Anna pluggar till Growth Marketer – en kreativ analytiker

Anna Nevalennaya pluggar Berghs heltidsprogram Growth Marketer. Hon kände direkt en samhörighet med utbildningens förklarande textrad: du är en kreativ analytiker – två områden som vanligtvis inte förknippas med varandra. Här berättar hon om hur hon hamnade på Berghs, och vad man lär sig på utbildningen.

Hej Anna! Berätta lite om dig själv och hur du hamnade på Berghs?

Jag kan ärligt säga att jag inte hört talas om Berghs förrän i februari i år då jag hamnade på en fest där man började jämföra Hyper Island och Berghs. Eftersom jag redan då bestämde mig för ett nytt steg i min karriär föll jag väldigt snabbt för Berghs. Jag kände att jag ville gå på den bästa skolan inom kommunikation och marknadsföring i Sverige.

Vad var det som fick dig att söka till Growth Marketer?

Eftersom hela min resa gick på två månader, från att jag hört talas om skolan till att ha sökt utbildningen, fick jag ta ett snabbt beslut om vilket program jag skulle gå. Growth Marketer var programmet som fångade mitt intresse med beskrivningen: du är en kreativ analytiker – två områden som vanligtvis inte förknippas med varandra. Att utbildningen var ny spelade också in då jag kände att det var strategiskt smart att välja en ny utbildning som potentiellt kan ge mig ett försprång på arbetsmarknaden.

Vad är egentligen Growth Marketing?

Det är en innovativ approach som grundar sig i ett datadrivet och tillväxtfokuserat arbetssätt. Om jag i min roll som Growth Marketer skulle få ett uppdrag att utveckla en sociala medier-strategi skulle jag agera enligt följande metodik: börja med att samla in data kring problemet, ta fram relevanta insikter utifrån insamlad data, dela med mig av dessa insikter och till slut testa dessa insikter i verkligheten. Syftet med ett growth arbetssätt är att jobba snabbt, innovativt, agilt och datadrivet genom att ta fram hypoteser som sedan testas och utvärderas i skarpt läge.

Vad har du fått med dig från programmet hittills?

Jag har börjat komma in i Growth Marketer-tänket på riktigt! I utbildningen börjar samtliga av våra case med att vi gör en datainsamling med hjälp av olika analysverktyg kring en tjänst eller en produkt. Först kan det kännas överväldigande med alla insikter, men sedan lyckas vi alltid leverera smarta lösningar på kundernas problem. Det är minst lika viktigt att på ett tydligt sätt kunna presentera och visualisera de insikter man tagit fram för en kund som själva arbetet i sig att komma fram till en lösning. Detta tränar vi på hela tiden.

Motsvarar programmet dina förväntningar?

Jag är väldigt nöjd med mitt programval och känner att jag har hamnat helt rätt utifrån min bakgrund och målet med utbildningen. Programmet har än så länge överträffat mina förväntningar, då jag får jobba med riktiga kunder samt träffa experter inom branschen. Det är en stor skillnad från mina tidigare utbildningar. Jag tycker också att de kursansvariga är otroligt engagerade i sitt ämne och de vill verkligen att vi ska bli duktiga på ämnet. Stor eloge till dem!

Hur kommer du att använda dina kunskaper på din framtida arbetsplats?

Utbildningen är uppbyggd på att vi testar aktuella verktyg på riktiga case. Detta gör att kunskaperna inte bara är teoretiskt riktiga utan även praktiskt applicerbara direkt. Jag är övertygad om att jag kommer att vara en eftertraktad specialist på marknaden och kan inte vänta tills jag får jobba med growth! Jag känner mig väldigt stolt över min nya titel och yrkesroll: en kreativ analytiker – en Growth Marketer.