amnesomraden piktogram varumarke strategi

Art director / Copywriter

Här får du, som vill inleda en karriär som kreatör, lära dig att omvandla dina kreativa tankar och uttryck till kommunikation. Under utbildningen lär du dig allt om idé- och konceptutveckling, strategi och du får dessutom möjligheten att förfina ditt form- eller texthantverk som antingen Art director eller Copywriter.

Om utbildningen

Art director / Copywriter är en tvåårig utbildning för dig som vill bli Art director eller Copywriter. Du väljer inriktning när du söker.

Målet med utbildningen är att utveckla din kreativitet, både i själva hantverket och i din analytiska och strategiska förmåga. Sammantaget får du de verktyg som behövs för att åstadkomma stark integrerad kommunikation.

Studierna omfattar både teori och praktik. Föreläsningar och seminarier varvas med workshops, projekt och praktiska övningar. På så sätt skapas den verklighetsnära studiemiljö som skolan strävar efter och som rustar dig för den framtida yrkesrollen. Du kommer också att bli placerad mitt i verkligheten på en arbetsplats under din praktikperiod.

 

Viktiga datum

Sista ansökningsdag: 18 april
Start: 13 augusti 2018
Slut: 5 juni 2020
Pris: 180 000 kronor Finansiera med CSN
Tillkommande kostnader: Litteratur om max 5 000 kronor inkl. moms

Just nu kan du inte ansöka, vill du bli kontaktad när ansökan öppnar 2018?

E-post
Vad är AD/Copy?

Arbetet som Art Director/Copywriter innebär att man med hjälp av strategi, kreativitet och hantverk skapar kommunikation. En Art Director skapar idéer (ofta tillsammans med en Copywriter eller annan kreatör) och förverkligar sedan dessa idéer genom sitt visuella hantverk. Som Art Director är du ansvarig för det visuella uttrycket.

Yrket som Copywriter liknar det som beskrivits för en Art Director. Det är därför de två disciplinerna läser tillsammans under två år. Skillnaden är att när en Art Director fokuserar på det visuella uttrycket så ansvarar en Copywriter för innehållet. Texter och storytelling är Copywriterns främsta verktyg.

Vem borde söka?

Det här programmet passar dig som har ett intresse att uttrycka dig i text eller bild. Är du den som ofta kommer på lösningar på vardagliga problem eller hittar nya sätt att göra saker på, så kommer den här utbildningen att ge dig verktygen för att kunna göra ett yrke av din kreativitet.

Programansvarig

David Alledal är programansvarig för heltidsprogrammet Art director/Copywriter. Tidigare har han jobbat som diskare, bartender och Copywriter på DDB. David drivs av ångest och gläds åt framgång. Det bästa med det här jobbet är när studenterna slår honom på fingrarna, rejält.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.

Du ska även ha minst 1 års yrkeserfarenhet inom valfritt område alternativt 1 års eftergymnasiala studier.

Skicka med

1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande.
2. CV.
3. Intyg som styrker 1 års yrkeserfarenhet/eftergymnasiala studier.
4. Personligt brev (max en A4).
3. Fullständiga arbetsprover enligt instruktioner.

Frågor om programmet?

Frågor om programmet?

Inga frågor är dumma frågor! Välkommen att fråga oss i chatten här nedan eller sök dit svar i vår FAQ

Till FAQ

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.

Du ska även ha minst 1 års yrkeserfarenhet inom valfritt område alternativt 1 års eftergymnasiala studier.

Skicka med

1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande.
2. CV.
3. Intyg som styrker 1 års yrkeserfarenhet/eftergymnasiala studier.
4. Personligt brev (max en A4).
3. Fullständiga arbetsprover enligt instruktioner.

Vad kostar programmet?

Studieavgift inkl. moms

180 000 kronor Finansiera med CSN

Studieavgift exkl. moms

180 000 kronor

amnesomraden piktogram varumarke strategi

Art director / Copywriter

18 april

Sista ansökningsdag

21 juni

Antagningsbesked

13 augusti

Start