Berghs School of Communication ingår partnerskap med Ravensbourne, London

tors, 25 jan, 2018, 13:46

Berghs School of Communication är stolta att presentera ett partnersamarbete med högskolan Ravensbourne i London. Skolan kommer att utgöra ytterligare ett tillval för studenter inom Berghs Bachelor, där studenterna efter en inledande termin på Berghs fortsätter sina studier vid ett partnerskola och tar en internationell examen.

Ravensbourne är ett innovativt och branschfokuserat högre utbildningsinstitut, beläget i hjärtat av London. Med fokus på kreativitet och samarbete erbjuder skolan utbildningar inom digitala medier och design. Genom samarbetet med Berghs kommer skolan att välkomna studenter från Berghs Bachelor efter sin första termin i Stockholm. Studenterna läser sitt andra och tredje år vid Ravensbourne för att avsluta sin examen. Den första kullen av studenter från Berghs till Ravensbourne börjar sina studier i London i januari 2019.

Berghs studenter kommer att få möjlighet att ansöka till platser inom programmen BA (Hons) Graphic Design, BA (Hons) Digital Advertising and Design, BA (Hons) Motion Graphics, BA (Hons) Design Products, BA (Hons) User-Experience and User-Interface (UX/UI) Design och BA (Hons) Illustration for Communication på Ravensbourne.

Precis som Berghs, värdesätter Ravensbourne integrationen mellan studenter, discipliner, företag, byråer och entreprenörer och arbetar nära branschen - ett koncept vars framgång tydligt avspeglas i statistiken kring Ravensbournes studenters höga anställningsbarhet. *

Ravensbournes VD och professor Linda Drew kommenterar samarbetet:

"Med Berghs fantastiska rykte och liknande etos och visioner känns partnerskapet väldigt naturligt för Ravensbourne. Jag ser mycket fram emot att välkomna Berghs studenter och att ytterligare utöka vårt samarbete i framtiden.”

Berghs VD, Camilla Wallander, uttrycker entusiasm för det nya samarbetet.

“Berghs strategiska riktning innebär fokus på en internationell expansion som en del av vår framtida tillväxt. Vi ser London som en viktig marknad och ville hitta en innovativ partner där. Idag är vi oerhört nöjda och stolta över att börja arbeta tillsammans med Ravensbourne och vi ser skolan som en dynamisk kombination för att säkra utvecklingen för våra studenter.”

* 19 av 20 studenter är anställda eller vidareutbildad inom 6 månader efter examen (HESA 2015/16). Resultaten är baserade på en nationell undersökning.

Om Ravensbourne:

Ravensbourne är ett innovativt branschfokuserat högre utbildningsinstitut beläget i hjärtat av London. Med fokus på kreativitet och samarbete erbjuder skolan praktiska digitala medier och designkurser från förberedande inför studier, grundutbildning och forskarutbildning till professionell kortkursnivå. Skolan rankas som nummer 7 i Storbritannien för konst och design av QS World University Rankings.

Om Berghs:

Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknads­kommunikation. Vi har diplomutbildningar och internationella bachelorutbildningar på heltid, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag. Varje år går cirka 3000 personer någon form av utbildning på Berghs – i Sverige eller utomlands. Dessutom kommer ytterligare cirka 3000 personer på våra inspirationsseminarier. Berghs ligger i centrala Stockholm. Berghs är en del av utbildningskoncernen Intendia Group.

Om samarbetet:

När studenter väljer programmet Berghs Bachelor, inleder de sina studier med en grundtermin på Berghs i Stockholm. Efter sin första termin, åker de sedan vidare ut i världen till en av Berghs partnerskolor för att fortsätta sina studier inom en mängd olika områden inom kommunikation, t.ex. inom reklam, design, art direction, spelutveckling, PR och mycket mer. London läggs nu till som en helt ny destination som alternativ till dagens val som består av fortsatta studier i Sydney, Perth eller San Fransisco.

För mer information:

Camilla Wallander, VD Berghs School of Communication, tel: 073-747 00 21