amnesomraden piktogram varumarke strategi

Art director / Copywriter

Här får du, som vill starta en karriär som kreatör, lära dig att omvandla dina kreativa uttryck till kommunikation. Under utbildningen lär du dig allt om idé- och konceptutveckling, strategi och får dessutom förfina dina form- eller textkunskaper som art director eller copywriter.

Om utbildningen

Art director / Copywriter är en tvåårig utbildning för dig som vill bli Art director eller Copywriter. Du väljer inriktning när du söker.

Målet med utbildningen är att utveckla din kreativitet, både i själva hantverket och i din analytiska och strategiska förmåga. Sammantaget får du de verktyg som behövs för att åstadkomma stark integrerad kommunikation.

Studierna omfattar både teori och praktik. Föreläsningar och seminarier varvas med workshops, projekt och praktiska övningar. På så sätt skapas den verklighetsnära studiemiljö som skolan strävar efter och som rustar dig för den framtida yrkesrollen. Du kommer också att bli placerad mitt i verkligheten på en arbetsplats under din praktikperiod.

 

 

Viktiga datum

Sista ansökningsdag: 20 april
Start: 14 augusti 2017
Slut: 7 juni 2019
Pris: 180 000 kronor Finansiera med CSN
Tillkommande kostnader: Litteratur om max 5 000 kronor inkl. moms
Vad är AD/Copy?

Arbetet som Art Director/Copywriter innebär att man med hjälp av strategi, kreativitet och hantverk skapar kommunikation. En Art Director skapar idéer (ofta tillsammans med en Copywriter eller annan kreatör) och förverkligar sedan dessa idéer genom sitt visuella hantverk. Som Art Director är man ansvarig för det visuella uttrycket.

Yrket som Copywriter liknar det som beskrivits för en Art Director. Det är därför de två disciplinerna läser tillsammans under två år. Skillnaden är att när en Art Director fokuserar på det visuella uttrycket så ansvarar en Copywriter för innehållet. Texter och storytelling är Copywriterns främsta verktyg.

Vem borde söka?

Det här programmet passar dig som har ett intresse att uttrycka dig i text eller bild. Är du den som ofta kommer på lösningar på vardagliga problem eller hittar nya sätt att göra saker på, så kommer den här utbildningen att ge dig verktygen för att kunna göra ett yrke av din kreativitet.

Programansvarig

Christopher Waldekrantz är ansvarig för programmet Art Direction/Copywriting. Innan han kom till Berghs arbetade han som Art director på hållbarhetsbyrån Futerra och dessförinnan på R/GA och Droga5 i Sydney. Christopher tycker att det roligaste med Berghs att få människor att utmanas till att växa, både professionellt och personlighetsmässigt.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.

Du ska även ha minst 1 års yrkeserfarenhet inom valfritt område alternativt 1 års eftergymnasiala studier.

Skicka med

1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande.
2. CV.
3. Intyg som styrker 1 års yrkeserfarenhet/eftergymnasiala studier.
4. Personligt brev (max en A4).
3. Fullständiga arbetsprover enligt instruktioner.

Frågor om programmet?

Frågor om programmet?

Du kan maila våra studenter genom ac@berghs.se och ställa de frågor du har.

Maila studenter

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.

Du ska även ha minst 1 års yrkeserfarenhet inom valfritt område alternativt 1 års eftergymnasiala studier.

Skicka med

1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande.
2. CV.
3. Intyg som styrker 1 års yrkeserfarenhet/eftergymnasiala studier.
4. Personligt brev (max en A4).
3. Fullständiga arbetsprover enligt instruktioner.

Vad kostar programmet?

Studieavgift inkl. moms

180 000 kronor Finansiera med CSN

Studieavgift exkl. moms

180 000 kronor

amnesomraden piktogram varumarke strategi

Art director / Copywriter

20 april

Sista ansökningsdag

22 juni

Antagningsbesked

14 augusti

Start