
Growth Marketing
Dagens vassaste digitala marknadsförare? Det är en Growth Marketer. Under utbildningen hårdtränas du till att bli ett datadrivet proffs som får varumärken att växa. Du jobbar initierat mot målgrupperna på webben med smarta verktyg – från SEO och konverteringsoptimering till sociala mediaannonsering och e-postmarknadsföring.
Om utbildningen
På programmet är varje vecka början på något nytt. Du arbetar i verkliga case med korta deadlines och snabba leveranser, alltid i högt tempo. Du får känna på branschen innan du ens har börjat! Under några av terminens veckor får du jobba tight i team med skolans andra program under ett gemensamt stort projekt för en riktig kund.
Under din utbildning får du praktisk kunskap om onlineförsäljning, marknadskommunikation och affärsförståelse samt verktyg till content-produktion, webbanalys, konverteringsoptimering, SEO, annonsering på sociala medier och mycket, mycket mer. Du får också certifieringar inom Google Analytics och Google Ads som varje growth marketer bör ha.
Efter din utbildning har du blivit en kompetent digital marknadsförare och kan börja jobba på en marknadsavdelning, byrå eller som frilansande konsult. Du kan även jobba på en startup, efterfrågan på growth marketers är stor i tech-världen.

”Vi ser en ökad efterfrågan av kandidater som kan se möjligheter i stora mängder data. Kreativa analytiker är med andra ord eftertraktade just nu, och möjligen de som ersätter dagens traditionella marknadschefer på sikt.”Karin Brandt, Talent Agent Trib
Programmet innehåller
- Digital affärsutveckling Hur man utvecklar företag och skapar tillväxt i en digital och data-driven värld.
- Growth marketing Marknadsföring och metoder med fokus på digital tillväxt. Growth marketing handlar också om att skapa engagerande användare och testa sig fram för att nå mål.
- Konverteringsoptimering Handlar om att optimera hemsidor, appar och digitala upplevelser på ett målinriktad sätt som hjälper företag att växa.
- CRM och kundlojalitet Vilka metoder och verktyg man ska använda för att skapa lojala användare och bättre kundrelationer.
- Annonsering sociala medier Hur man planerar och utför annonsering i sociala medier och analyserar datan på ett effektivt sätt
- Sökmotoroptimering Hur man anpassar innehållet på en hemsida så att den hamnar högt upp i Googles sökresultat.
- Data-driven marknadsföring Om hur man med hjälp av data kan anpassa marknadsföringen och digitala plattformar för att de bättre ska uppnå bästa resultat.
Efter genomförd utbildning utfärdas diplom samt examensbevis med delbetyg.
Viktiga datum
Sista ansökningsdag: | 7 april |
Start: | 10 augusti 2020 |
Slut: | 28 maj 2021 |
Pris: |
155 000 kronor Finansiera med CSN |
Tillkommande kostnader: | Litteratur om max 5 000 kronor inkl. moms |
Jasmin Yaya är Programansvarig för Growth Marketing på Berghs och konsult som hjälper företag att arbeta datadrivet och växa snabbare, genom sin förmåga att bygga och leda team som jobbar bättre tillsammans, paketera och positionera idéer som skalar, med en öppen och smidig process.När världen förändras snabbare än någonsin, gäller det att lära sig snabbare än alla andra och agera på lärdomarna snabbare – det enda sättet att vinna.Har bl a jobbat med Spotify, Werlabs, Qapital, NovaMedia, Regeringskansliet, Valmyndigheten och SVT.
Webben växer för varje sekund medan fler och fler konsumerar media och produkter online. Därför riktas alla frågande ögon åt digital marknadsföring, webbanalys och försäljning online – kompetenser som efterfrågas men saknas på många företag och byråer. Idag är nätet stort och snårigt, men som growth marketer är det lättare att lära sig om alla nya trådar och se möjligheterna när andra företag bara ser oändliga utmaningar.
En growth marketer är länken mellan kund, målgrupp och ökad tillväxt. Genom kunskap och analys kring internetanvändarnas beteende sätter du stora planer i verket för att öka kundens digitala försäljning på både kort och lång sikt. Du har ett öga för nyckeltal och vet vad olika siffror betyder. Genom att mäta och granska konverterar du ännu fler kunder genom datadrivna insikter: du lär känna kunden bakom skärmen som din bästa vän. En growth marketer är den digitala maknadsföraren varje företag önskar att de hade hemma hos sig.
Du har lätt för siffror, statistik och mycket information – du ser mönster och samband som ingen annan gör! Ny teknologi triggar dig och att hänga med i utvecklingen är viktigast av allt. Kanske har du tidigare erfarenhet kring digital marknadsföring, och jobbat några år inom branschen. Eller kanske så har du bara ett brinnande intresse att lära dig mer om internets outgrundliga vägar för att bli proffs på riktigt. Ditt arbetsprov behandlas anonymt under första steget i ansökningsprocessen.
Behöver jag några förkunskaper?
För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.
Skicka med
1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande.
2. CV.
3. Fullständigt arbetsprov enligt instruktioner.

Frågor om programmet?
Inga frågor är dumma frågor! Välkommen att fråga oss i chatten här nedan eller sök dit svar i vår FAQ
Till FAQAnsökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.
Skicka med
1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande.
2. CV.
3. Fullständigt arbetsprov enligt instruktioner.
Vad kostar programmet?
Studieavgift exkl. moms
155 000 kronor

Growth Marketing
7 april
Sista ansökningsdag
5 juni
Antagningsbesked
10 augusti
Skolstart