Art Director / Copywriter

Art Director/Copywriter är ett tvåårigt hantverksinriktat program inom Reklam och Kommunikation som riktar sig till dig som älskar att väcka känslor och lösa problem. Utbildningen är till för dig som gillar att utmanas tillsammans med andra i grupp och vill lära dig mer om strategi, idé- och konceptutveckling. Genom att välja en av inriktningarna – Copywriter eller Art Director – specialiserar du dig inom ett hantverksområde som antingen fokuserar på text eller visuellt uttryck.

Program­information

Ansökning senast:
4 april
Pris:
188 000 kronor Finansiera med CSN
Start:
14 augusti
Slut:
30 maj 2025
Tillkommande kostnader:
Studiematerial om ca 5 000 kronor inkl. moms per läsår

Just nu kan du inte ansöka

Vill du bli kontaktad när ansökan öppnar?

Om utbildningen

Rollerna Art Director och Copywriter liknar varandra mycket. Ni jobbar inledningsvis tätt i grupper med att gemensamt komma fram till insikter, lösa problem och ta fram idéer och koncept. Vidare ansvarar ni för olika delar i hur idéerna ska få mottagaren att känna något. Som Art Director arbetar du med de visuella uttrycken medan du som Copywriter ansvarar för att sätta ord på era idéer. 

Under utbildningen bygger du din kreativa verktygslåda med teoretiska och praktiska kunskaper genom att delta i föreläsningar, seminarier, workshops och case. Du jobbar med kreativa modeller i verklighetsnära projekt och tränas i din roll inför det kommande arbetslivet. I programmet ingår två praktikperioder där du får chansen att testa dina kunskaper och färdigheter i verkligheten innan du lämnar boet för att flyga fritt.

Efter två år på programmet Art Director/Copywriter har du förutom dina lärdomar byggt upp en vass portfolio med dina bästa projekt, ett ovärderligt kontaktnät och många fina minnen från en väldigt intensiv och rolig tid i ditt liv. 

Möjliga arbetsgivare är reklambyråer, PR-byråer, produktionsbolag, inhousebyråer, marknadsavdelningar, start-ups och techbolag. Men vi vet också att kreativa människor kan hamna på helt andra ställen – möjligheterna är många!

"Art/copy-programmet lärde oss vikten av pratbara idéer, hur hantverket kan få idéer att flyga. Och hur jobbigt men viktigt det är att vara generös med att visa alla sina idéer för kollegor."
Ulf Sirbäck-Paulsrud (copywriter) & Hedda Hyland (AD), Familjen

Programmet innehåller

  • Copywriting/ Art direction
  • Idé- och konceptutveckling
  • Prototyping
  • Storytelling
  • Varumärkesstrategi
  • Presentationsteknik
  • PR
  • Lärande i Arbete (10 veckors praktikperiod)
  • Samverkansprojekt med studenter från andra program på skolan

Efter genomförd utbildning utfärdas diplom samt utbildningsbevis med delbetyg.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.

Du ska även ha minst 1 års yrkeserfarenhet inom valfritt område alternativt 1 års eftergymnasiala studier.

Skicka med

1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande.
2. CV.
3. Intyg som styrker 1 års yrkeserfarenhet/eftergymnasiala studier.
4. Fullständiga arbetsprover enligt instruktioner.

Vad kostar programmet?

Studieavgift
188 000 kronor

Utbildningen är momsbefriad.

Finansiera med CSN

Tillkommande kostnader

Studiematerial om ca 5 000 kronor inkl. moms per läsår

Program­information

Ansökning senast:
4 april
Pris:
188 000 kronor Finansiera med CSN
Start:
14 augusti
Slut:
30 maj 2025
Tillkommande kostnader:
Studiematerial om ca 5 000 kronor inkl. moms per läsår

Just nu kan du inte ansöka

Vill du bli kontaktad när ansökan öppnar?

Vad är AD/Copywriter?

Som AD eller Copywriter är kreativitet och hantverk dina främsta verktyg inom kommunikation. Vid båda rollernas arbetsbord pågår frenetiskt idéarbete – och tillsammans utvecklar ni idéfrön till kommunicerande koncept. 

Art Directors är visuellt ansvariga för koncept, kampanjer, och andra kommunikationsenheter. En AD ser till att grafisk design, typografi, produktdesign, fotografi och filmfoto hänger ihop och kommunicerar den övergripande idén. En Copywriter är ansvarig för allt sätta ord på idéer. Det kan handla om generella ordval, rubriksättning, koncepttexter, chatbot-manus, tone-of-voice-dokument, idébeskrivingar eller presentationer. 

Trots roll-uppdelningen sker de flesta projekt och undervisning tillsammans – precis som det ser ut senare i arbetslivet!

Vem borde söka?

Du har ett outtömligt intresse av att uttrycka dig visuellt eller i text. Varje dag hittar du nya vägar att gå, bokstavligen och bildligt talat. Du triggas av att lösa vardagsproblem genom din kreativitet. Du vill bli utmanad och har en stark vilja att utvecklas och letar därför efter fler verktyg som för dig framåt i resan mot ditt drömyrke som kreatör på reklambyrå, produktionsbolag, PR-byrå eller inhouse. Du är van vid att jobba i grupp och tycker om att lära dig från andra. Ditt arbetsprov behandlas anonymt under första steget i ansökningsprocessen.

Programansvarig

Rikard ansvarar för Art Direction / Copywriting, heltidsprogrammet för framtidens kommunikationskreatörer. Han är i grunden kreatör och Art Director som varit en del av reklam- och kommunikations­branschen sedan 2010 och tog under 2013 examen från just den här skolan. Rikard älskar reklam och kommunikation och blir inspirerad av att lära känna nya smarta personer . Han kommer senast från ANR BBDO och jobbade dessförinnan bla på Volontaire och Lowe Brindfors. På fritiden ägnar Rikard sig åt träning, matlagning och musikproduktion. Och familjen förstås.

Frågor om programmet?

Inga frågor är dumma frågor! Välkommen att fråga oss i chatten här nedan eller sök ditt svar i vår FAQ.
Till FAQ

Så ansöker du till Berghs heltidsprogram

Läs mer
  1. 1. 
    Ladda ner ditt arbetsprov
  2. 2. 
    Paketera din ansökan
  3. 3. 
    Skicka in
  4. 4. 
    Din ansökan behandlas
  5. 5. 
    Antagningsbesked