder och på två av de mest kreativa skolorna i världen.

FRÅN BERGHS TILL MIAMI AD SCHOOL PORTFOLIO-PROGRAM

Dörren in till denna unika svensk-amerikanska studieväg är Berghs Bachelor-programmet. Programmet har varit en dörröppnare till internationell utbildning för Berghs studenter i över tjugo år. På Berghs får du ett försprång och bygger en stark grund inom media, marknadsföring, presentationsteknik samt visuell kommunikation. Som en del av din grundtermin väljer du en av fyra specialiseringar - Graphic Design, Copywriting eller Strategic Communication, och förbereder dig för att studera utomlands.

Efter en intensiv termin i Stockholm kommer du att vara redo att flytta till USA för att fortsätta dina studier på Miami Ad School. Du kan välja mellan tre campus (Miami, Atlanta eller New York) och flera portfolio-program (Art Direction, Copywriting eller Digital Photography & Video). Programmen inkluderar praktiskt arbete, regelbundna portfolio-genomgångar och en praktikplats för att komma igång med din karriär. Dessutom kommer du bli en del av alumninätverken på båda skolorna.

OM MIAMI AD SCHOOL :

Miami Ad School är känd i USA för att erbjuda unga kreatörer praktisk träning och direktkopplingar till den kreativa branschen. Miami Ad School är en privat School of Ideas som erbjuder kreativa program inom områdena Art Direction, Copywriting, Graphic Design, Photography, Strategic Planning och Social Media.

Skolan grundades 1993 i Miami och har nu vuxit till fyra campus i USA - Miami, Atlanta, San Francisco och New York - och har en rad samarbetspartners runt om i världen. År 2022 blev Miami Ad School en del av franska EDH Groupe, som har varit partner med Berghs School of Communication sedan 2015.

EN RESA FRÅN SVERIGE TILL USA

Berghs School of Communication och Miami Ad School har matchat sina ämnen och skapat en fantastisk studiebana. Efter Berghs Bachelor-terminen i Stockholm kommer du att få hjälp med processen som tar dig vidare till studierna i USA.

När du studerar detta program med start på Berghs behöver du inte ta några språktester, som annars är obligatoriska, och du är garanterad att få överföra två hela kvartal av poäng till Miami Ad Schools portfolio-program, vilket påskyndar din studietid. Du kommer endast ha 6 kvartal kvar att studera i USA (cirka 1,5 år) och en avslutande praktikplats under kvartal 8 (det sista kvartalet).

ÄR MIAMI AD SCHOOL RÄTT FÖR DIG?

Miami Ad School skiljer sig från alla andra destinationer som erbjuds via Berghs Bachelor. Detta är inte en grundutbildning på universitetsnivå, och den passar studenter som har mer förkunskaper och fokus på kreativitet och reklam.

Berghs/Miami Ad School-resan ger dig inte en universitetsexamen utan en praktisk portfolio-utbildning på två skolor. Studieresan är mer praktiska än traditionellt akademiska, vilket innebär att du avslutar dina studier på en något kortare tid. Utbildningen passar studenter som kanske redan provat på akademiska studier eller som har erfarenhet av kreativa branscher och vill satsa på en kreativ karriär.

Berghs och Miami Ad School erbjuder dig praktiska färdigheter och branschnätverk i två länder, hjälpa dig att bygga din kreativa portfölj och få ditt första jobb i branschen!

Berghs Bachelor - en intensiv grundtermin i Stockholm.

Ansök till programmet och studera följande grundkurser:

  • Thinking Media
  • Marketing Communication
  • Visual Communication
  • Making Your Point

Välj en av följande valbara kurser som din femte kurs på Berghs:

  • Graphic Design
  • Copywriting
  • UX Design
  • Strategic Communication

Programstart sker två gånger per år, med terminsstart i september och februari. Läs mer om inträdeskraven och mer information om att ansöka här.

Grundtermin - Heltidsstudier i Stockholm

Längd: september-december eller februari-maj

Studieavgift 2023: 47,500 kr

Finansiering: CSN inte tillgängligt för terminen i Stockholm

Stipendier: Läs mer här

Miami Ad School - 6 terminer, portfolio-arbete och praktik i USA.

Välj mellan fyra destinationer och 3 tillgängliga portfolio-program:

  • Art Direction
  • Copywriting
  • Digital Photography & Video

Platser: Heltidsstudier i Miami, Atlanta, New York.

Längd: totalt 8 kvartalsterminer, 6 kvartal via Berghs Bachelor (start i USA till kvartal 3)

Studieavgift 2023: $4,850 fakturerat per termin, $29,100 för de 6 terminerna.

Praktik: inkluderad i kvartal 8

Finansiering: CSN-godkänt.

Visum: US Student Visa för de 6 kvartalen, plus OPT-visumförlängning i högst 6 månader efter examen.

OBS! År 2023 är din budget för hela programmet 47,500 SEK + 29,100 USD. Detta kan finansieras delvis av CSN, om du är kvalificerad för CSN-finansiering. Studieavgifter inkluderar inte andra kostnader såsom resekostnader, levnadskostnader, utrustning, programvaror.