Berghs Examensprojekt 2017

slssn

Berghs studenter befinner sig i kommunikationens framkant. De har under sin studietid på Berghs lärt sig att samarbeta över de olika disciplinerna, vilket ett kommunikationsarbete idag kräver. Under våren 2017 ska studenterna nyttja sina breda konceptuella färdigheter till utmanande kommunikationslösningar!

Vill du få drivna studenters syn på ert varumärke? Vill du delta i en process där det digitala perspektivet och närhet till produkten är en självklarhet? Vill du jobba tillsammans med oss för att skapa stark kommunikation?

Företag som gjort examensprojekt med oss senaste åren är exempelvis: DN, Interflora, Akademibokhandeln, Systembolaget, DeLaval, Business Sweden, Parks & Resorts, Intersport, SEB, Reach for Change för att nämna några.

Se utmaning och korta filmer som beskriver förra årets lösningar här!

Vad innebär ett examensprojekt?

Berghs examensprojekt pågår från april till maj 2017. Berghs School of Communication erbjuder 18 uppdragsgivare ett åtta veckor långt samarbete med ett av våra studentteam. När projektet är klart har du en integrerad lösning med allt från analyser till kreativa koncept, tidplan och budget. Ni får även prova på ett nytt sätt att arbeta.

I varje grupp ingår cirka sju studenter från skolans olika utbildningar: Strategisk kommunikation, Public Relations, Art Direction, Copywriting, Communication design, Produktionsledning och Digitala strateger/kreatörer. Det betyder att du får tillgång till en stark mix av framtidens kommunikatörer.

Sanna Lindberg Fotograf
Sanna Lindberg Fotograf

Vad kostar ett examensprojekt?

Ni betalar ett arvode till skolan på 110 000 kronor för att få möjlighet till nya, innovativa och genomarbetade idéer av ett dedikerat studentteam. Arvodet täcker omkostnader för processledare, handledare och lärare.

Vad förväntas av dig som beställare?

Har ditt företag eller organisation en kommunikativ utmaning eller en spännande möjlighet ni vill utforska ihop med Berghs? För att det ska fungera för både er som uppdragsgivare och för oss är det viktigt att ni har behov av en strategisk lösning som är tillräckligt öppen (dvs inte en beställning som ”det ska vara en annonslösning” eller ”vi behöver en bannerkampanj”) Ni vill nyttja hela teamets kompetenser, dvs både strategi och visuell gestaltning.

För att få ett lyckat resultat är vår förväntan på er:

Ni skriver en kort brief innan, och deltar aktivt i två workshops, och får därmed ta del av en läroprocess. Till de två workshoptillfällena behövs minst tre dedikerade resurser (någon från ledning, från marknad och någon som är nära kund). Ni ger studenterna bakgrundsmaterial samt träffar dem under projektets gång för att ge respons på arbetet. Låt gärna studenterna sitta hos er under del av perioden!

Student Lab

Är det här något för dig?

Skicka en kortfattad intresseanmälan till oss där ni bekräftar att:

  • Ja, vi vill boosta vårt varumärke
  • Vi vill delta i en kreativ process och är nyfikna på att utforska nya lösningar på våra utmaningar som har såväl strategisk som kreativ karaktär.
  • Vi har resurser att dedikera till ett uppstartsmöte, två workshops med studenterna och en slutpresentation.

Vi kontaktar därefter er för ett möte där vi säkrar rätt förutsättningar för att kunna skapa bra resultat tillsammans! Ni skriver en kort brief  som beskriver den utmaning ni önskar få studenternas ögon på.

Om ditt företag väljs ut så sker följande:

  • Vi skriver avtal.
  • Ni bjuds in till kick-off med alla uppdragsgivare torsdagen den 16 mars
  • Vi startar projekten den 31 mars
  • Ni medverkar i workshop under v.14 (4 alternativt 5 april) och v.16 (19 alternativt 20 maj)
  • Redovisning sker v.19 (11 alternativt 12 maj)

Vi ser fram emot att höra av dig!

Vill du titta på fler exempel på examensprojekt? Ta en titt här! 

Kontakt:

Cecilia Sjödin, projektledare Berghs Solutions, mail c.sjodin@berghs.se, tel +46 8 587 550 44