Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Anna Werkell: ”Copywriter-rollen innefattar allt jag tycker är kul”

anna

För Anna Werkell har intresset för att skriva och för musik gått hand i hand så länge hon kan minnas. Nu tar hon snart examen från Berghs och har dessutom fått jobb som copywriter på Volontaire. Här berättar Anna om sin resa.

Skrivet av Berghs School of Communication
April 29, 2013

Hej Anna – sammanfatta dina två år på Berghs!
Omvälvande, intensivt och jättekul. Det är en väldigt speciell upplevelse att gå på Berghs. Det händer mycket hela tiden och man slängs ständigt in i nya projekt. En månad på Berghs känns som tre i vanliga livet för att det hinner hända så mycket, samtidigt som tiden går fort. Det har varit två otroligt utvecklande år. Man kommer in och har inte så bra koll och nu två år senare när jag går ut har jag betydligt mycket mer kött på benen.

Du har en bakgrund inom musikbranschen, på vilket sätt är den kopplad till din önskan att söka till Copywriter på Berghs?
Jag har alltid haft ett stort musikintresse och ett intresse för att skriva så det har alltid gått hand i hand. Skrivandet har alltid varit en röd tråd i mitt liv. Jag har väl alltid tänkt att det vore kul att hitta något yrke där jag kan kombinera allt som jag tycker är roligt. När jag var fjorton år praktiserade jag på en reklambyrå och började tänka ”jaha, det finns faktiskt ett yrke där man får skriva och komma på roliga idéer”.

Det är inte så olikt att skriva musik och att jobba som copywriter, speciellt inte om man skriver musik för andra. Då är det ju också en arbetsgivare som ger beställningar, det är som att arbeta mot en kund. Copywriter-rollen innefattar i princip allt som jag tycker är kul: att skriva, hålla på med musik, skapa kreativa koncept, problemlösning. Allt ryms i rollen och det kändes som ett naturligt steg för mig att söka mig till Berghs efter ett par år på universitetet.

Berätta om ett av dina starkaste minnen från åren på Berghs!
Gud, det har varit så många! Jag kommer aldrig glömma första dagen på introveckan när jag träffade klassen för första gången, hade den första presentationen och tänkte att alla verkade så duktiga och hur roligt det skulle bli. Då kände jag mig helt säker på att jag valt rätt och den känslan kommer jag verkligen ihåg.

Jag minns också Brand X i ettan, det var första gången vi hade ett stort samarbetsprojekt. Det var roligt för då märkte jag verkligen hur mycket jag hade hunnit lära mig dittills. Olika klasser har olika tankesätt så det var otroligt kul att få jobba integrerat för första gången.

Och när vi vann Berghsrocken, det var också ett ”big moment” såklart, ha ha!

Sista terminen kom och du valde att ansöka om att vara med i Studentbyrån – varför?
Redan förra året när Studentbyrån arbetade med det årets slututställning tyckte jag att det verkade så himla kul. För det första så är det roligt att få vara med och förvalta och utmana ett varumärke som man har levt med och i under två år. Och sen är det
spännande att det är skarpt läge från början. Känslan att man är med om något stort, eftersom det handlar om att få alla andras examensprojekt att verkligen lyftas fram och göra det bästa för Berghs och sina skolkamrater. Jag bestämde mig redan i ettan att jag skulle söka när jag själv var avgångsstudent, så det gjorde jag.

För en tid sedan kunde Berghs avslöja att Volontaire blir Berghs nya huvudbyrå. Strax därefter berättade du att du fått jobb på Volontaire – stort grattis! Berätta vad som ledde dig fram till en anställning hos Volontaire?
Volontaire har alltid känts väldigt lockande, eftersom de gör så bra grejer. Vi har haft David Orlic i en kurs i ettan och han är en otroligt inspirerande person. Redan då var jag väldigt intresserad av Volontaire och deras metodik. När jag sedan fick höra att de letade efter en copywriter var jag väldigt snabb på att höra av mig. Sen gick jag på några intervjuer och så en dag i mars, när jag låg hemma och var jättesjuk, fick jag det glädjande samtalet att jag var välkommen att börja. Euforin var enorm!

Vad ser du mest fram emot med att kliva ut i ”verkligheten” och börja jobba på Volointaire?
Jag har fått smyga igång lite på deltid nu i april så det blir en övergångsperiod när jag bollar både jobb och examensprojektet. Det är otroligt duktiga människor som jobbar där, det är några mer juniora personer, som jag, och många som har mycket mer erfarenhet. Jag ser verkligen fram emot att få lära mig mycket men även att själv kunna tillföra något som ung och nyexad.

Till en sökande till Reklam-programmet på Berghs just nu, vad vill du ge för tips? Vad har man framför sig om man kommer in?
Jag kommer ihåg när jag satt med arbetsproverna att det först är lätt att tänka ”undrar vad de egentligen är ute efter?” och tänka att man vill anpassa sin ansökan till vad man tror att Berghs vill ha. Men det viktigaste är att visa vem man själv är, det är ju det som egentligen är det intressanta. Så mitt tips är: tänk inte så mycket på vad du tror Berghs vill se utan visa istället vilken potential du har och gör något som speglar vem du är.

Det man har framför sig om man kommer in är två helt otroligt roliga, intensiva och väldigt arbetsamma år. Det hårda arbetet börjar samma dag som du börjar här. Du får en väldigt bra verktygslåda av skolan och Berghs öppnar många dörrar. Men sedan är det upp till dig själv att göra det bästa av det, det gäller att jobba hårt och göra det bästa av tiden man har här för att optimera utbildningen.

Var beredd på att ha väldigt kul, pendla mellan hopp och förtvivlan, spendera mycket tid i skolan, lära känna väldigt duktiga och härliga människor och att verkligen satsa under de två åren du är här för att få ut så mycket som möjligt.